Na va, viena sritis yra. Tik kartais klausant susidarai įspūdį, kad estai už mus jei ne visose srityse, tai beveik, yra smarkiai už mus geresni. Bet šiaip tai ne.
Nors čia reikia kalbėti apie estų pasiekimus, bet pastebėsiu, kad Izraelis 39 vietoje griauna vieną labai populiarų liaudyje stereotipą apie žydų "išskirtinį statusą" ar netgi vos ne mistifikuotą "neeilinį intelektą" (šis stereotipas buvo aktualus senovėje, kai žydai buvo tradiciškai miestietiška tauta tarp žemdirbių, su savo dar iš Derlingojo Pusmėnulio atsinešta ankstyvosios civilizacijos kultūra, bet tapo absoliučiai negaliojančiu šiais visuotinio išsilavinimo laikais). Kaip beje, ir Izraelio neypatingas (išsivysčiusių šalių kontekste) GDP ir HDI.
O Estija 5 vietoje neblogai, įdomu kokiais būdais to pasiekė.
Nors čia reikia kalbėti apie estų pasiekimus, bet pastebėsiu, kad Izraelis 39 vietoje griauna vieną labai populiarų liaudyje stereotipą apie žydų "išskirtinį statusą" ar netgi vos ne mistifikuotą "neeilinį intelektą" (šis stereotipas buvo aktualus senovėje, kai žydai buvo tradiciškai miestietiška tauta tarp žemdirbių, su savo dar iš Derlingojo Pusmėnulio atsinešta ankstyvosios civilizacijos kultūra, bet tapo absoliučiai negaliojančiu šiais visuotinio išsilavinimo laikais). Kaip beje, ir Izraelio neypatingas (išsivysčiusių šalių kontekste) GDP ir HDI.
O Estija 5 vietoje neblogai, įdomu kokiais būdais to pasiekė.
Spėčiau, kad prieš 10 metų užsibrėžė tikslą "pakliūti į PISA reitingo penketuką". Tada išsistudijavo ko reikia būtent šitam testui, pasiruošė, ir voilà.
Žinoma, kaip pastebėjo Goodhart'as, "When a measure becomes a target, it ceases to be a measure". Taip kad gali būti jog tie estų pasiekimai nėra kažkoks jau stebuklas.
If a lion could speak, we could not understand him.
Savaitgalį teko nelabai planuotai pabūti prieškarantininėje Rygoje. Į Rygos temą įdėsiu šiek tiek foto su komentarais, bet čia padarysiu kelis trumpus atsitiktinius pastebėjimus
Rygos gatvių būklė pobaisė. Maždaug tokia, kaip Vilniuje pačiais blogiausiais laikais. Horizontalus žymėjimas ne tik prastas, bet vietomis jo išvis nėra ir net po šūdinai sužymėtų Vilniaus gatvių vairavimas Rygoje yra labai bjaurus ir erzinantis.
Daugelis gatvių turi neaiškų skaičių juostų. Pažymėta lyg ir viena, bet naudojama kaip dvi. Gatvių siaurinimo oponentai Rygoje jaustųsi ypač gerai
Dviračių takų infrastruktūra labai fragmentiška ir nenuosekli. Žiūrint iš Vilniaus pozicijos, galima sakyti, neegzistuojanti. Teko matyti keletą gatvių su sprendimais, panašiais į Naugarduko gatvę ar Kęstučio gatvę Vilniuje t.y. tiesiog papaišytas juostas ant asfalto. Aišku taip geriau, nei nieko, bet net nepanašu, kad Ryga rimtai ką nors darytų toje srityje
Nustebino gana didelis dviratininkų skaičius. Net nesant adekvačios infrastruktūros, net per bjaurų orą gatvėse gana daug dviratininkų. Su savo planavimu ir plačiomis gatvėmis Ryga galėtų nesunkiai pasidaryti Kopenhagos variantą. Bet nesidaro.
Šaligatvių būklė labai įvairi. Vietomis gana gera, bet vietomis kaip po karo.
Daug tvorų. Panašiai, kaip Kaune
Apskritai žiūrint į bendrą vaizdą, nepanašu, kad Rygos valdžia būtų ką nors girdėjusi apie darnų judumą, aplinkos tvarkymą, saugumą ir panašius dalykus. Nu panašiai, kaip kokiais gūdžiais 2010 Vilniuje.
Per visus pasivaikščiojimus teko matyti tik vieną naujai ir gerai perklotą šaligatvį (viena iš gražių centrinių gatvių, nebepamenu, kuri). Neteko matyti ir daug per paskutinius kelis metus naujai perasfaltuotų gatvių. Susidaro įspūdis, kad Rygos biudžete nėra daug pinigų tokio pobūdžio darbams. Panašiai, kaip Viniuje prieš dabartinį tvarkymo bumą.
Apšvietime tebedominuoja oranžinės natrio lempos. LED lempų vietomis lyg matosi, bet nepanašu, kad masinis šviestuvų keitimas būtų prasidėjęs
Nacionalinė biblioteka. Ne pirmą kartą matau, bet kaskart pamačius tą monstrą pradeda į viršų kilti skrandžio tūrinys. Kaip? Kodėl? Už ką? Kad latviai biškiuką keisti nėra naujiena, bet pasistatyti vienoje iš matomiausių miesto vietų TOKIĄ nesąmonę ir absoliutų monstrą, reikėjo kažkokio išskirtinai makabriško ir psichopatiško požiūrio.
Vairavimo kultūra Rygoje yra labai nekažką. Pastebimai blogesnė, nei Vilniuje ir belenkiek blogesnė, nei Taline.
Miesto vaibas ir atmosfera, bent mano pajautimu, kažkokie biškiuką dvelkiantys ankstyvais 2000-aisiais. Nežinau, gal čia del Covid ribojimų ar dar kažko, bet kažkaip nieko panašaus nesijaučia Taline, nekalbant apie Vilnių.
Nauji Škoda tramvajai atrodo labai gražiai ir gerina gatvių vaizdą, kur tokie važiuoja. Patys tramvajai irgi atrodo labai talpūs. Minusas, kad infrastruktūra sena ir juda jie dažniausiai gana lėtai
Apskritai lyginant tiek su Vilnium, tiek su Talinu, Ryga atrodo kaip stagnuojantis miestas, kur gyvena žymiai mažiau žmonių, nei miestas ir jo infrastruktūra galėtų sutalpinti. Tiesiog atrodo, kad yra nežmoniškai daug potencialo, kuris nėra ir, tikėtina, greitu laiku nebus, atrakintas. Įdomu, kodėl taip yra?
Ai nu ir dar vienas
Rygoje nėra Vilniaus stiliaus parkavimo problemų Sovietiniuose rajonuose (Plavnieki, Zolitude, Imanta ir turbūt kituose). Mašinos nestatomos ant žolės, šaligatvių ir kitose tam neskirtose vietose. Tikriausiai niekam nereikia "tik 5 minutėms" sustoti arba "močiutės į ligoninę" nereikia vežti
Dar vieną prisiminiau
Rygoje nėra arba yra labai mažai renovuotų daugiabučių (vėlgi, skirtingai, nei Taline, kur renovuotų daugiabučių yra gana daug). Vilniuje su tuo irgi ne pyragai, bet visvien esam šviesmečiais priekyje pagal šitą dalyką. Be kita ko, Rygos Sovietiniai daugiabučiai, mano nuomone, atrodo gerokai baisiau, nei Vilniaus. Senesni gal jie? Kažkaip nelabai matosi Fabijoniškių, Pašilaičių ar Pilaitės eros (80s/90s sandūros) pastatų.
Comment