2012 m. balandį Talino televizijos bokštas vėl atvėrė duris lankytojams. 1975-1980 m. pastatytas TV bokštas nuo 2007 m. pabaigos buvo uždarytas keletą metų trukusiai kapitalinei rekonstrukcijai.
Talino TV bokšto aukštis - 314 m; apžvalgos aikštelės įrengtos 170 m ir 175 m aukštyje (palyginimui, Vilniaus TV bokšto aukštis yra 326 m, o apžvelgti miestą galima iš vienos aikštelės, įrengtos 165 m aukštyje. Taigi, nors vilniškis bokštas aukštesnis, Taline į miestą galima žvalgytis iš aukščiau).
49 sekundės: tiek trunka liftu pakilti iki aikštelės 170 m aukštyje. Pastarojoje galima pasidairyti pro langus, taip pat, turint noro, salėje įrengtuose monitoriuose galima susipažinti su Estijos nacionaliniais pasiekimais (Hall of Fame). Talino bokšto grindys nesisuka - jos įdomios kita kuo: grindyse įtaisyti stikliniai iliuminatoriai, ant kurių užlipus, galima pasijusti... nejaukiai. Balzganos stiklo plokštės, užlipus ant jų ir koja paspaudus mygtuką, akimirksniu praskaidrėja.
Iš minėtos apžvalgos aikštelės laiptais galima užkopti į aukščiau esantį restoraną ir dar vieną aikštelę. Pastaroji įrengta 175 m ir įdomi tuo, kad yra atvirame ore. Košiami siaubingų vėjų (bijantiems sušalti, paruošti pledai) galite pasivaikščioti po pusę lėkštės perimetro, nuo aplinkinės erdvės atitverti tik tinklo.
Taigi, kai lankysitės Taline, rekomenduoju nepamiršti TV bokšto. Puikūs įspūdžiai garantuoti.
Foto 2012 07
Už 9 eurus galima verta įsigyti jungtinį bilietą TV bokštui ir netoliese esančiam Talino botanikos sodui
Nedidelį objektyvą pavyko prakišti pro tinklo pinučius. Matosi lankytojams neprieinama aikštelės dalis, neapsaugota tinklu. Nuotraukoje - Iru elektrinė Maardu mieste, prie pat Talino miesto ribos
Didžiausias Estijos krovinių uostas - Muuga. Dešinėje, tolumoje matosi Maardu miesto daugiabučių kvartalai
Titaniko ekspozicija su atkurtais koridoriais, pagrindiniais laiptais, kajute, pirmos klasės miegamuoju. Taip pat laivo maketas, istorija, aprašymai. Yra realių daiktų ekspozicijos iš nuskendusio laivo: lėkštės, šakutės, kojinės, kelnės, pinigai, atvirutės ir daug kitų.
Muziejuje dar rasite įvairių minų, švyturių, išminuotojų, šaudymo bokštelių, burlaivių, senoviškų kite (burlaiviai ant ledo), tankas, yellow submarine su kino vizualizacija viduje. Daug interaktyvių ekranų su įvairia informacija, žaidimais, klausimynais. Šaudymo iš palimioto simuliatorius. Skrydžio su kariniu lėktuvu simuliatorius (už papildomą mokestį).
Kaina 14 eu su Titaniko ekspozicija.
Muziejus vertas sumokėtų pinigų. Muziejuje prabuvome apie 3,5 valandos. Turistų daug, eilė šeštadienį dešimtą ryto jau buvo apie 75 metrus, laukėm apie pusvalandį.
Be Titaniko ekspozicijos 10 eu.
Bilietas į Titaniko ekspoziciją (viena pusė):
Paskutinis taisė booraz; 2014.05.23, 22:04.
Priežastis: Nuotraukų serveris keičiamas
Šiandien Taline pradedamas statyti pastatas, kuris populiariai vadinamas „superministerija“. Darbai bus baigti iki 2017 m. vasaros.
Naujienų portalas dv.ee rašo, kad į naująjį pastatą, kuris bus energetiškai taupus persikels keturios ministerijos – finansų, socialinių reikalų, teisingumo ir ekonomikos.
Toks ministerijų perkėlimas po vienu stogu per artimiausią dešimtmetį valstybei leis sutaupyti apie 7 mln. Eur. Didžiausias efektas bus pasiektas mažinant elektros energijos vartojimo sąnaudas.
Šiaip keista, kad kokiam mažesniame Taline daugiaaukščiai statomi, o pas mus nebelabai. Paklausa gal kitokia. Gal service centrų įtaka - nuomininkai nori plačių erdvių...
Šiaip keista, kad kokiam mažesniame Taline daugiaaukščiai statomi, o pas mus nebelabai. Paklausa gal kitokia. Gal service centrų įtaka - nuomininkai nori plačių erdvių...
Nieko keisto, Talino Maakri yra nepalyginamai mažiau laisvų vietų naujai statybai nei mūsų NMC, tad logiška, kad iš sklypų išspaudžia viską, kas tik įmanoma. Todėl Maakri yra tikrai daugiau big city feelingo nei mūsų vienos gatvės/trasos Konstitucijos prospekte (šiaip tai ten jo praktiškai ir nėra, atsiras nebent su K18 ir visos tos pusės užstatymu). Kaip bebūtų, Lvovo 37 yra didžiausias spjūvis į NMC raidą ir visą kalvos idėją. Taip, dabar šio projekto gynėjai gali sakyt "nu gi vis geriau nei parkingas" arba "tai nieko, šalia pastatys aukštesnį", bet esmė yra, kad po kokių 20 metų NMC jau bus tankiai užstatytas, nebeliks daug laisvų sklypų, o aukštiems pastatams NMC jau dabar yra pakantamai mažai sklypų, o jie 8 aukštų deže užima vieną perspektyviausių ir matomiausių NMC vietų, kur galima statyt 28. Net apstačius visas leidžiamas aplink esančias Lvovo gatvės vietas dangoraižiais, ta žema dežė pačiame kalvos centre vistiek atrodys blogai, o šansų kad ją paskui nugriaus tikrai nėra. Kas gali būti dar blogiau, tai jeigu dėl šitos 8 aukštų dėžės kitiems projektams į kairę nuo jos nebeleis aukštėt, nes "kalva"... Žinant mūsų šūdarchitektčius iš visokiausių tarybų ir rūmų, tai yra visai tikėtina.
Praeitą savaitę, kol dar Covid rodiklai formaliai neperžengė 16/100K, išpuolė truputį pasibaladoti po Latviją ir Estiją su mašina. Estijoje buvau prieš 17 metų, tai buvo labai įdomu sugrįžti. Pokyčiai buvo netgi labai dideli. Tai keli įspūdžiai iš Talino.
Keliavau į Estiją po nelabai senos savo kelionės po Latviją. Tai buvau daugmaž nusiteikęs sudirbti Taliną panašiai kaip kokią Rygą. Arba sutrypti ir apdergiti, kaip kokį Kauną. Bet labai greit pasidarė aišku, kad galimai to padaryti nepavyks. Nes Talinas, pasirodo, yra galimai smarkokai tvarkingesnis, toliau pažengęs ir šiaip civilizuotesnis miestas, nei Vilnius ar bet kuri kita vieta Lietuvoje. Gal nebent išskyrus kokią Palangą. Tai teko staigiai keisti toną ir vietoj tyčiojimosi ir dergimosi pereiti į mokymosi ir stebėjimo režimą
Kas patiko ir kas nepatiko. Paprastas pros/cons, lyginant su Vilniumi. Nes nu kaip dabar nelyginsi.
Pros:
Aplinkos tvarkymo standartai Taline yra pastebimai aukštesni, nei Vilniuje. Tiksliau jie apskritai yra ir jie realiai veikia ir yra matomi plika akimi, ko negalima pasakyti apie mūsų sostinę, Kauną arba Klaipėdą. Talinas šiuo požiuriu yra realiai panašesnis į Vokietijos ar Nordic šalių miestą be "Rytų Europos" atributų, kurie, deja, yra labai dažni pas mus.
Gatvės, šaligatviai, horizontalus ir vertikalus ženklinimas ir visokie tokie dalykai yra pastebimai aukštesnio lygio, nei Vilniuje/Lietuvoje.
Nauja architektūra. Taline daugiau ir labiau pastebima ypač kokybiška ir solidi naujoji architektūra. Maždaug tokio lygio, kaip Paupys. Rotermanni, Kalamaja, tas pats visiems pažįstamas centrinis ofisų kvartalas ir šiaip visokie arčiau centro esantys kvartalai. Nu geriau ten viskas atrodo nors tu ką.
Įvažiavimai į miestą. Įvažiuoti teko pro 2 kelią iš Tartu. Nu tai ką čia galima pasakyti. Atrodo kaip kietas, modernus ir Vakarietiškas miestas. Deja Vilniuje visi įvažiavimai, gal išskyrus Nemenčinės plentą, atrodo panašesni į Tiraspolį, nei Taliną. Skirtumas yra ant tiek žiaurus, kad net sėdėdamas namie noriu bėgti į kokį bunkerį ir pasislėpti iš gėdos ir nevilties.
Taline nėra daug arba nesimato prastos daugiabučių architektūros, kaip Vilniuje (Šnipiškės, Naujamiestis, Žirmūnai etc.). Ne tai, kad jos nėra, bet ji visiškai neišsišoka ir nedominuoja, kaip pas mus.
Prastuose proletarų rajonuose, kaip Lasnamae, Kopli, Oismae (Šeškinės, Naujininkų ir Justiniškių atitikmuo), neegzistuoja nėra kūr parkoti problema. Mašinos parkuojamos tik tam skirtose vietose, niekada neparkuojamos ant šaligatvių, žolės ar panašių vietų. Taip matyt yra dėl vieno esminio dalyko - tvarkos įgyveninimo ir baudimo. Daug kur aiškiai pažymėtos parkavimo vietos ir visur pristatyta ženklų, įspėjančių apie nelegaliai parkuojamų mašinų nutempimą.
Naktinis gyvenimas. Talinas turi puikų ir gyvybingą barų kvartalą prie Stoties Baalti Jama Turg. Visiškai next level nuo bet ko, kas yra Vilniuje. Įskaitant gerokai liberalesnį policijos ir visuomenės požiūrį į visokius dalykus. Na toks sakyčiau Berlyno vaibas.
Taline nėra žvyro/smėlio gatvėse ir ypač po suparkuotomis mašinomis, kas yra tiesiog endemiška visame Vilniuje. Kažkokiu būdu šitą neišsprendžiamą problemą jie ten sugeba išspręsti.
Cons:
Taline pavyko užmatyti tokių nesąmonių su požeminėmis perėjomis ir pėsčiųjų acceccibility, kokių net Kaunas "pavydėtų". Pagrindinė (požeminė) parėja iš senamiesčio į geležinkelio stotį uždaroma apie vidurnaktį, o pėstieji turi eiti per gatvę nelegaliai, kur pristatyta tvorų. Pavojinga ir labai labai blogai. Tiesiog nesuvokiama, kaip tokią nesąmonę jie paliko.
Apie 2000 metus ir vėliau statytas ir perstatytas Talino Maakri kvartalas su visais dangoraižiais, panašu, sulaukė Vilnias NMC likimo: plačios gatvės, požeminės perėjos, didelės ambicijos, bet dabar tai tokia vieta, kur einama tik iš reikalo (pvz., į darbą), o požeminių perėjų liftuose taip dvokia myžalais, kad net sunku nusakyti. Nu nėra tai maloni vieta ir geriau ja gėrėtis iš toli. Gal dėl to nesimatė nė gyvos dvasios, nors aplinkiniai kvartalai buvo gerokai gyvesni ir labiau panašūs į miestą.
Dviračių takai. Dėl kažkokių priežasčių Talinas nusprendė, kad dviračių transportas nėra prioritetas. Čia Vilnius atrodo nepalyginamai geriau ir nelabai ką galima pridurti. Tas, beje, negalioja Tartu, kuris ėmė ir pasistatė visai solidų dviračių takų tinklą ir žmonės noriai tais takais naudojasi.
Kalba ir kontingentas. Kad ir kaip moderniai ir Vakarietiškai atrodytų Talinas, beveik kiekviename žingsnyje neišvengiamai apie save primena "šita" Talino pusė. Nu ta, kuri protestavo prieš bronzinio "kario" skulptūros perkėlimą. Net senamiestyje ar centre šitos kalbos yra žymiai daugiau, nei bet kur Lietuvoje. Garsiai grojama rusiška muzika ar būriai nelabai sofistiško kontingento, garsiai leidžiančio apie save žinoti aplinkiniams, deja, yra labai dažnas reiškinys Taline ir kažkas, kas tiesiog neįsivaizduojama pas mus.
Lasnamae teko užmatyti visiškai šitam Europos regionui nebūdingą fenomeną: šiukšles gatvėje ir visoje aplinkoje. Tiesiog daug kur primėtyta šiukšlių. Nežinau, ar ten jų normaliai nesurenka, ar vietinis kontingentas toks, kuriam paj**at, bet vaizdas tikrai šokiruojantis. Teisybė, kituose panašiuose rajonuose šito nepastebėjau.
Prie daugiabučių matosi nemažai nenaudojamų mašinų. Sakyčiau panašiai ar net daugiau, nei Vilniuje. Panašu, kad šita problema ten irgi egzistuoja ir, sprendžiant iš vaizdo, nėra baisiai feektyviai sprendžiama.
Kelios foto iliustracijai.
Naujoji architektūra:
Rotermanni
Noblessner
Komiblokų kiemų parkavimas ir aplinkos sutvarkymas
Väike-Õismäe
Mustakivi, Lasnamae
Apibendrinant reikia paskayti, kad Talinas atrodo kaip labai solidus, Vakarietiškas ir šiuolaikiškas miestas, iš kurio mums yra ko pasimokyti daugiau, nei jiems iš mūsų. Esant progai reiks ten vėl palėkti, nes dviejų dienų nė pro kur neužteko.
Būtų įdomu aplankyti vėl Taliną, norėtųsi ir savo įspūdžiais pasidalinti
Tiesa, teisingas palyginimas su Lietuvos kurortais. Palanga, Druskininkai, Birštonas ir pan. jau iš seniau pasižymėjo geresniu aplinkos tvarkymu. Jau seniai pastebėjau, kad kurortai tvarkomi geriau, kai miestai apleisti, ir bus tvarkomi "tik geresniais laikais".
Įvažiavimai į Taliną tikrai geri, labiausiai nuo Tartu pusės, prasčiausiai nuo Narvos pusės. Vilniuje iš bėdos dar įvažiavimas pro Gariūnus neatrodo blogai dėl sutvarkytos gatvės, o tas turgus per daug nerėžia akių, bent jau man. Nuo A2 galbūt Vakarinis aplinkkelis kažkiek gelbėja, A14 irgi dar iš bėdos, ypač kai Geležinio Vilko g. pakeitė stulpus į nerūdijančius, o labiausiai įvažiavimu į Tiraspolį dvelkia A4/A16 įvažiavimas kartu su pramoniniu Savanorių pr. Praktiškai visa rytinė ir pietinė pusė - Tiraspolis. Šiaurinė ir vakarinė pusė - kažkas tarpinio tarp Talino ir Tiraspolio.
Šiaip kaip minimum norėtųsi, kad Lietuvoje (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje...) atsirastų horizontalusis ženklinimas paženklintas Talino principais, o nesilaikytų įsikabinę sovietinių principų.
Jaučiasi, kad Lietuvoje per stipriai įsikabinta pasenusių statybos standartų, kas daro Lietuvą labiau panašia į posovietinę respubliką nei su aiškia vakarietiška kryptimi. Laikyčiau, kad tai labai susiję su Lietuvos ir Latvijos nesėkminga strategija būti "tiltu tarp Rytų ir Vakarų", kai Estija tokių idėjų nevystė nuo pat pradžių, ir aiškiai judėjo link Vakarų (Šiaurės). Lietuva po 2000-ųjų šios idėjos lyg ir atsisakinėja (nors ir ne 100%), tai dalinis progresas vyksta su pavėlavimu, pvz. Vilniaus dviračių takai, o yra sričių, kaip pvz. aplinkos tvarkymas ir kelių ženklinimas kol kas dar palaikomas daugiau sovietinis, išskyrus išimtinius atvejus.
yra sričių, kaip pvz. aplinkos tvarkymas ir kelių ženklinimas kol kas dar palaikomas daugiau sovietinis, išskyrus išimtinius atvejus.
Žinant, kad į SM ir LAKD sugrįžo bebrai ir, ko gero, ilgam, šioje srityje daug nesitikiu. Estijoje pagrindinis privalumas po sovietijos griūties buvo esminė pertvarka valstybinėse institucijose. Plius, kur kas geresnis bendruomeniškumas (tiesa, išskyrus "bronzinę" dalį).
Comment