Atrodo paradoksalu ir nelogiška, kad "patriotai" yra "prorusiški". Bet pažiūrėjus atidžiau - taip juk ir yra. Juk aršiausi "w" raidės priešai, Lukašenkos režimo mylėtojai, tarybinių laikų mylėtojai ir įvairių sąmokslo teorijų skleidėjai - tie patys žmonės.
Nu jau ir suprimityvinai - visi kas prieš w, tie už Lukašenką ir tarybinius laikus. Tik nereikia nusišnekėt. Čia tas pats, kas "visi seimo nariai - vagys"
Nu jau ir suprimityvinai - visi kas prieš w, tie už Lukašenką ir tarybinius laikus. Tik nereikia nusišnekėt. Čia tas pats, kas "visi seimo nariai - vagys"
Jo, čia Bumblauskas prifantazavo su tais ,,patriotais'' ir ,,kosmopolitais''
Mindaugas Jackevičius, www.DELFI.lt
2011.08.25 20:34 Lenkišką lentelę nuplėšęs E.Malūko sūnus atsakys teisme
Lenkišką gatvės pavadinimo lentelę nuo namo Eišiškėse nuplėšęs realybės šou „Myliu Lietuvą“ dalyvis Mantas Malūkas atsakys teisme – už tai jam gresia administracinė atsakomybė. (...)
DELFI (Š.Mažeikos nuotr.)
Skandalas dėl namo lentelės Eišiškėse kilo birželį, kai LNK realybės šou „Myliu Lietuvą“ dalyviai nukabino lentelę su lenkišku gatvės pavadinimu. Lenkijos aprangos kompanija „Reserved“ į tai sureagavo nutraukdama paramą realybės šou.
Galiausiai LNK televizija dėl incidento, kuris papiktino Lenkijos žiniasklaidą bei realybės šou remiančias lenkų kompanijas, viešai atsiprašė. http://www.delfi.lt/news/daily/lithu....d?id=48940698
Nesuprantu, kodėl kai kurie diskusijos dalyviai nesuvokia skirtumo tarp tų užrašų Lietuvoje ir Lenkijoje. Vilnijos lenkai pavadinimus VERČIA, o Lenkijoje pavadinimai tėra transkribuojami lenkiška abėcėle ir tarimu. Pavadinimų VERSTI NELEIDŽIA tarptautiniai susitarimai. Štai, Stalino sugalvotas Karaliaučiaus krašto rusinimas, kai pakeisti lietuvininkų suteikti vietovių pavadinimai yra tarptautinės teisės pažeidimas. Negalima Tilžės ar Tilzit pervadinti į Sovetsk okupavus kraštą. Hagos konvencija taip pat draudžia KEISTI GYVENTOJŲ SUDĖTĮ, kas Karaliaučiaus krašte padaryta pačiu brutualiausiu būdu. Ta byla iš tikro turėtų atsidurti tarptautiniame teisme, tik niekas nedrįsta to padaryti.
Grįžtant prie vilnijos lentelių - esmė yra ta, kad užrašai daromi ne dėl to, kad vietos lenkams juos sunku būtų perskaityti, bet dėl to, kad su laiku būtų galima tą kraštą laikyti Lenkijos provincija. Tai ir reiktų visai atvirai pareikšti - pavadinti viską tikraisiais vardais.
Nesuprantu, kodėl kai kurie diskusijos dalyviai nesuvokia skirtumo tarp tų užrašų Lietuvoje ir Lenkijoje. Vilnijos lenkai pavadinimus VERČIA, o Lenkijoje pavadinimai tėra transkribuojami lenkiška abėcėle ir tarimu. Pavadinimų VERSTI NELEIDŽIA tarptautiniai susitarimai.
Kokie? Juk vieną iš JAV miestų Lietuvoje vadina Naujuoju Orleanu. Ir Latvijos "Daugavpils" vadina "Daugpilis"
Štai, Stalino sugalvotas Karaliaučiaus krašto rusinimas, kai pakeisti lietuvininkų suteikti vietovių pavadinimai yra tarptautinės teisės pažeidimas. Negalima Tilžės ar Tilzit pervadinti į Sovetsk okupavus kraštą.
Buvo kažkada tuščia vieta, pastatė miestą, pavadino Sniečkumi. Po to pasikeitė valdžia ir pavadino Visaginu. Ir kraštas buvo ne okupuotas, o perduotas Potsdamo konferencijos nutarimu.
Hagos konvencija taip pat draudžia KEISTI GYVENTOJŲ SUDĖTĮ, kas Karaliaučiaus krašte padaryta pačiu brutualiausiu būdu. Ta byla iš tikro turėtų atsidurti tarptautiniame teisme, tik niekas nedrįsta to padaryti.
Po WWII vokiečius "paprašė" beveik iš visų nuo Vokietijos atimtų teritorijų. O jų vietas Silezijoje ir Pomeranijoje užėmė tame tarpė ir iš Vilenščyznos repatrioti lenkai. Jeigu ne pokario repatriacijos, tai tautinė sudėtis rytų Lietuvoje būtų dar labiau lenkų naudai.
Netiesa. KT išaiškino ne taip. KT išaiškino, kad dabartinė asmenvardžių rašymo tvarka neprieštarauja konstitucijai. Tik tiek, ir ne daugiau. Tai nereiškia, kad bet kokia kitokia tvarka konstitucijai prieštarautų (KT to nenagrinėjo).
Beje, jeigu jau "dvikalbiai užrašai prasilenkia su konstitucija" - kodėl niekas nenubaudžia Vilniaus oro uosto (už masinį vietovardžių vartojimą ne lietuvių kalba)? Vilniaus autobusų parko už penkiakalbius užrašus? Visų įstaigų, kurios angliškuose tekstuose iškraipo savo pačių adresus (rašo "Gediminas avenue", nors gatvės pavadinimas yra "Gedimino prospektas")?
Ar nematai skirtumo tarp užrašų užsieniečiams ir LR piliečiams? LR pilietis turi mokėti valstybinę kalbą. Todėl jokie kitakalbiai užrašai nereikalingi. O tai, kad lietuviai rašo gatvių pavadinimus ne lietuviškai, savigarbos trūkumas (nors žodis "gatvė", "prospektas" ar "aikštė" gali būti ir yra verčiami ir taip daro ne viena tauta, pateikdama adresus užsieniečiams). Arba taip užrašo LR piliečiai nelietuviai.
Dar KT konstatavo, kad asmenvardžio užrašymas nelietuviškai susiaurintų valstybinės kalbos vartojimo ribas.
Teisingiausia juos būtų vadinti lenkakalbiais lietuviais, o punskiečius - lietuviakalbiais lenkais. Bet tos sąvokos nieko nekeičia ir jie turi teisę kalbėti tokia kalba kokia jie nori, nesvarbu ar jo protėvis lietuvis, ar lenkas, ar baltarusis, ar arabas.
Taip, jie turi tokią teisę tai daryti ir tą daro buitiniame, tautinių ar religinių bendruomenių lygyje. Niekas iš jų tos teisės neatima ir nesikesina to daryti. Be to jie dar turi nemokamą valstybinį švietimą gimtąja kalba.
Tiesą sakant didžioji dalis tų lietuvių turi vienokių ar kitokių ne lietuviškų šaknų. O jei tai nėra lietuviškumo požymis tai Vilnijos lenkakalbiai čia irgi ne pirma karta gyvena, o nemaža dalis ir lietuviškai kalba.
O šiaip tai laikyčiau, kad mums surašyme tautybės klausti nereiktų, tik gimtosios kalbos, nes taip ir gaunam visokių dviprasmybių. Arba leisti ją pasirinkti tokią kokią nori. Tada ir Pilsudskio lenkais užrašyti galėtų užsirašyti taip kaip jaučiasi ir Smetonos paversti lietuviais.
Jei jie laiko save lietuviais ir kalba lietuviškai - viskas gerai.
Tautybė yra svarbi. Nereikia manyti, kad tautybės nerašymas išspręs problemas. Nieko tai neišspręs.
šiais laikais jau nebeverta knistis į tautines-etnines problemas, kadangi tautos susimaišė į vieną visumą lenkai-lietuviai ir lietuviai-lenkai. Pažįstu vieną šeimą, kurį save lenkais vadina, nors visi gimę pietų Lenkijoje prie kalnų, tačiau jie kalbėjo lietuviškai-paradoksas?, toli gražu ne, dvi tautos ir viena valstybė leido žmonėms migroti iš vienos vietos į kitą, tad ar verta diskutuoti apie kažkokius dalykus kaip tautą ir jos vietą socialiniame gyvenime?
Dar ir kaip verta. O su savo kosmopolitizmu toli nenuvažiuosite. Problemos tarp tautų kyla ne tik dėl šovinistų, bet dėl kosmopolitų, kurie eliminuoja etninę tautą pakeisdami ją pilietine tauta.
Tai kodėl vienas garsiausių Vilnijos lenkakalbių dar anstyvąjame XIX a. lenkiškai (!) Lietuvą savo tėvyne vadino? Ir jis toks buvo ne vienas. O tas skirstymas į Lietuvą ir Baltarusiją tai irgi tik nuo 1920 kai kraštas padalintas į Lietuvą ir BTSR. Jei jau visus skirstai į tikrus ir netikrus tai kas tokie buvo Ivanauskai/Iwanowskiai/Ivanouskiai?
Reiktų į viską žvelgti bent demoktratiškai (Nes skirstymas į tautas bent šiame regione labai jau reliatyvus) ir leisti šalia valstybinės kalbos naudoti kokį tik nori. Kad ir Nemėžyje kabinti totoriškas, o Trakuose karaimiškas gatvių lenteles. Niekas nuimti lietuviškų gi negrasina.
Kosovas, beje, atsiskyrė tik tada kai Serbija vietos Albanus sumąstė suserbinti, nes ten "etninės serbų žemės".
Kosovas buvo dirbtinai sukurtas Vakarų ir jiems tikrai nerūpi nei albanai, nei serbai. Vakarams reikia Balkanų kontrolės.
Nei karaimai, nei Lietuvos totoriai nemoka savo kalbos. O lenkiškų užrašų būtų tik Lietuvos pralaimėjimas. Lenkų šovinistai ties tuo nesustotų ir išsikeltų naujus tikslus - autonomiją.
Juk kiekvienam aišku, kad Lenkija, gavusi Sileziją, Pamarį ir Pietų Rytprūsius, neturi jokių pretenzijų į buv."kresus". Apie iš čia kilusius ir Lenkijoje gyvenančius nėra ką kalbėti - čia nieko nepakeisi.
Tuo tarpu gudų nacionalistai tik ir ieško progų pasisavinti Vilnių.
Oficialių neturi, bet neoficialius turi ir mes tą puikiai matome iš problemų paaštrėjimo Vilniaus krašte. Ne be Lenkijos pagalbos.
Gėda, kad tokios problemos kyla tarp tautų, kurios gyveno kartu LDK, ATR...
Istoriškai lietuviai, lenkai ir gudai - artimos tautos. Paskutinis suartėjimas gaila, bet buvo tik XIX a., per sukilimus.
Matai, kai kurios tautos yra lygesnės ir mano turinčios istorinę misiją kitus "auklėti".
O mes patys irgi kiršinamės su savo lenkakalbiais piliečiais. Jei mes jiems suteiktume bent panašias teises kurias turi lietuviakalbiai Lenkijoje Tomaševskis nelabai ir pasireikšti galėtų. O mes dar ir šiaip stengiamės juos demonizuoti ir rodome kaip svetimus, tai jie ir ieško prie ko prisiglausti. Norint, kad jie būtų lojalūs Lietuvai piliečiai reikia juos laikyti savais, o ne svetimais ir tai parodyti ir jiems patiems.
O Lenkija irgi stuburo neturi dėl to, kad leidžia lietuviškus, baltarusiškus, vokiškus užrašus?
Dar kartą kartoju, kad suteikus tas kelias "smulkmenas", kaip asmenvardžių rašymas, vietovardžių, gatvių lentelių užrašymas, atsirastų i nauji reikalavimai - lenkų kalbos kaip oficialios pripažinimo, galiausiai autonomijos ir... nepriklausomybės.
As skaitau kad nera kitu tautu, tauta viena. Taip yra visame civilizuotame pasaulyje. Jei mes norime vadintis demokratiska civilizuota valstybe, kitaip ir buti negali. Gal as perdaug gyvenu ne Lietuvoje, ir manes paveike senos Europos įprociai, bet ar mes (visi) ne del to įstojame į EU?
Taip, per daug gyveni sočioje, bukoje, išsigimusioje, išmirštančioje Europoje. Nėra tik vienos tautos jokioje šalyje. Ir tai, kad dabar nėra problemų, nereikšia, kad ateityje jų nebus. Bus ir greitai problemų su imigrantais, kurie ateityje ims reikalauti dar daugiau teisių. Ne taip, kaip Lietuvos lenkai.
Čia yra pačių žmonių(mažumų) reikalas save vadinti viena ar atskira tauta, ir mes turime gerbti žmonių norus, ar jie nori būti lenkais Lietuvoje ar lietuviais. Šiandien mūs jungia pilietybė, kurį teikią žmogui lygiavertiškumo teisę nepriklausomai nuo tautos, o tai ir turi būti pamatas ateičiai. Žinoma, mes turime kurti sąlygas, kad žmonės nesijaustų svetimais savo šalyje, tuomet žmonės ir taps viena tautą, bet tai bus panašiau į LDK laikus, nei, tarkime Hitlerinę Vokietiją arba į dabatinę Lenkiją.
Iš esmės Tomaševskiai padėties nekeičia, tiesiog tokie turi ilgus liežuvius ir jie įdomus spaudai. Taip, problema labai objektyvi, tačiau betkoks sprendimas šiuo atvėju būtų paviršutiniškas ir praktiškai nieko nekeičiantis. Išeitis yra tokia, kad laikas nestovi vietoj ir pats keičia kartą po kartos ir jų mąstymą, beabėjo, nebe valstybės įšikišimo, reikia integruoti žmones nepaliečiant jų tautinių teisių, jaunoji karta jau dabar suskilųsi į dešiniuosius lenkus ir į liberalius, liberalus dažniausiai lietuviškoje aplinkoje augę, o dešinieji, dirbtiniame lenkų gete paremtu šizofrenišką tautos galią ir šovinizmu. Tas getas, buvo sumenkęs, tačiau dabar vėl įgauna pagreitį(dėl užtarimo iš Lenkų centrų), ignoravimas, geriausias vaistas nuo triūkšmo
Tai gal reikia šalinti priežastis - šovinistų finansavimą, pačius aktyvistus-šovinistus, o ne kovoti su pasekmėmis? Kuo užsiima STT ir kitos struktūros, atsakingos už valstybės interesų gynimą?
amerikos lietuvis-amerikietis, tačiau retai kada jis išsižada savo kalbos ar papročių ir niekas negali jam uždraust. Mes turime skaitytis su šiuo faktoriumi. Lietuvis tebūnie lenkiškai, rusiškai ar svazilandiškai kalbantis, nereikia iš žmonių atimti tai ką jie paveldi, aš tai turiu omenį.
JAv buvo sukurta visai kitais pagrindais (ne tautiniais) nei dauguma Europos valstybių.
Turim Lietuvoje regioną su lenkų dauguma (kaip jie atsirado - asimiliacijos iš lietuvių ar asimiliacijos iš baltarusių pagrindais, tai nėra esminis dalykas), ir to negalima ignoruoti. Aš kaip lietuvis manau, kad jeigu kažkokia tautinė mažuma, gyvenanti šioje teritorijoje šimtmečius, kokiame nors rajone sudaro daugiau nei pusę gyventojų, jie gali turėti teisę į užrašus savo kalba, mokyklas ir t. t. Juk lietuviai Seinuose ir Punske tai turi. Kodėl mes taip nenorim duoti?
Iš kur jie atsirado yra esminis dalykas. Lietuviai Punske ar Seinuose gyveno taip sakant "per amžius". Lenkai ten yra atėjūnai. Vilniaus krašte ta pati situacija. Taip, lietuviai Punske ar Seinuose turi istorinių ir moralinių teisių turėti užrašus lietuviškai nei lenkai Vilniaus krašte, neturintys nei moralinių, nei istorinių teisių.
Kaip tu nesupranti kad versti neimanoma. Neimanoma per prievarta myleti nemylima. Lojalumas atsiras tada ir tik tada, kai jis bus abipuses. Kol valstybe nebus lojali jiems, tol ir jie nebus lojalus jai. O kadangi savo valstybe nelojali, jie iesko palaikymo kitoje valstybeje.
Tokia maza smulkmena kaip "W" pasuose, ar miesteliu pavadinimuose sukele tiek daug bangu, geda valstybei.
Ant tu bangu uzsidirba savo kapitala politikai, zurnalistai ir radikalai.
Ne valstybė turi būti lojali piliečiams, o piliečiai. Nes žmonės yra valstybę kuriantys, o ne atvirkščiai. O palaikymo paieška svetimose valstybėse turi būti tranktuojama kaip antialstybinė nusikalstama veikla ir už tai baudžiama.
Labai sveikintinas sprendimas (bent jau mano širdžiai mielas), kuriame slypi viena didelė bėda. Atsiranda būrys "nešančių laimę neišmanėliams" geradarių, kurie iki pažaliavimo pradeda aiškinti, kad reikia kuo greičiau juos "atlenkinti", "sulietuvinti", asimiliuoti ir integruoti.
Įdomu, kas dabar yra tas laimę nešantis geradarys nuskriaustiesiems litvinų?
Atrodo paradoksalu ir nelogiška, kad "patriotai" yra "prorusiški". Bet pažiūrėjus atidžiau - taip juk ir yra. Juk aršiausi "w" raidės priešai, Lukašenkos režimo mylėtojai, tarybinių laikų mylėtojai ir įvairių sąmokslo teorijų skleidėjai - tie patys žmonės.
Bumblausko pažiūros žinomos. Eilinis dergimas ant Lietuvos patriotų, naudojant žinomas "technologijas", kai iš balto daroma juodą, maišomos pasekmes su priežastimis, vis primenama apie baubus...
Ir, aišku, jis pats savęs nelaiko patriotu.
Ar nematai skirtumo tarp užrašų užsieniečiams ir LR piliečiams?
Ne, nematau. Įdomu, kaip tu tą skirtumą įsivaizduoji - kiekvieno žiūrinčiojo paprašyti paso, ir tik tada (jeigu užsienio šalies pilietis) rodyti nelietuvišką užrašą?
Jeigu šalia yra atitinkamas užrašas (ne mažesniu šriftu) valstybine kalba - viskas gerai.
Iš kur jie atsirado yra esminis dalykas. Lietuviai Punske ar Seinuose gyveno taip sakant "per amžius". Lenkai ten yra atėjūnai. Vilniaus krašte ta pati situacija. Taip, lietuviai Punske ar Seinuose turi istorinių ir moralinių teisių turėti užrašus lietuviškai nei lenkai Vilniaus krašte, neturintys nei moralinių, nei istorinių teisių.
Lietuviai, dabar gyvenantys Vilniuje ir Vilnijoje - irgi "atėjūnai" pagal tavo apibrėžimą. Ir netgi visiškai švieži atėjūnai, atsikraustę LTSR laikais.
Ne, nematau. Įdomu, kaip tu tą skirtumą įsivaizduoji - kiekvieno žiūrinčiojo paprašyti paso, ir tik tada (jeigu užsienio šalies pilietis) rodyti nelietuvišką užrašą?
Jeigu šalia yra atitinkamas užrašas (ne mažesniu šriftu) valstybine kalba - viskas gerai.
Lietuviai, dabar gyvenantys Vilniuje ir Vilnijoje - irgi "atėjūnai" pagal tavo apibrėžimą. Ir netgi visiškai švieži atėjūnai, atsikraustę LTSR laikais.
Žodžiu, giliai kapstai.
Tai blogai, kad nematai. Užsieniečiai nemoka lietuvių kalbos. Į kraštutinumus, kad kai kurie gali mokėti lietuviškai ar yra lietuviai emigrantai, priėmę kitos šalies pilietybę ir pan. nenukrypsime. O LR piliečiai privalo mokėti lietuvių kalbą. Ir dauguma moka, o jei nemoka - jų asmeninė problema.
Lietuviai Vilniuje nėra jokie atėjūnai. Taip, buvo istorinis momentas, kai lietuvių buvo sumažėję. Bet čia yra etninės lietuvių žemės. Ir kad vėliau vėl atsikėlė lietuviai iš kitų Lietuvos regionų, jie nėra jokie atėjūnai.
Lietuviai Vilniuje nėra jokie atėjūnai. Taip, buvo istorinis momentas, kai lietuvių buvo sumažėję.
Viskas: tie, kas buvo likę Vilniuje - vietiniai. O visokiausie, atsikraustę iš Šiaulių, Kauno ar Balbieriškių - atėjūnai. Jų anukus jau būtų galima vadinti vilniečiais, bet ir tai reikėtų pagalvoti.
O kodėl viskas turi būti užrašyta įstatymuose?
Konstitucija sako, kad valstybinė kalba yra lietuvių. Be to, siekiant pilietybės yra reikalaujama tam tikro kalbos mokėjimo lygio. O jei kokie piliečiai nemoka ar nenori mokėti, tai jų asmeninė problema. Valstybė neprivalo (Konstitucijoje prašyta, kad valstybinė kalba yra lietuvių) užtikrinti jiems jų kalbos viešo vartojimo.
Vietiniai, bet ne lietuviai. O lietuviai, tegul ir iš Balbieriškio, yra etniniai Lietuvos gyventojai, nesvarbu, kad gyvena Vilniuje.
Viskas: tie, kas buvo likę Vilniuje - vietiniai. O visokiausie, atsikraustę iš Šiaulių, Kauno ar Balbieriškių - atėjūnai. Jų anukus jau būtų galima vadinti vilniečiais, bet ir tai reikėtų pagalvoti.
"tie kas buvo likę Vilniuje" visiškai nebūtinai reiškia, jog jie buvo Vilniaus senbuviai.. Žydai, kurie keletą pastarųjų šimtmečių vyravo mieste (iki I PK sudarė daugumą) buvo išnaikinti. Lenkai pokaryje repatriavo, jų mieste liko nuo keleto iki keliolikos tūkstančių.. Kita vertus ar visi tie pasilikusieji ir buvo kažkelintos kartos vilniečiai, ar prieš kokį dešimtmetį atsikėlę iš aplinkinių kaimų, vertinti sunku..
Man gaila tų vaikų, politikai juos naudoją kaip politinį įrankį tik, deja, jie to nesuvokią, tačiau ankščiau ar vėliau tai visvien įtakos jų tolimesnį gyvenimą. Atimti iš vaikų mokslus vien dėl savo užgaidų patenkinimo gėdinga. Tikėkimes tą supras patys lenkų mažumos atstovai tai pat ir mokytojai ir tėvai.
Lažinuos- 2017 metais Lietuvos gyventojų skaičius didės.
Man gaila tų vaikų, politikai juos naudoją kaip politinį įrankį tik, deja, jie to nesuvokią, tačiau ankščiau ar vėliau tai visvien įtakos jų tolimesnį gyvenimą. Atimti iš vaikų mokslus vien dėl savo užgaidų patenkinimo gėdinga. Tikėkimes tą supras patys lenkų mažumos atstovai tai pat ir mokytojai ir tėvai.
Ką įdomu veikia valstybės saugumas, juk vyksta akivaizdus įstatymų nesilaikymas, kurstoma tautinė nesantaika, kur valdžios žmonių pasireiškimai šiais lenkų rinkimų akcijos poelgiais, normalioj valstybėj tokiems tomaševskininkams senai butų iškeltos bylos.
Vaikai gavo vieną papildomą dieną vasaros atostogų, todėl tik džiaugesi, kad nereikėjo eiti į mokyklą.
Prilimpęs prie televizorių, stebi krepšinį.
Jeigu vaikas nebuvo mokykloje, tai yra švietimo ministerijos, o ne VSD kompetencija.
Jokių plakatų su užrašais "daužom..." nebuvo.
Normalioj valstybėje lenkams jau prieš 20 metų butų leista gatvių lenteles lenkiškai rašyti.
Jie mitinguoja ne dėl lenkiškų lentelių. Tai pirma, antra, jokioje normalioje valstybėje lenkai neturi tokio valstybės išlaikomo švietimo. Taip kad kas svarbiau - lentelės ar švietimas?
Tam, kad būtų kurstoma tautinė nesantaika, nebūtina šaukti "muškit...!"
Lenkiškos lentelės ir lenkiškos mokyklos yra iš to pačio maišo.
Jokioje kitoje valstybėje nėra tokios didelės kompaktiškai gyvenančios lenkų mažumos kaip Lietuvoje.
Teisiniu atžvilgiu - būtina.
Jie mitingavo ne dėl lentelių.
Kompaktiškas pragyvenimas nebūtina sąlyga turėti mažumoms savo švietimą.
Teisiniu atžvilgiu nebūtina.
Comment