Lėktuvo ekipažas:
kpt. Arkadiusz Protasiuk – dowódca załogi
mjr Robert Grzywna – drugi pilot
por. Artur Ziętek – nawigator
chor. Andrzej Michalak – technik
Barbara Maciejczyk – stewardesa
Natalia Januszko – stewardesa
Justyna Moniuszko – stewardesa
O problemas dėl kalbos įtariau asmeniškai, nors, lenkai turėtų ir rusiškai suprasti. Bet jei dispečeris nešneka angliškai, tai "atsiprašau".
Tai rusų karinis aerodromas. Jie dirba pagal savo taisykles ir pagal jas neprivalo žinoti jokių kitų kalbų be rusų. Taip pat pagal jas tarptautiniai skrydžiai į jį neturi būti vykdomi. Tai ne tarptautinis oro uostas.
Lietuvos ambasada Lenkijoje sulaukia skambučių, elektroninių laiškų, paprastų Lenkijos žmonių padėkų už pareikštą solidarumą, tvirtina Egidijus Meilūnas, Lietuvos ambasadorius Lenkijoje.
Anot jo, "Lenkijos žiniasklaida šiltai informuoja apie Lietuvoje įvykusias mišias, skelbia mūsų šalies vadovų užuojautas, sprendimą skelbti gedulą mūsų šalyje".
As tai manau, kad pilotui buvo kas nors panasaus i "arba nutupdai lektuva Smolenske arba niekada daugiau nesesi prie lektuvo vairo" pasakyta.
Gali būt. Bet tas kaltės nuo piloto nenuima. Jeigu keleivis (tegul ir koks įtakingas žemėje) lėktuvo vadui gali nurodinėt, ką šis turi daryti ore tai atsiprašau...
Wycka per AŽ parašė: Buvo pranešta apie 8 ekipažo narius, o čia tik 7 pavardės...
Iš pradžių per klaidą buvo įskaičiuota iš apsaugos:
Agnieszka Pogródka-Węcławek – funkcjonariusz BOR
Per BBC radiją girdėjau, kad Lechas Kaczynskis kartą jau buvo rimtai susipykęs su lėktuvo pilotu, kai šis dėl prastų oro sąlygų nusprendė netūpti Tbilisyje (per Rusijos ir Gruzijos konfliktą). Jeigu tai buvo tas pats pilotas (šitai aiškiai nebuvo pasakyta), galima suprasti, kodėl jis žūtbūt norėjo nusileisti Smolenske...
Per BBC radiją girdėjau, kad Lechas Kaczynskis kartą jau buvo rimtai susipykęs su lėktuvo pilotu, kai šis dėl prastų oro sąlygų nusprendė netūpti Tbilisyje (per Rusijos ir Gruzijos konfliktą). Jeigu tai buvo tas pats pilotas (šitai aiškiai nebuvo pasakyta), galima suprasti, kodėl jis žūtbūt norėjo nusileisti Smolenske...
Šiaip tada ir Adamkus ir dar keli prezidentai su juo skrido. Be to galiausiai pilotas visgi nebuvo atleistas, kaip kai kur rašo, o iš gynybos ministro gavo medalį.
Per BBC radiją girdėjau, kad Lechas Kaczynskis kartą jau buvo rimtai susipykęs su lėktuvo pilotu, kai šis dėl prastų oro sąlygų nusprendė netūpti Tbilisyje (per Rusijos ir Gruzijos konfliktą). Jeigu tai buvo tas pats pilotas (šitai aiškiai nebuvo pasakyta), galima suprasti, kodėl jis žūtbūt norėjo nusileisti Smolenske...
Kad tada lyg ir, ne dėl oro sąlygų atsisakė Tbilisyje nusileisti, o dėl rusų aviacijos galimo oro uosto bombardavimo.
1600m yra civilinio oro uosto tako, esančio Smolensko pietuose, ilgis. Rusų karinių oro pajėgų bazės "Smolensk-Severnyij", kur bandė tūpti Lenkijos prezidento lėktuvas, tako ilgis yra 2500m.
Manau,kad ju dispeceris meluoja.o kaip gi tada visi aerouosto radarai,kaip jie aplamai tada seka lektuvu judejima aplinkui juos???
Vienoj vietoj sakoma, kad skrydžių vadovas įspėjo lenką apie labai žemą padėtį ir liepė pereiti į horizontalų skrydį! Kaip TAI padaryti sudėtinga turi žinoti kiekvienas pilotas. Jei tai būtų įmanoma, tai galima už kokio 1-2km pereiti į 10m aukštį, kuris garantuotų pataikymą/nepataikymą į taką be katastrofinių padarinių. Jeigų būtų taip, pakaltinčiau rusus tuo, kad neiškirto medžių kelių kilometru spinduliu.
Lektuvo pilotai:
Maj. Robert Karol GRZYWNA
Kap. Arkadiusz PROTASIUK
Antrasis rusas ar ukrainietis... Pagal kilme.
Pavardė tai gudiška.
„O kūjis su pjautuvu - juk tai paprastos liaudies, darbininkų ir valstiečių simboliai. Dabar ženkliukus, pirktus Pilies gatvėje, ir kuriuos visą laiką iki uždraudimo nešiodavausi prisisegęs prie kuprinės, turėjau pasidėti į stalčių.“ - Tomizmas
Vienoj vietoj sakoma, kad skrydžių vadovas įspėjo lenką apie labai žemą padėtį ir liepė pereiti į horizontalų skrydį! Kaip TAI padaryti sudėtinga turi žinoti kiekvienas pilotas. Jei tai būtų įmanoma, tai galima už kokio 1-2km pereiti į 10m aukštį, kuris garantuotų pataikymą/nepataikymą į taką be katastrofinių padarinių. Jeigų būtų taip, pakaltinčiau rusus tuo, kad neiškirto medžių kelių kilometru spinduliu.
Dažniausiai dėl to, kad trūksta variklių traukos (tuo momentu). Mechanizacija irgi parengta nutūpimui (stabdo), o ne horizontaliam skrydžiui. Ir pats skrydis minimaliame aukštyje reikalauja didžiulės įtampos.
Sudužusio Lenkijos prezidento lėktuvo pilotai neturėjo tupdyti orlaivio tokiu oru, vienbalsiai tvirtina oro uosto Severnyj atstovai ir kalbintas lakūnas bandytojas.
Rusijos naujienų portalas "Life News" kalbino šalia Smolensko esančio oro uosto Severnyj, kuriame šeštadienio rytą ir įvyko tragedija, skrydžių vadovą Pavlą Pliusniną. Jis kalbėjosi su sudužusio TU-154M pilotais, jiems bandant nutupdyti lėktuvą. - Kaip šeštadienį vyko jūsų pokalbis?
- Jiems buvo pasiūlyta leistis atsarginiame oro uoste. Jie atsisakė. - Jūs jiems pasiūlėte?
- Taip. - Kodėl?
- Nes, žiūriu, pradėjo blogėti oro sąlygos. - O koks buvo atsakymas?
- Atsakymas: "Aš dar turiu pakankamai degalų, apsuksiu vieną ratą ir leisiuosi atsarginiame oro uoste, jei nepavyks tūpti". - Mes turime informacijos, kad pilotui buvo pasiūlyta leistis kituose miestuose.
- Ir tai jam pasiūliau. - O kodėl jis atsisakė?
- Jo reikėjo paklausti. - Kodėl jie taip nusprendė? Galbūt jie pradėjo bartis, ginti savo poziciją, kad jūs negalėjote įtikinti?
- Toks buvo ekipažo vado sprendimas. - Kas toliau? Jis pasakė, kad apsuks vieną ratą ir skris į atsarginį oro uostą, taip?
- Ne. Jis pasakė, kad į atsarginį oro uostą skris, jei nepavyks tūpti. - O kokie tuomet buvo jūsų veiksmai?
- Toliau buvo tai, apie ką kalbėta. Negaliu jums daugiau pasakoti. - Tačiau kas buvo toliau. Jie nutraukė ryšį?
- Ne, kodėl. Ryšys dar buvo ilgai. - Ką jie kalbėjo?
- Aš daviau nurodymus - jie iš pradžių informavo, vėliau nustojo teikti informaciją apie skrydį... - Jie nebeklausė jūsų komandų?
- Jie turėjo suteikti informaciją apie aukštį, kuriame buvo lėktuvas prieš leisdamasis, tačiau nesuteikė. - Taigi jūsų neturėjote jokių duomenų apie aukštį?
- Neturėjau. - Tad lėktuvas apsuko vieną ratą ir ėmė leistis, nenusileido ir išskrido į atsarginį oro uostą? Ar buvo kitaip?
- Ne, ne, kitaip. Vieną kartą bandė tūpti ir viskas. Po to pradėjo leistis. - Ir pradėjo leistis, nors jūs jam uždraudėte?
- Aš negaliu uždrausti, tik rekomendavau, kad nereikia tūpti!
***
Pirmadienį pranešama, kad Severnyj šeštadienio rytą dirbę skrydžių valdymo centro darbuotojai, bus dar kartą apklausiami jau dalyvaujant ir Lenkijos prokurorams.
***
Buvęs naikintuvų pilotas, pagrindinis Severnyj energetikas Aleksejus Koročninas Lenkijos dienraščiui "Gazeta Wyborca" (GW) kalbėjo, kad "juvelyriškai" lėktuvą tupdžiusiems pilotams pritrūko tik aukščio - 10-15 metrų. Ponas Koročninas, žinantis apie pilotų ir skrydžio vadovų pokalbius, taip pat atmeta spekuliacijas, kad kas nors kitas vertė pilotus tūpti.
Taip pat pabrėžiama, kad oro uostas yra "pusiau karinis, pusiau civilinis" ir jis neturi teisės nurodinėti civilių lėktuvams - sprendimus priima pilotai.
Aleksandras Alošinas, Rusijos karinių oro pajėgų vado pavaduotojas, sako, kad dar prieš pusvalandį iki atskrendant Lenkijos prezidento lėktuvui buvo nurodyta karinės paskirties lėktuvui IL-96, į Katynę skraidinusiam Rusijos Federalinės saugumo tarnybos pareigūnus, leistis kitame oro uoste.
Savo ruožtu p. Koročninas dėsto, kad tądien buvo tirštas rūkas.
"Prieš pusantros valandos leidosi žurnalistus atskraidinęs JAK-40. Rūkas tuomet buvo gerokai mažesnis. Jis sutirštėjo prieš leidžiantis prezidento lėktuvui", - dėsto oro uosto atstovas.
Jis taip pat neigia ankstesnius pranešimus, kad prezidento lėktuvas buvo nukrypęs nuo kurso. Antra kategorija
Magomedas Talbojevas, rusų kosmonautas, lakūnas bandytojas, primena, kad Severnyj oro uostas yra vadinamosios antros kategorijos.
"Tai reiškia, kad jame nėra naujausios skrydžių valdymo technikos. Paprasčiau kalbant, čia leistis galima, jei debesys yra ne žemiau 100 metrų, o matomumas siekia mažiausiai 1.000 metrų. Esant prastesnėms sąlygoms, skrydžių valdymo centras negali tinkamai nukreipti lėktuvo, o pilotas, vos tik pamatęs pakilimo taką, jau neturi laiko jokiems bandymams keisti kursą", - dėsto p. Talbojevas.
Anot jo, šeštadienį TU-154M lakūnai reaguoti turėjo tik dalį sekundės - naikintuvas išvengti žemės dar sugebėtų, tačiau ne apie 100 tonų sveriantis keleivinis lėktuvas. Problema
Ponas Talbojevas svarsto, kad lakūnus tupdyti lėktuvą galėjo kažkas spausti:
"Tai visų lakūnų, skraidinančių aukštus pareigūnus, problema".
Rusijos žiniasklaidoje taip pat svarstoma versija, kad leistis galėjo nurodyti skraidyti nemėgęs Lechas Kaczynskis. Anksčiau, neva jau buvo atleistas vienas nepaklusęs pilotas.
"Gazeta Wyborca" rašo, kad sekmadienį jau buvo galima patekti į katastrofos vietą. Čia jau nebuvo žmonių palaikų.
Skelbiama, kad iš 96 žuvusiųjų be DNR tyrimų gali pavykti atpažinti 14 žmonių.
Nelaimės vietoje liko kai kurios lėktuvo detalės, visą dieną tirtos ekspertų. Anot GW, nuolaužos išsimėčiusios kilometro ilgio ruože.
"Gelbėtojai detaliai aprašo kiekvieną daiktą ir deda į specialius maišus. Tarp besimėtančių daiktų yra knygos apie Katynę, gabentos į šeštadieninį minėjimą, kredito kortelės, mobilieji telefonai, dokumentai ir t.t. Tai padeda atpažinti palaikus - jie arba sumaitoti, arba sudegę", rašo GW.
Comment