Parašė Rapolas
Skelbimas
Collapse
No announcement yet.
LT-BY. Lietuvių - gudų santykiai. LDK palikimo dalybos
Collapse
X
-
-
Tas visas jų teorijas griauna tai, kad nėra jokios vieningos paremtos mokslinės hipotezės. Vieni kliedi apie jatviagus, kiti - apie krivičius, vieni - litvinai buvo slavų gentis, kiti - baltų, ar net germanų. Vos pažvelgus į tiesioginius ir šalutinius istorinius duomenis bei šaltinius, griūna tos visos nesąmonės.
Pvz.: vos ne visi "licvinistai" labai vengia temų dėl latvių ir jų protėvių.
Tai pat kardinaliai skiriasi požiūris tų litvinistinių krypčių į santykius su lenkais ir Lenkija.
Požiūriai į santykius su Rusija yra labiau oportunistiniai, t.y. visi litvinistai palankiai žiūri į dabartinę Rusijos "vyresniojo brolio" padėtį, išskyrus visiškus "nacistus". Tiesa, tuo pačiu neneigiant istorinių konfliktų.
Comment
-
Parašė RapolasVisiems verta atidžiai pasižiūrėti. Ypač kas ir ką kalba, kaip veikia rytiečių politinė inžinerija (kai kurios "versijos": gudų Panemunė/Paniomannia — Litva, vakarų baltai - tikrieji licvinai, vakarų baltas Mindouhas iš sostinės Navaharadako)...
Nežinoma Lietuva ("Belarusija")
https://youtu.be/121zmEFwIvM?t=1m38s
Tokius (gana nuosaikus) ar radikalesnius pseudoistorinius filmus masiškai kepa Gudijos televizijos, panašu, kad neretai finansuojamos tam tikrų grupių Rusijoje.
Mums jau seniai reikia suprasti, kad LDK istorija - tai ne tik dabartinių lietuvių, bet ir dabartinių baltarusių istorija, ir nėra gražu, kai viena iš pusių ją pilnumoje bando pasisavinti.
Comment
-
Parašė RapolasTruputį nupasakosiu kontekstą, kad būtų aiškiau. Gal kiek nevykusiai pasirinktas filmukas, tačiau visas aprašymas buvo skirtas atkreipti dėmesį į "alternatyvias" istoriografijas ir kai kurias pseudoteorijas. Padarysiu nedidelį ekskursą, kad būtų kiek aiškiau jei to filmuko prisegimas buvo gal kiek netikusi mintis. Tiesiog nepamaniau, kad kai kas nežino platesnio konteksto ir spręs tik pagal filmuką, o ne susies tam tikras lyg tarp kitko paminėtas koncepcijas, kurios "nėra atmestinos, bet svarstytinos" ir mano parašytas tų koncepcijų išpletojimas jau aršesnių baltarusių romantinės istorijos (politinės programos?) propaguotojų kaip slaviškosios "jotvingių kalbos atradėjo ir kūrėjo", kuris persikėlė į Kaliningradą ir kuria "iskonno slavianskyje" tema, vis paminėdamas vakarų baltų "slaviškumą".
(...)
Filmuke gi dar minima "lietuvių skriauda baltarusiams", kad sukūrė savo istoriografijos mokyklą, o neva jų istoriografijos mokykla nesusikūrė, nes "kalta aplinka". Kituose savo raštuose autorius eina dar giliau nei filmuke išsakomos mintys ir teigia, jog tik lietuviams sovietmečiu išskirtinėmis teisėmis Maskvos leista plėtoti tautiškumą, rašyti istoriją ir kt. "nusidėjimai". T.y. iš esmės lietuviai neva visada buvo objektas (subjektu nebuvo), kuriem vis kažkas "duodama", "leidžiama", kai kur jų teigiama, jog jau nuo caro laikų, 19 a., todėl va dabar "pasidalinkit", nes mus "nuskriaudė". Dar vienas teiginys iš platesnių raštų – autoriaus minimas neabejotinas Vilnios gudiškumas 16 a. ir bandymas suprasti kodėl jis pranyko. Vėlgi, viską suveda į "tiems davė", o "mum nedavė" ir pan.
P.S. Minit baltarusių romantinę istoriją - o pas mus tokia neegzistuoja? Ir pas mus iki šiol dar yra nemažai tos romantinės istorijos šalininkų.
Comment
-
Vienas iš straipsnių, kur pateikimas gudų nacionalistų požiūris į sienas. Nuo pat gudų nacionalinio sąjųdžio XX a. pr. buvo formuojama nuomonė, kad
beveik visame Vilniaus krašte gyvena tik gudai.
Anot publikacijos, Vilnius buvo atimtas iš BSSR pagal 1920.07.12 ir 1939.10.10 Lietuvos sutartis su Sovietais gbe gudų sutikimo, o 1940 m. rudenį (po Lietuvos aneksijos į SSRS) nuo Baltarusijos SSR buvo "atplėšti" (ottorgnuty) Свенцяны (Švenčionys), Солечники (Šalčininkai), Девянишки (Дieveniškės) и Друскеники (Druskininkai).
Леонид Спаткай / Leonid Spatkaj 23.04.2015
Как и когда менялись границы Беларуси
Kaip ir kada keitėsi Baltarusijos sienos
Карту БНР планировалось разработать в 1918 г., но она была издана в 1919 г. в оккупированном поляками Гродно в качестве приложения к брошюре профессора М. В. Довнар-Запольского «Асновы Дзяржаўнасьці Беларусі». Напечатанная на русском, польском, английском, немецком и французском языках, карта была представлена белорусской делегацией на мирной конференции в Париже.
(...)
4. С Литвой прохождение границы объяснялось тем, что большая часть территории нынешней Литвы, включая Виленщину, на всех западноевропейских и российских этнографических картах конца XIX — начала XX в. обозначалась как белорусская этническая территория, население которой называло себя литвинами, говорило на белорусском языке и считало себя славянами. Также по данным переписи населения Виленской губернии 1897 г., большинство ее населения, за исключением Трокского уезда, составляли белорусы, на втором месте были литовцы, на третьем — поляки.
(...)
После возобновления боевых действий в июле 1920 г. войска РККА, прорвав фронт, вышли к этническим границам Польши. 10 июля польский премьер выступил с заявлением о согласии признать восточной границей Польши линию (...) В этой связи 12 июля 1920 г. британский министр иностранных дел лорд Керзон направил правительству РСФСР ноту, в которой потребовал прекратить наступление РККА на этой линии. (...) Линия восточной границы Польши получила название «линия Керзона». Однако большевистское руководство отвергло эти предложения.
С Литвой был заключен мирный договор, по которому признавалась ее независимость «в этнографических границах». Очевидно, рассчитывая на скорое установление в Литве советской власти, руководство советской России пошло на значительные территориальные уступки, включив без согласия белорусов в состав Литвы значительную часть белорусской территории, занятой на то время польскими войсками, а именно: Ковенскую, Сувалкскую и Гродненскую губернии с городами Гродно, Щучин, Сморгонь, Ошмяны, Молодечно, Браслав и другими. Виленский край также был признан составной частью Литвы.
(...)
Значительное увеличение территории Беларуси произошло после т.н. освободительного похода РККА в Западную Беларусь, начавшегося 17 сентября 1939 г. (...) В результате территория БССР увеличилась до 225 600 кв. км, а численность населения — до 10,239 млн человек.
(...)
10 октября 1939 г. между СССР и Литовской Республикой был заключен Договор о передаче ей из состава БССР Вильни и части Виленской области — Виленско-Трокского уезда и части Свентянского и Браславского уездов общей площадью 6739 кв. км почти с 457 тысячами человек населения. Одновременно был заключен Пакт о взаимопомощи, в соответствии с которым СССР разместил на территории Литвы войска РККА численностью 20 тыс. человек. Представители БССР ни в обсуждении условий договора, ни в переговорах с литовцами, ни в подписании договора участия не принимали.
Ситуация изменилась еще раз после провозглашения 21 июля 1940 г. в Литве советской власти. Было принято решение о передаче в состав Литовской ССР части территории БССР с городами Свенцяны (Швенчёнис), Солечники (Шальчининкай), Девянишки (Девянишкес) и Друскеники (Друскининкай). Новая белорусско-литовская административная граница была утверждена 6 ноября 1940 г. Указом Верховного Совета СССР.
Таким образом, от Беларуси были отторгнуты почти весь Свентянский район Вилейской области (за исключением Лынтунского, Масляникского и Рымкянского сельсоветов, которые были включены в состав Поставского района) и большая часть Гадутишковского района (Комайский, Магунский. Новоселковский, Онковичский, Полесский, Радутский и Старчукский сельсоветы также были включены в состав Поставского района) с населением 76 тыс. человек. После этого площадь БССР стала 223 000 кв. км, здесь проживало 10,2 млн человек.
(...)
http://www.sn-plus.com/ru/page/persons/5729/
Comment
-
Teko kažkada visai netyčia peržiūrėti Vidžių miestelio ir apylinkių XVIII a. pab. inventorių ir aprašą, tai kaip ir daugelio miestų mietselių gyventojų pavardės sulenkintos-suslavintos (slaviškos taip pat), tačiau apylinkėse absoliučiai vien lietuviškos pavardės (nuo Miškinis ir t.t), būtų galima sudaryti leidinį apie Baltarusijoje vakaruų dalyje esančius miestelius, kaimus (įskaitant net ir kokią Lydą) ir pateikus vien sausus šaltinius (kaip inventoriai ir t.t) kiekvienam besidominčiam taptų aišku kur ten kas yra.DINGĘS MIESTAS - MERKINĖ <<
Comment
-
Mano mamos giminė iš Vilnijos krašto. Senelis Lentupių turguje XX a. pradžioje laisvai lietuviškai susikalbėdavo, draugas - iš Varanavo, pats lenkas, bet jo senelis pasakojo, kad daugiau nei pusė kaimynų buvo lietuviai. Dabar tose vietose lietuvio nė su žiburiu nesurasi.
Maža to, vienas mamos pusbrolis - lenkas, kitas - lietuvis, trečias - baltarusis, nors seneliai visų - lietuviai Šiam regione vienareikšmiškai teigti etninės priklausomybės dabar neįmanoma.
Comment
-
Parašė Sula Rodyti pranešimąMano mamos giminė iš Vilnijos krašto. Senelis Lentupių turguje XX a. pradžioje laisvai lietuviškai susikalbėdavo, draugas - iš Varanavo, pats lenkas, bet jo senelis pasakojo, kad daugiau nei pusė kaimynų buvo lietuviai. Dabar tose vietose lietuvio nė su žiburiu nesurasi.
Maža to, vienas mamos pusbrolis - lenkas, kitas - lietuvis, trečias - baltarusis, nors seneliai visų - lietuviai Šiam regione vienareikšmiškai teigti etninės priklausomybės dabar neįmanoma.
Comment
-
Parašė J.U. Rodyti pranešimąTai lietuviško mentaliteto tragedija. Didesnė Lenkija kur jėga, kur gudrumu, kur "poniškumu" kur dideliu vislumu sugebėjo nutautinti. Reikia pripažinti, kad ir kaip būtų nemalonu, lietuviai yra silpna tauta.
Savo tarnybinėje anketoje kunigas filijalistas P.Čelkys rašo: "Iš Butrimonių mane, kaip ir 4 mano Merkinės dekanato kaimynus, už lietuvių kalbą pašalino. 1909 m. Butrimonių miestelio bažnyčioje lietuviškos ir lenkiškos pamaldos buvo "per pusę".
Apylinkės dvarininkai Butrimonių bažnyčią statyti sutiko su sąlyga, kad joje lenkiškos pamaldos būtų bent kas antrą šventą dieną.
Iš Vytauto Merkio knygos - Tautiniai santykiai Vilniaus vyskupijoje 1798 - 1918 m.
Istorikas Vytautas Merkys monografijoje nagrinėja 120 metų daugiatautės Vilniaus vyskupijos istoriją. Ligšiolinė istoriografija vyskupijos gyventojų etninės struktūros virsmą siejo kone vien su tautiniais lietuvių ir lenkų santykiais. Autorius tautinę jos katalikų asimiliaciją laiko daug sudėtingesniu procesu, kurį nulėmė būtent modernių lietuvių ir lenkų tautų raiška, luominės, buvusios politinės lietuvių ir lenkų tautos tradicijos, istoriniai, socialiniai ir kultūriniai įsipareigojimai, modernėjančių tautų pasipriešinimas rusifikacijai, Vakarų katalikiškos ir Rytų stačiatikiškos kultūrų susidūrimas.
Aldona GAIGALAITĖ. Lietuvybės problema Vilniaus vyskupijoje http://www.istorijoszurnalas.lt/inde...d=39&Itemid=33
Comment
-
Na taip, viskas tas tiesa, tačiau ką sako tas faktas, kad štai sovietmečiu kokioje kontoroje sėdi 9 lietuviai ir 1 rusas, tai visi šnekasi rusiškai. O jei šnekėtų lietuviškai? Niekas tikrai Brežnevo laikais dėl to į Sibirą nevežtų. Tačiau lietuvis vis stengiasi prisitaikyti, kad tik ko nebūtų.
Comment
-
Delfi.LT rusiškoje versijoje pateikima informacija apie gudams svarbius Vilniaus objektus
Delfi.lt 2016.03.27
Какие места в Вильнюсе белорусы считают своими?
Многие литовцы до сих пор уверены, что местом "паломничества" белорусов и главным связующим звеном между двумя странами является "Акрополис". (...) Однако необходимо признать и то, что между Беларусью и Литвой существует связь даже большая, нежели просто общая история сосуществования в составе единого государства - Великого княжества Литовского, а позже Речи Посполитой.
(...)
Ни к чему споры о том, кому принадлежит Вильнюс и наследия какого народа здесь больше. Для кого-то этот город до сих пор остается утраченной столицей Беларуси, доставшейся Литве лишь волей Сталина. Однако трезвый взгляд на действительность делает очевидным культурный разрыв между двумя государствами и то, что потерял бы город, повернись история по-иному. Вильнюс - это не Беларусь, просто он стал тем местом, где до сих пор живет и бережно хранится белорусская память. Именно это делает его таким особенным и родным для каждого белоруса.
http://ru.delfi.lt/misc/culture/kaki....d?id=70766718
Comment
-
Parašė marivs Rodyti pranešimąKaip Jums ...?
"Літвіны" перамаглі чэмпіёнаў Расеі
Comment
-
Dar vienas šaltinis su Lietuvos pilių kompiuteriniais paveiksliukais. Po to gan įdomi diskusija-peštynės kas yra tie litvinai
http://visualhistory.livejournal.com/872321.html
Comment
-
kažin mūsų rytų kaimynai iš neturėjimo ką veikti ar genetiškai taip modifikuoti kad sugalvoja gyventi paraleliniuose pasauliuose. negi jiems taip sunku apdoroti akivaizdžius faktus ir reikia prisigalvoti visokių fantazijų, juk tokios fantazijos niekur neveda ir savi šlapi sapnai bus įdomūs tik vietiniam rateliui šlapiakelnių.
Comment
-
Parašė r08n Rodyti pranešimąEsti lietuviai, lietuvaičiai, litvinai ir litofcai. Šiukštu, nesupainiokite.
Comment
-
Parašė Galis Rodyti pranešimąkažin mūsų rytų kaimynai iš neturėjimo ką veikti ar genetiškai taip modifikuoti kad sugalvoja gyventi paraleliniuose pasauliuose. negi jiems taip sunku apdoroti akivaizdžius faktus ir reikia prisigalvoti visokių fantazijų, juk tokios fantazijos niekur neveda ir savi šlapi sapnai bus įdomūs tik vietiniam rateliui šlapiakelnių.
Comment
Comment