Boleslovo Mykolo Rusecko (lenk. Rusiecki, 1824 m. lapkričio 23 Romoje - 1913 m. sausio 31 Vilniuje) kapas – dailininkas, tapytojas.
Kanuto Rusecko sūnus. Mokėsi pas tėvą Vilniuje bajorų institute, Peterburgo universitete, o 1843 m.–1850 m. Peterburgo Dailės akademijoje pas dailininkus K. Briulovą ir F. Brunį. Vėliau tobulinosi Romoje. 1850 m. už nutapytą iš gamtos portretą jam suteiktas laisvo dailininko vardas. Grįžęs gyveno ir dirbo Vilniuje, dėstė piešimą Vilniaus gimnazijoje. Tapė aliejiniais dažais, akvarele, pastele portretus, peizažus, buitines ir religines kompozicijas. Kūriniai realistiniai, neretai peraugantys į natūralizmą.
Iš darbų žinomi (laikomi Lietuvos dailės muziejaus rinkiniuose): „Vilnius, Bernardinų kapinės“, „Autoportretas“ (1852), „Žmonos portretas“ (1850), „Žmonos bažnyčioje portretas“, „Vyro aktas“, „Dailininko žmona einanti į bažnyčią“, „Dailininko žmonos portretinė studija“, „Dailininko žmonos portretas“, „Moters portretinė studija paveikslui „Atnašaujantis Kristus“, „Moteris žalia suknele“, „Senosios moters portretas“, „Moteris vienuolyno celėje“, „Senio galvos studija“, „Kanuto Rusecko portretas“ (tėvo), „Trijų mergaičių portretas“, „Moteris su vėduokle“ (1840), peizažus – „Valstiečio sodyba Pavieniškio kaime, Dysnos apskrityje“ (1873), „Totoriškių dvarelis“ (1874) ir kt. Sukūrė religinių paveikslų Gardino Šv. Kazimiero bažnyčiai, Vilniaus katedrai.
Rinko meno kūrinius, archeologinius radinius, medžiagą Vilniaus dailės istorijai. Priklausė 1897 m. pramoninko Z. Nagrodskio įsteigtam komitetui A. Mickevičiaus paminklui Vilniuje sukurti. Vilniaus mokslo bičiulių draugijai testamentu paliko savo biblioteką, archyvą, surinktus meno kūrinius, paaukojo 10 tūkst. rublių jos namų Vilniuje statybai. Dalis palikimo saugoma Lietuvos dailės muziejuje.
Palaidotas šalia tėvo – Kanuto Rusecko. Paminklą pastatė anūkas Algirdas Kucharskis (įrašas antkapyje). Šeimos kapavietėje palaidota žmona Stefanija (Karpovič, 1829-1866) ir kiti giminės.
Kanutas Ruseckas (1800 m. vasario 22 d. Radviliškio valsčiuje, Stebėkių kaime (dab. Panevėžio raj.) - 1860 m. rugsėjo 2 d. Vilniuje) - vienas ryškiausių Vilniuje kūrusių XIX a. lietuvių dailininkų, nutapęs daug religinių ir istorinių kompozicijų, portretų peizažų, buitinio bei animalistinio žanrų paveikslų.
Gimė smulkių Lietuvos bajorų Jono Rusecko ir Teresės Romanavičiūtės-Ruseckienės šeimoje, kurie valdė arba nuomojo įvairių didikų dvarus. 1809-1815 metais mokėsi Troškūnų mokykloje, išlaikomoje vienuolių bernardinų. Nuo 1816-1818 studijavo VU Teisės fakultete, vėliau Fizikos ir matematikos fakultete matematiką. 1818 perėjo į Literatūros ir laisvųjų menų fakultetą, kur tapybos ir piešimo mokėsi pas Joną Rustemą (1762-1835), grafikos pas Juozapą Saundersą (1773-1845), skulptūros pas Kazimierą Jelskį (1782-1867). 1820-1821 m. lankė litografijos dirbtuvę. Priklausė Spindulingųjų draugijai, manoma, jog 1820-1821 m. buvo priimtas į Filomatų draugiją. Vilniaus universitete, Jono Rustemo vadovaujamoje tapybos studijoje, formavosi Kanuto Rusecko kūrybinės nuostatos, perėmusios geriausius Vilniaus meno mokyklos meninės programos principus, jos demokratiškumą, aiškias realistines tendencijas.
1821 m. vasarą, gavęs Vilniaus universiteto rekomendacinius laiškus, iš tėvo - pinigų, išvyko studijuoti Paryžiaus ir Romos dailės akademijose, pakeliui aplankydamas Varšuvą, Drezdeną, Leipcigą. Paryžiuje mokėsi pas tapytoją Gijomą Letjė ( Guillaume Guillono Lethiere, 1760-1832). 1822 rudenį persikėlė gyventi į Romą. Tobulinosi Šv. Luko akademijoje - tapybą studijavo pas akademijos profesorių Vinčenco Kamučinį
( Vincenzo Camuccini, 1771-1844), o skulptūrą pas Bertelį Torvaldseną (Bertel Thorvaldsen, 1768-1844) bei Prancūzų akademijoje pas Antuaną Žaną Grosą (Antoine Jean Gros, 1771-1835). Domėjosi Fransua Žeraro (Francois Gerard, 1770-1837), Pjetro Narciso Guerino ( Pietre Narcisse Guerino, 1774-1833), Ano Lui Žirodė-Triason (Anne Louis Girodet-Triosson, 1767-1824). Tačiau ir atsidūręs didžiuosiuose kultūros centruose, klasicizmo ir romantizmo srovių sąveikos sūkury, jis liko ištikimas sau ir savo pirmajai mokyklai. Nesižavėjo nei klasicizmo, nei romantizmo kraštutinumais, su pavydėtinu atkalumu studijavo klasikinį palikimą, pagrindiniu savo mokytoju rinkosi gamtą - svarbiausią estetinių išgyvenimų ir kūrybinio įkvėpimo šaltinį. 1831 m. grįžo į Vilnių.
Nuo 1826 gavo Vilniaus universiteto stipendiją studijuoti Italijoje. Gyvendamas Romoje subūrė dailininkus, parengė nacionalinio romantizmo programą. 1831 sugrįžo su gausia šeima į Vilnių ir gyveno iki mirties. Nuo 1834 dėstė piešimą ir tapybą Vilniaus bajorų pensione, nuo 1839 Bajorų institute K. Ruseckas įsteigė piešimo studiją, kur iki gyvenimo pabaigos mokė piešimo ir tapybos. Vertėsi privačiomis pamokomis, nuo 1848 nuomojo dvarus.
Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu K.Ruseckas sukūrė akademistinių kompozicijų mitologiniais ir religiniais siužetais, Romos apylinkių peizažų. Portretai K. Rusecko tapyboje yra pati ryškiausia jo kūrybos dalis. Dailininkas sukūrė romantiškų Lietuvos kaimo buities vaizdų, animalistinio žanro paveikslų, Vilniaus ir jo apylinkių peizažų.
K. Rusecko, pasiekusio didelio meistriškumo piešimo, tapybos ir kompozicijos srityje, kūryba vertinama kaip viena ryškiausių romantizmo dailės apraiškų Lietuvos dailėje.
Išliko daugybė Romoje pieštų gamtos studijų, eskizų, brandžių peizažų. Juose dailininkas įamžino Romos architektūros paminklus ir jų ansamblius, siauras senamiesčio gatveles, egzotišką parkų augmeniją, Romos ir Italijos provincijos kraštovaizdžius. Vieni šių darbų yra grynai pažintiniai, kiti, nuspalvinti subjektyviais išgyvenimais, verčia susimąstyti apie panteistinę gamtos didybę: “Melsvas Apeninų kraštovaizdis”, “Italijos kraštovaizdis su krioliu”), “Campania Romana”), “Romos miesto parkas”. Gamta domino dailininką visais aspektais - ar tai būtų saulės nutvieksti amžinojo miesto mūrai, ar didinga kalnų panorama, ar mažas pakelės augalėlis (“Tabako augalo studija”, “Agava”), kiekviename motyve jis ieškojo savitumo, individualumo. Gėrėjosi gamtos formų turtingumu, studijavo praeities paminklus (“Koliziejaus arkos”, “Koliziejaus griuvėsiai iš vidaus”, “Rotondinis bokštas ant kalvos”). Šie jausmingi, jaunatviškai temperamentingi darbai savo stilistika bene labiausiai artimi romantizmo dailei. Vėliau K. Ruseckas ėmė tapyti kiek kitaip - Vilniaus laikotarpio peizažai jau kiek kuklesnio kolorito, santūresni, lyriški, nors vaizduojami motyvai išliko konkretūs, ikonografiškai tikslūs. Anot Vlado Drėmos, “tai realybės romantika”. Vilniuje dailininkas tapė ne tik kalvotas Lietuvos kraštovaizdžio panoramas (“Vilniaus Šv. Petro ir Povilo bažnyčia”, “Vilniaus vaizdas nuo Paplaujos”, “Vilniaus Bernardinų sodas”), ramybe dvelkiančius nuošalius kampelius (“Tiškevičių malūnas Paplaujoje”, “Potockių malūnas Paplaujoje”), bet ir gūdžias Lietuvos girias. Bene vienintelis lietuvių dailėje jis ėmėsi animalistinių kompozicijų: įkvėptas Baltvydžių girios įspūdžių, nutapė didžiulio formato drobę “Stumbro medžioklė”, o tapydamas kompoziciją “Meškų urve”, net įsigijo mažą meškiuką, kad galėtų jį stebėti ir piešti iš natūros.
K. Ruseckas buvo puikus portretistas. Savo kūriniuose jis tęsė Jono Rustemo puoselėtą psichologinio portreto tradiciją, pagal modelį pasirinkdamas kompoziciją, apšvietimą, net tapymo manierą. K. Rusecko portretų plastinė forma nesudėtinga, tačiau labai įvairi. Vienos drobės nutapytos greitosiomis, ekspromtu, siekiant kuo tikslesnės portretuojamojo charakteristikos, psichologinės būsenos išraiškos (“Besijuokiantis italas”, Felikso Rusecko, Zarembos portretai), kitos - klasicistiškai išbalansuotos, reprezentatyvios (Jono Rusecko, Protnickytės-Ruseckienės, Krajevskytės-Ivickienės portretai).
Dar gyvendamas Romoje Ruseckas susidomėjo buitiniu žanru. Išvykų metu jis piešė ir tapė italų valstiečius (“Senas italų piemuo ir mažas piemenėlis”, “Italų valstietis parduoda pieno gaminius), Romoje nutapė pirmąsias buitines kompozicijas (“Mergaitė su balandžiu”). Vilniuje dailininkas išgarsėjo buitinių paveikslų ciklu, kuriame vaizdavo lietuvių liaudį (“Pjovėja”, “Lietuvaitė su verbomis”, “Lietuvaitė žvejė”, “Zakristijonas”). Simpatija paprastam žmogui ir meile gimtajam kraštui alsuojantys paveikslai sulaukė didžiulio pasisekimo ano meto visuomenėje. Įvairių užsakovų pageidavimu dailininkas nutapė ne po vieną jų variantą. Vilniaus apylinkių šventes ir liaudies tradicijas Ruseckas vaizdavo ir daugiafigūrėse kompozicijose (“Dievo Kūno procesija Vilniuje”, “Vakarinės pamaldos Aušros Vartuose”, “Sekminės Vilniaus Kalvarijose”, “Joninės Rasų priemiestyje”, “Petrinių mugė Antakalnyje”).
Vilniaus laikotarpiu Ruseckas tapė daug paveikslų bažnyčioms (Vilniaus katedrai, Vilniaus Šv. Teresės, Salų, Giedraičių, Ukmergės ir kt.). Pirmuosiuose bažnytiniuose paveiksluose (“Šv. Jonas Krikštytojas su avinėliu”) dailininkas ieškojo savito temos sprendimo, originalios kompozicijos, vėliau, kai bažnyčioms teko tapyti vis daugiau ir daugiau, nevengė pasinaudoti žinomų dailininkų patirtimi, savaip interpretuodamas jų kompozicijas, taikydamasis prie užsakovo pageidavimų.
Vilniaus meno mokyklos tradicijas Ruseckas sugebėjo deramai pratęsti ne vien kūryba, bet ir pedagogine veikla. Jo vadovaujama piešimo studija Vilniaus bajorų institute buvo kur kas daugiau, nei paprasta gimnazijos piešimo klasė, ji prilygo vidurinei dailės mokyklai. Studijoje dailės pradmenis gavo dauguma žymiausių XIX a. II pusėje dirbusių Vilniaus tapytojų - broliai Alfredas ir Eduardas Matas Römeriai, Eduardas Paulavičius, Tadas Goreckis, Albertas Žametas, Jonas Zenkevičius, Romanas Alekna-Švoinickis ir kt.
Daug kūrinių liko užsienyje, ypač Italijoje. Lietuvos dailės muziejuje saugoma daugiau kaip 330 dailininko piešinių, eskizų, studijų, kopijų, peizažų, portretų, buitinių kompozicijų. Didžiąją jų dalį sudaro kūriniai, po dailininko mirties likę jo dirbtuvėje. Juos pagarbiai išsaugojo sūnus Boleslovas, prieš savo mirtį viską užrašęs Vilniaus mokslo bičiulių draugijai. Keletas Kanuto Rusecko tapytų portretų, peizažų, Vakarų Europos dailininkų paveikslų kopijų į Lietuvos dailės muziejų pateko iš privačių rinkinių. Jubiliejinėje Kanuto Rusecko kūrinių ekspozicijoje Lietuvos dailės muziejaus rinkinius gražiai papildo peizažas “Neapolis” ir kompozicija “Pjovėja”, kadaise buvę Pliaterių rinkiniuose Švėkšnoje. Juos parodai paskolinti maloniai sutiko Žemaičių muziejus “Alka”.
Dailininkas palaidotas šalia sūnaus Mykolo (1832-1836) ir žmonos Antaninos (1802-1853); jiems pastatytas bendras paminklas, kuriame iškalta ir sūnaus Tado (1829-1863), mirusio ir palaidoto Lenkijoje, pavardė
Boleslovo Mykolo Rusecko autoportretas (1852)
Kanutas Ruseckas
Žymūs K.Rusecko paveikslai:
"Pjovėja" (1844)
"Lietuvaitė su verbomis" (1847)
Ar žinote kurioje Vilniaus bažnyčioje tapytas šis paveikslas ?
Kanuto Rusecko sūnus. Mokėsi pas tėvą Vilniuje bajorų institute, Peterburgo universitete, o 1843 m.–1850 m. Peterburgo Dailės akademijoje pas dailininkus K. Briulovą ir F. Brunį. Vėliau tobulinosi Romoje. 1850 m. už nutapytą iš gamtos portretą jam suteiktas laisvo dailininko vardas. Grįžęs gyveno ir dirbo Vilniuje, dėstė piešimą Vilniaus gimnazijoje. Tapė aliejiniais dažais, akvarele, pastele portretus, peizažus, buitines ir religines kompozicijas. Kūriniai realistiniai, neretai peraugantys į natūralizmą.
Iš darbų žinomi (laikomi Lietuvos dailės muziejaus rinkiniuose): „Vilnius, Bernardinų kapinės“, „Autoportretas“ (1852), „Žmonos portretas“ (1850), „Žmonos bažnyčioje portretas“, „Vyro aktas“, „Dailininko žmona einanti į bažnyčią“, „Dailininko žmonos portretinė studija“, „Dailininko žmonos portretas“, „Moters portretinė studija paveikslui „Atnašaujantis Kristus“, „Moteris žalia suknele“, „Senosios moters portretas“, „Moteris vienuolyno celėje“, „Senio galvos studija“, „Kanuto Rusecko portretas“ (tėvo), „Trijų mergaičių portretas“, „Moteris su vėduokle“ (1840), peizažus – „Valstiečio sodyba Pavieniškio kaime, Dysnos apskrityje“ (1873), „Totoriškių dvarelis“ (1874) ir kt. Sukūrė religinių paveikslų Gardino Šv. Kazimiero bažnyčiai, Vilniaus katedrai.
Rinko meno kūrinius, archeologinius radinius, medžiagą Vilniaus dailės istorijai. Priklausė 1897 m. pramoninko Z. Nagrodskio įsteigtam komitetui A. Mickevičiaus paminklui Vilniuje sukurti. Vilniaus mokslo bičiulių draugijai testamentu paliko savo biblioteką, archyvą, surinktus meno kūrinius, paaukojo 10 tūkst. rublių jos namų Vilniuje statybai. Dalis palikimo saugoma Lietuvos dailės muziejuje.
Palaidotas šalia tėvo – Kanuto Rusecko. Paminklą pastatė anūkas Algirdas Kucharskis (įrašas antkapyje). Šeimos kapavietėje palaidota žmona Stefanija (Karpovič, 1829-1866) ir kiti giminės.
Kanutas Ruseckas (1800 m. vasario 22 d. Radviliškio valsčiuje, Stebėkių kaime (dab. Panevėžio raj.) - 1860 m. rugsėjo 2 d. Vilniuje) - vienas ryškiausių Vilniuje kūrusių XIX a. lietuvių dailininkų, nutapęs daug religinių ir istorinių kompozicijų, portretų peizažų, buitinio bei animalistinio žanrų paveikslų.
Gimė smulkių Lietuvos bajorų Jono Rusecko ir Teresės Romanavičiūtės-Ruseckienės šeimoje, kurie valdė arba nuomojo įvairių didikų dvarus. 1809-1815 metais mokėsi Troškūnų mokykloje, išlaikomoje vienuolių bernardinų. Nuo 1816-1818 studijavo VU Teisės fakultete, vėliau Fizikos ir matematikos fakultete matematiką. 1818 perėjo į Literatūros ir laisvųjų menų fakultetą, kur tapybos ir piešimo mokėsi pas Joną Rustemą (1762-1835), grafikos pas Juozapą Saundersą (1773-1845), skulptūros pas Kazimierą Jelskį (1782-1867). 1820-1821 m. lankė litografijos dirbtuvę. Priklausė Spindulingųjų draugijai, manoma, jog 1820-1821 m. buvo priimtas į Filomatų draugiją. Vilniaus universitete, Jono Rustemo vadovaujamoje tapybos studijoje, formavosi Kanuto Rusecko kūrybinės nuostatos, perėmusios geriausius Vilniaus meno mokyklos meninės programos principus, jos demokratiškumą, aiškias realistines tendencijas.
1821 m. vasarą, gavęs Vilniaus universiteto rekomendacinius laiškus, iš tėvo - pinigų, išvyko studijuoti Paryžiaus ir Romos dailės akademijose, pakeliui aplankydamas Varšuvą, Drezdeną, Leipcigą. Paryžiuje mokėsi pas tapytoją Gijomą Letjė ( Guillaume Guillono Lethiere, 1760-1832). 1822 rudenį persikėlė gyventi į Romą. Tobulinosi Šv. Luko akademijoje - tapybą studijavo pas akademijos profesorių Vinčenco Kamučinį
( Vincenzo Camuccini, 1771-1844), o skulptūrą pas Bertelį Torvaldseną (Bertel Thorvaldsen, 1768-1844) bei Prancūzų akademijoje pas Antuaną Žaną Grosą (Antoine Jean Gros, 1771-1835). Domėjosi Fransua Žeraro (Francois Gerard, 1770-1837), Pjetro Narciso Guerino ( Pietre Narcisse Guerino, 1774-1833), Ano Lui Žirodė-Triason (Anne Louis Girodet-Triosson, 1767-1824). Tačiau ir atsidūręs didžiuosiuose kultūros centruose, klasicizmo ir romantizmo srovių sąveikos sūkury, jis liko ištikimas sau ir savo pirmajai mokyklai. Nesižavėjo nei klasicizmo, nei romantizmo kraštutinumais, su pavydėtinu atkalumu studijavo klasikinį palikimą, pagrindiniu savo mokytoju rinkosi gamtą - svarbiausią estetinių išgyvenimų ir kūrybinio įkvėpimo šaltinį. 1831 m. grįžo į Vilnių.
Nuo 1826 gavo Vilniaus universiteto stipendiją studijuoti Italijoje. Gyvendamas Romoje subūrė dailininkus, parengė nacionalinio romantizmo programą. 1831 sugrįžo su gausia šeima į Vilnių ir gyveno iki mirties. Nuo 1834 dėstė piešimą ir tapybą Vilniaus bajorų pensione, nuo 1839 Bajorų institute K. Ruseckas įsteigė piešimo studiją, kur iki gyvenimo pabaigos mokė piešimo ir tapybos. Vertėsi privačiomis pamokomis, nuo 1848 nuomojo dvarus.
Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu K.Ruseckas sukūrė akademistinių kompozicijų mitologiniais ir religiniais siužetais, Romos apylinkių peizažų. Portretai K. Rusecko tapyboje yra pati ryškiausia jo kūrybos dalis. Dailininkas sukūrė romantiškų Lietuvos kaimo buities vaizdų, animalistinio žanro paveikslų, Vilniaus ir jo apylinkių peizažų.
K. Rusecko, pasiekusio didelio meistriškumo piešimo, tapybos ir kompozicijos srityje, kūryba vertinama kaip viena ryškiausių romantizmo dailės apraiškų Lietuvos dailėje.
Išliko daugybė Romoje pieštų gamtos studijų, eskizų, brandžių peizažų. Juose dailininkas įamžino Romos architektūros paminklus ir jų ansamblius, siauras senamiesčio gatveles, egzotišką parkų augmeniją, Romos ir Italijos provincijos kraštovaizdžius. Vieni šių darbų yra grynai pažintiniai, kiti, nuspalvinti subjektyviais išgyvenimais, verčia susimąstyti apie panteistinę gamtos didybę: “Melsvas Apeninų kraštovaizdis”, “Italijos kraštovaizdis su krioliu”), “Campania Romana”), “Romos miesto parkas”. Gamta domino dailininką visais aspektais - ar tai būtų saulės nutvieksti amžinojo miesto mūrai, ar didinga kalnų panorama, ar mažas pakelės augalėlis (“Tabako augalo studija”, “Agava”), kiekviename motyve jis ieškojo savitumo, individualumo. Gėrėjosi gamtos formų turtingumu, studijavo praeities paminklus (“Koliziejaus arkos”, “Koliziejaus griuvėsiai iš vidaus”, “Rotondinis bokštas ant kalvos”). Šie jausmingi, jaunatviškai temperamentingi darbai savo stilistika bene labiausiai artimi romantizmo dailei. Vėliau K. Ruseckas ėmė tapyti kiek kitaip - Vilniaus laikotarpio peizažai jau kiek kuklesnio kolorito, santūresni, lyriški, nors vaizduojami motyvai išliko konkretūs, ikonografiškai tikslūs. Anot Vlado Drėmos, “tai realybės romantika”. Vilniuje dailininkas tapė ne tik kalvotas Lietuvos kraštovaizdžio panoramas (“Vilniaus Šv. Petro ir Povilo bažnyčia”, “Vilniaus vaizdas nuo Paplaujos”, “Vilniaus Bernardinų sodas”), ramybe dvelkiančius nuošalius kampelius (“Tiškevičių malūnas Paplaujoje”, “Potockių malūnas Paplaujoje”), bet ir gūdžias Lietuvos girias. Bene vienintelis lietuvių dailėje jis ėmėsi animalistinių kompozicijų: įkvėptas Baltvydžių girios įspūdžių, nutapė didžiulio formato drobę “Stumbro medžioklė”, o tapydamas kompoziciją “Meškų urve”, net įsigijo mažą meškiuką, kad galėtų jį stebėti ir piešti iš natūros.
K. Ruseckas buvo puikus portretistas. Savo kūriniuose jis tęsė Jono Rustemo puoselėtą psichologinio portreto tradiciją, pagal modelį pasirinkdamas kompoziciją, apšvietimą, net tapymo manierą. K. Rusecko portretų plastinė forma nesudėtinga, tačiau labai įvairi. Vienos drobės nutapytos greitosiomis, ekspromtu, siekiant kuo tikslesnės portretuojamojo charakteristikos, psichologinės būsenos išraiškos (“Besijuokiantis italas”, Felikso Rusecko, Zarembos portretai), kitos - klasicistiškai išbalansuotos, reprezentatyvios (Jono Rusecko, Protnickytės-Ruseckienės, Krajevskytės-Ivickienės portretai).
Dar gyvendamas Romoje Ruseckas susidomėjo buitiniu žanru. Išvykų metu jis piešė ir tapė italų valstiečius (“Senas italų piemuo ir mažas piemenėlis”, “Italų valstietis parduoda pieno gaminius), Romoje nutapė pirmąsias buitines kompozicijas (“Mergaitė su balandžiu”). Vilniuje dailininkas išgarsėjo buitinių paveikslų ciklu, kuriame vaizdavo lietuvių liaudį (“Pjovėja”, “Lietuvaitė su verbomis”, “Lietuvaitė žvejė”, “Zakristijonas”). Simpatija paprastam žmogui ir meile gimtajam kraštui alsuojantys paveikslai sulaukė didžiulio pasisekimo ano meto visuomenėje. Įvairių užsakovų pageidavimu dailininkas nutapė ne po vieną jų variantą. Vilniaus apylinkių šventes ir liaudies tradicijas Ruseckas vaizdavo ir daugiafigūrėse kompozicijose (“Dievo Kūno procesija Vilniuje”, “Vakarinės pamaldos Aušros Vartuose”, “Sekminės Vilniaus Kalvarijose”, “Joninės Rasų priemiestyje”, “Petrinių mugė Antakalnyje”).
Vilniaus laikotarpiu Ruseckas tapė daug paveikslų bažnyčioms (Vilniaus katedrai, Vilniaus Šv. Teresės, Salų, Giedraičių, Ukmergės ir kt.). Pirmuosiuose bažnytiniuose paveiksluose (“Šv. Jonas Krikštytojas su avinėliu”) dailininkas ieškojo savito temos sprendimo, originalios kompozicijos, vėliau, kai bažnyčioms teko tapyti vis daugiau ir daugiau, nevengė pasinaudoti žinomų dailininkų patirtimi, savaip interpretuodamas jų kompozicijas, taikydamasis prie užsakovo pageidavimų.
Vilniaus meno mokyklos tradicijas Ruseckas sugebėjo deramai pratęsti ne vien kūryba, bet ir pedagogine veikla. Jo vadovaujama piešimo studija Vilniaus bajorų institute buvo kur kas daugiau, nei paprasta gimnazijos piešimo klasė, ji prilygo vidurinei dailės mokyklai. Studijoje dailės pradmenis gavo dauguma žymiausių XIX a. II pusėje dirbusių Vilniaus tapytojų - broliai Alfredas ir Eduardas Matas Römeriai, Eduardas Paulavičius, Tadas Goreckis, Albertas Žametas, Jonas Zenkevičius, Romanas Alekna-Švoinickis ir kt.
Daug kūrinių liko užsienyje, ypač Italijoje. Lietuvos dailės muziejuje saugoma daugiau kaip 330 dailininko piešinių, eskizų, studijų, kopijų, peizažų, portretų, buitinių kompozicijų. Didžiąją jų dalį sudaro kūriniai, po dailininko mirties likę jo dirbtuvėje. Juos pagarbiai išsaugojo sūnus Boleslovas, prieš savo mirtį viską užrašęs Vilniaus mokslo bičiulių draugijai. Keletas Kanuto Rusecko tapytų portretų, peizažų, Vakarų Europos dailininkų paveikslų kopijų į Lietuvos dailės muziejų pateko iš privačių rinkinių. Jubiliejinėje Kanuto Rusecko kūrinių ekspozicijoje Lietuvos dailės muziejaus rinkinius gražiai papildo peizažas “Neapolis” ir kompozicija “Pjovėja”, kadaise buvę Pliaterių rinkiniuose Švėkšnoje. Juos parodai paskolinti maloniai sutiko Žemaičių muziejus “Alka”.
Dailininkas palaidotas šalia sūnaus Mykolo (1832-1836) ir žmonos Antaninos (1802-1853); jiems pastatytas bendras paminklas, kuriame iškalta ir sūnaus Tado (1829-1863), mirusio ir palaidoto Lenkijoje, pavardė
Boleslovo Mykolo Rusecko autoportretas (1852)
Kanutas Ruseckas
Žymūs K.Rusecko paveikslai:
"Pjovėja" (1844)
"Lietuvaitė su verbomis" (1847)
Ar žinote kurioje Vilniaus bažnyčioje tapytas šis paveikslas ?
Comment