Na Zelenskis pasirase istatyma, kad galetu nuteistuosius siust i fronta. Bus idomu ziuret. Mielai ir visus is Lietuvos pasirasyciau, kad zekus issiustu ten.
Jei vakarai noretu laimet, gi galetu recruitint visokius babajus i pagalba. Pinigu yra, noro deja ne.
Na Zelenskis pasirase istatyma, kad galetu nuteistuosius siust i fronta. Bus idomu ziuret. Mielai ir visus is Lietuvos pasirasyciau, kad zekus issiustu ten.
Jei vakarai noretu laimet, gi galetu recruitint visokius babajus i pagalba. Pinigu yra, noro deja ne.
Jei spėlioti iš kavos tirščių tai 2024 m. dar kažkiek JAV parama stabilizuos reikalus, bet dėl 2025 m. sunku pasakyt kaip reikalai pasisuks. Plius ir pas rusus nėra čiki piki.
Vis tik kažkoks kontroliuojamos eskalacijos ir kažkiek bandymo rodyt kiaušus mixo galėsime tikėtis, o dėl orbanų "invazijos" reik žiūrėt kaip eisis Europoje rinkimai. Sutinku, kad jėgos senka, ir čia tiesiog paprasta matematika, dėl riboto NATO karių įvedimo, sakyčiau, netgi labai įmanoma, ypač link 2025 m. Aišku neprasidės 100k+ NATO armijų įvedimas į Ukrainą, nebent kažkas bus labai netikėto, bet nesijaučia, kad didelė tikimybė juodos gulbės scenarijui, jei 2 metus tęsiam "kontroliuojamą eskalaciją", tai matyt tęsim toliau kol neprasidės visiškas chaosas Ukrainoje ir Europoje (tikimybių dalykai), nėra kito kelio. Dabartinis kelias, nei kažkokio atidavimo visiško rusams, nei kažkokio ultra sėkmingo kelio mums ir Ukrainai. Visiško išskydymo gal ir nėra, karo pradžioj netgi turėjau jausmą, kad Europa bijos remt Ukrainą, rusai išprotėję, etc., bet ir kažkokios geležinės drąsos su uždarytu dangum iki Donbaso, pilnu NATO įsiliejimu į karą irgi tikėtis neverta in the track record.
⚠️ Tai yra svarbi tema, susijusi apie galimas problemas evakuojantis civiliams arba taktiškai kovojant savarankiškai / grupėmis (pavyzdžiui, visuotinis pasipriešinimas). Šis tekstas nėra gasdinimas, bauginimas ar pan. Siekiama supažindinti žmones su situacija ir galimomis pasekmėmis.
Tekstas suskirstytas į šias dalis:
Evakuacijos atveju GPS paprastai nepasinaudosite
GNSS trikdymo žemėlapis
GNSS dažniai
Kodėl mums reikia suprasti GNSS dažnius
Ką daryti signalo trikdymo atveju
EVAKUACIJOS ATVEJU GPS PAPRASTAI NEPASINAUDOSITE
Jeigu galvojate, jog su Waze, Google Maps ar kokiu offline Maps.me paprastai ir sėkmingai galėsite naviguoti evakuacijos atveju tiek automobiliu, tiek pėsčiomis, pamirškite apie tai. Rusija sėkmingai vykdo Baltijos regione GNSS (globalinė padėties nustatymo sistema) trikdymą, angliškai vadinamą "jammingu" ("GPS jamming").
Pastaruoju metu tai paveikia lėktuvų skrydžius Baltijos regione, paprastų gyventojų GPS navigavimą, skraidymą dronais, o ir Ukrainoje 2023 paveikdavo Starlink veikimą (Starlink'ui reikia GPS vietos nustatymo) (pastaroji problema, kiek žinoma, jau sutvarkyta).
Dronų paleidimo problema Estijoje, netoli sienos su Rusija, parodoma šiame X įraše: https://x.com/auonsson/status/1785259545519911342 Vaizdo įraše dronas praranda GPS signalą pakilęs į ~60 metrų aukštį.
❗️ Kitais žodžiais, tai yra naudingos informacijos slopinimas.
Nuo to nebus apsaugotas NEI VIENAS iš jūsų turimų GPS įrenginių, pradedant Garmin GPSMAP'sais, baigiant naujausiais iPhone 15 Pro Max'ais. Taip taip.. galvojate, jog jeigu jie visi turi multi-band pozicionavimo sistemas, ir palaiko visų naudojamą tarptautinį (Navstar) GPS, rusų GLONASS, europietišką GALILEO, azijiečių QZSS ar BeiDou, tai jau kuo puikiausiai veiks! Ne, ne ir ne.
Kviečiu šiek tiek susipažinti su tam tikra faktine informacija, kaip tai ruzzai sėkmingai vykdo siekiant sutrikdyti regiono pozicionavimo sistemas.
GNSS TRIKDYMO ŽEMĖLAPIS
Galite apsilankyti tokiose svetainėse kaip https://gpsjam.org - jos, pagal faktinius įrenginių, lėktuvų, laivų vietovės neatitikimų duomenis, parodo GPS trikdymo stiprumą. Žiūrim į Baltijos šalis, ir žiūrime skirtingas datas, galime nuvykti net į 2023 metus. Geltona bei raudona spalvomis pažymėtos vietos rodo stipriausią trikdymą. Iš kur? Žinoma, jog tai vykdoma iš Kaliningrado bei iš Sankt Peterburgo regionų. Šaltinis: https://www.polon.pl/news/rosja-inte...nad-baltykiem/
GNSS DAŽNIAI
Pažiūrėkime į pirmąjį paveikslėlį, kokie egzistuoja GNSS dažniai egizstuoja.
Plačiausiai visų naudojamą GPS sudaro trys dažniai L1, L2 bei L5.
• L1 (1575.42 MHz) - Tai yra pirmasis ir pagrindinis civilinis GPS dažnis, kuris naudojamas daugelyje GPS imtuvų.
• L2 (1227.60 MHz) - Civilinių signalų naudojimas L2 dažniui padeda pagerinti padėties nustatymo tikslumą ir užtikrinti atsparumą trikdžiams, ypač kai signalas iš L1 dažnio yra slopinamas.
• L5 (1176.45 MHz) - Tai naujausias GPS dažnis, skirtas didelio tikslumo ir kritiškos svarbos programoms. Jis pagerina navigacijos signalų patikimumą, kadangi yra mažiau jautrus įvairiems trikdžiams, todėl suteikia didesnį tikslumą ir patikimumą.
Puiku! Turime GPS dažnį, kuris yra atsparesnis trikdžiams ir dar palaiko dauguma naujausių GPS įrenginių, telefonų, planšečių! Šioje vietoje teks jus nuliūdinti. Norint gauti L5 dažnio signalus, pirmiausia įreniginiams reikia prisijungti prie L1. Šios priežastys yra susijusios su GPS sistemos architektūra ir praktiniais imtuvų veikimo aspektais. O ir L5 dažnius palaikančių palydovų yra žymiai mažiau nei L1 dažnius palaikančių palydovų.
Judėkime prie europietiškojo GALILEO. Palaikomi dažniai platesni, tačiau taip pat turi pagrindinį E1, kuris apima šiek tiek platesnį dažnių spektrą nei L1, tačiau pagrindinis veiksmas vyksta panašiame dažnyje - 1575,42 MHz. Visi kiti yra papildomi:
• E5a(1176.45 MHz) ir E5b(1207.14 MHz) - Analogai atspariam GPS L5 dažniui, naudojami aviacijai bei kritinėms situacijoms.
• E6(1278.75 MHz) - Naudojamas komercinėms paslaugoms.
Galvojame, jog lengvai gausime atsparesnius išorės poveikiui E5a bei E5b dažnius? Panašiai, kaip GPS, E1 dažnis yra patikimiausias ir lengviausiai pasiekiamas, todėl jis dažnai naudojamas kaip pirmasis žingsnis pradiniam padėties nustatymui. Prisijungus prie E1, imtuvas gali efektyviau ieškoti kitų dažnių signalų, tokių kaip E5a ir E5b.
Toliau mūsų sąraše - rusų GLONASS, veikiantis Europos regione. Signalas sudarytas iš šių dažnių:
• G1 (1602 MHz) - Pagrindinis GLONASS dažnis, analogiškas GPS L1 dažniui.
• G2 (1246 MHz) - Analogiškas GPS L2 dažniui. Naudojamas siekiant pagerinti padėties nustatymo tikslumą.
• G3 (1202.025 MHz) - Naujesnis GLONASS dažnis, skirtas didesniam tikslumui ir patikimumui užtikrinti. Visai kaip GPS L5 bei GALILEO E5a ar E5b. Padeda sumažinti atmosferos trikdžius ir pagerinti navigacijos tikslumą.
Situacija - labai panaši, norint atsparesnio G3 dažnio, reikalingas G1 dažnio prisijungimas. G3 yra priklausomas nuo G1 dažnio.
Na ir paskutiniai, Azijos QZSS bei BeiDou. QZSS mūsų regione neturi pilno palaikymo, o BeiDou - veikia. BeiDou B1 (1561.098 MHz) dažnis yra pagrindinis, kaip ir GPS L1, GALILEO E1, GLONASS G1. Prisijungimui prie atsparesnių atakoms BeiDou B2(1207.140 MHz) bei B3 (1268.520 MHz) reikalingas bazinis B1 dažnis. Situacija - lygiai ta pati.
Ką mes supratome? Atspariems išorės poveikiui GNSS signalams yra reikalingi pirminiai dažniai - GPS L5 dažniui reikalingas L1 dažnis, GALILEO E5a bei E5b dažniams reikalingas E1 dažnis ir t.t.. Kad neveiktų nei viena iš šių palydovinių pozicionavimo sistemų mums užtenka trikdyti tik bazinius kiekvienos iš sistemų dažnių spektrus:
• GPS L1 (1575.42 MHz)
• GALILEO E1 (1575,42 MHz)
• GLONASS G1 (1602 MHz)
• BeeiDou B1 (1561.098 MHz)
KODĖL MUMS REIKIA SUPRASTI GNSS DAŽNIUS
Žiūrėkime į antrajį pridėtą paveiksliuką. Pasirodo, Lenkijos Gdynės jūrų universiteto navigacijos fakulteto studentų mokslinė draugija "Nawigator" pradejo tirti pastaruoju metu regione vykstančius GNSS trikdymus.
Balandžio 29 buvo atlikta GNSS L1, E1, G1 bei B1 dažnių spektrų (1560-1608 MHz) analizė. Pasirodo, tuo metu regione buvo vykdomas visų regioną aptarnaujančių GNSS sistemų trikdymas. Šaltinis? Labai tikėtina - Kaliningrado sritis.
Dažnių spektrų analizė mums parodo, jog GNSS trikdymo tikslas - naudingos informacijos slopinimas. Ataka - ne atsitiktinė ir buvo naudojama tiksliai nutaikyta trikdyti atitinkamus GNSS dažnius. Paveikslėliuose geltona bei raudona spalvomis pažymėti dažnių pokyčiai rodo dažnių apkrovimą, triukšmą.
Kaip teigia draugija - dar įdomiau, kad Rusijos GLONASS sistemos signalas buvo išjungtas esant jos standartiniams dažniams (1598-1605 MHz), ir pakeistas stipriu signalu jų nominaliame 1602 MHz dažnyje.
Tas pats įvyko ir po kelių dienų - gegužės 4 dieną. Žiūrėti trečiąjį paveiksliuką.
❗️ Esant tokiam koncentruotam ir tiksliai nutaikytam globalinės padėties nustatymo sistemos (GNSS) trikdymui, galime pamiršti apie paprastą navigavimą pasitelkiant tik GPS imtuvus, kad ir tuos pačius telefonus. Multi-band (kelių juostų) pozicionavimas nesuteikia imtuvui pranašumo jeigu visi GNSS dažniai yra blokuojami, trikdomi, išjungiami.
Paskutinis paveikslėlis atvaizduoja lokacijos nustatymo trikdymo vietas Baltijos šalių regione.
KĄ DARYTI SIGNALO TRIKDYMO ATVEJU
Ukrainoje kovojančių karių pavyzdys su Starlink terminalo prisijungimo problemomis dėl GNSS trikdymo rodo, jog gali padėti imtuvo dėjimas į duobę, paslėpimas nuo trikdančių bangų. Tai aprašoma šiame straipsnyje: https://www.defenseone.com/threats/2...troops/384361/
Toks problemos sprendimo būdas galimai veiktų ir su mūsų turimais įprastais GPS imtuvais. Tai gali padėti su GNSS trikdymu dėl kelių priežasčių, susijusių su signalo slopinimu ir trukdžių blokavimu:
Fizinis barjeras: Kai GNSS imtuvas yra dedamas į duobę, žemė, betonas ar kiti fiziniai barjerai padeda blokuoti trukdančių signalų patekimą į imtuvą. Tai ypač veiksminga, kai trukdžių signalai yra silpni. Žemė ir betonas yra geri trukdžių blokatoriai, nes jie sugeria arba atspindi radijo bangas.
Signalų slopinimas: Žemė ir kitos medžiagos, esančios aplink duobę, gali veikti kaip natūralūs ekranai, kurie slopina trukdančius signalus. Tai reiškia, kad trikdymo signalas tampa silpnesnis arba net pasiekia imtuvą visai sumažėjęs iki tokio lygio, kad jis nebetrikdo.
Kryptinis apsaugos efektas: Duobė gali sukurti tam tikrą kryptinę apsaugą. Jei trukdančio signalo šaltinis yra tam tikra kryptimi, duobė gali padėti apsaugoti imtuvą nuo šio signalo, leidžiant gauti tik reikiamus signalus iš palydovų, esančių aukštai danguje.
Duomenų siuntimo ir atsisiuntimo atskyrimas: Rusijos trukdžių sistemos dažniausiai taiko trukdymus signalų siuntimui į palydovą. Kai įrenginys yra duobėje, trukdančio signalo galimybė patekti į siuntimo kanalą sumažėja, leidžiant GNSS imtuvams veikti geriau.
Kitais žodžiais, straipsnyje pabrėžiama, jog Starlink terminalai ir GNSS įrenginiai gali veikti toliau, jei yra užblokuoti nuo trukdančių signalų. Kadangi trukdžių signalai dažniausiai yra nedidelės galios (karo atveju, gali būti ir priešingai, priklausomai nuo vietovės, kurioje yra trikdymo įrenginys), jie gali būti efektyviai užblokuoti fiziniais barjerais. Todėl, dedant įrenginį į duobę, galima sumažinti trukdžių poveikį ir leisti įrenginiui gauti reikiamus signalus iš palydovų.
---
Įdomu, ar yra kas užsiima ir turi galimybių padaryti tokių analizių Lietuvos regione, kur toks trikdymas vyksta dažniausiai, ir pavaizduoti spektrus vizualiai panašiai?
---
Kadangi tai yra mano paties daryta analizė iš skirtingų šaltinių, būtų džiugu, jeigu dalindamiesi tekstu atskirai nurodytumėte teksto autorių.
Na, ir atitinkamas hashtag, kurį jau žino besidomintys situacija: #balticjammer
Rusijos valdžia nusprendė išplėsti šalies teritorinius vandenis Baltijos jūroje netoli valstybinės sienos su Lietuva ir Suomija
Rusijos valdžia nusprendė išplėsti šalies teritorinius vandenis Baltijos jūroje netoli valstybinės sienos su Lietuva ir Suomija, teigiama teisės aktų portale paskelbtame vyriausybės nutarimo projekte.
Gynybos ministerijos parengtame dokumente teigiama, kad Rusija ketina paskelbti dalį akvatorijos į rytus nuo Suomijos įlankos, taip pat prie Baltijsko ir Zelenogradsko miestų Kaliningrado srityje savo vidaus jūros vandenimis.
Šiuo tikslu bus pakeistos taškų, nustatančių bazinių linijų, nuo kurių matuojamas Rusijos Federacijos teritorinės jūros plotis, padėtį, taip pat gretimos zonos prie kranto ir salų geografinės koordinatės.
Pasienyje su Suomija Rusijos vyriausybė ketina patikslinti koordinates Jähi, Sommers, Holland, Rodsher, Maly Tyuters, Vigrund salų zonoje, taip pat prie Narvos upės šiaurinio įplaukos kyšulio, kaip matyti iš Ministrų kabineto nutarimo priedo. Pasienyje su Lietuva peržiūrima Kuršių nerijos teritorija, Tarano kyšulio, kyšulio į pietus nuo Tarano kyšulio, taip pat Baltijos nerijos teritorija.
Paramos Ukrainai geras variantas gali gautis tik tada, kai abi partijos tai remia. Jei bet kuri pusė kaišioja pagalius, smarkiai vėlina, kažko nedaro apsimetant durneliu atseit stengiasi, bet iš tikro - ne, tai tada visais atvejais gaunasi šūdas. Ir beprasmiška gynčytis kuri pusė geresnė ar blogesnė, abi ten pusės lenktyniauja savo durnumu, abejingumu realybei, ateities blogoms perspektyvoms ir t.t.
Deja...
Laida apie musu regiona ruZZ agresijos priesakyje.
Rimtai darosi gaila savo gimtinės. Vietoje to, kad galėtų gyventi daugmaž Skandinavijos išsivystymo lygyje, su tokia kaimynyste, dabar iš vis toks kartais jausmas, kad Baltijos šalys kažkokios nurašytos. Visada mirgėjo socialinių problemų klausimas, atrodo pakankamai gyvenant taikoje kaip kaimyninės ir Vakarų Europos šalys galim jas sumažinti. Dabar kabo karinės problemos, sakyčiau šakninė Lietuvos, Latvijos, Estijos problema. Tas gyvenimas kai lyg ramu, ramu, ir paskui iš lempos kažkas ateina į užkariaujamuosius žygius. Galvoju daug ką lemia geografija, salų valstybėlėse, kalnų slėniuose ir tautom lengviau išlikti. Tuo tarpu Baltijos šalims gal rimtai idealus variantas būtų prasikasti jūrą į Rytus kokią mažiausiai 100 km, na arba jei neerzinant rusų, tai jas tiesiog perkelt prie Airijos kaip Economist žurnalas siūlė. Buvo sukurtas kažkoks seniai YouTube video https://www.youtube.com/watch?v=xdReh4le7x0
Tuo tarpu Baltijos šalims gal rimtai idealus variantas būtų prasikasti jūrą į Rytus kokią mažiausiai 100 km, na arba jei neerzinant rusų, tai jas tiesiog perkelt prie Airijos kaip Economist žurnalas siūlė. Buvo sukurtas kažkoks seniai YouTube video https://www.youtube.com/watch?v=xdReh4le7x0
Comment