gaila neradau foto to pastato, kuris buvo pastatytas ant baznycios konstrukciju.
jis ir dabar yra toj pacioj vietoj kur ir buvo baznycia - galu atgreztas i vivulskio ir vytenio gatviu kampa (apvestas raudonai)
o "dangoraizis" neturi nieko bendro (apvestas melynai) Atvaizdas
kai mokiausi VDA, buvo keletas paskaitu pas architekta Maciuli (kuris projektavo ta pastata - "statybininku kulturos rumus"), tai jis gyresi kad specealiai pasistenge, kad kuo daugiau originaliu konstrukciju isliktu, ir esant galimybei butu galima baznycia atstatyti, ir nevatai nuemus tinka, galima butu net arkas pamatyti.
yra isleista monografine knyga apie vivulski (is ten paimta iliustracija), jei kam idomu - galite ten daugiau informacijos atrasti.
knygoje apie vivulski tu variantu yra dar daugiau, cia tik viena buvau nufotografaves is knygos bibliotekoje.
(Nijolė Lukšionytė - Tolvaišienė „Antanas Vivulskis - tradicijų ir modernumo dermė“, VDA leidykla, Vilnius 2002)
esme tame, kad baznycia buvo suprojektuota ir pradeta statyti iki pirmo pasaulinio karo, ir nepabaigta, ir architektas per ta laika mire taip ir nepalikes galutinio projekto. tarpukariu (lenku laikais) buvo skelbtas konkursas, kaip pabaigti baznycia. tad sitas projektas, yra vienas is daugelio jau tarpukario lenku architektu rekonstrukcijos (pabaigimo) projektu. kaip ir visiems gerai zinomas sitas: Atvaizdas
Nesenai teko skaityti knygą - Nijolė Lukšionytė - Tolvaišienė „Antanas Vivulskis - tradicijų ir modernumo dermė“, VDA leidykla, Vilnius 2002
Nuskenavau keletą vaizdų iš šios knygos.
Bažnyčia pastoliuose 1913 m.
Gelžbetonio karkasas 1913 m.
Pagrindinis ir šoninis fasadai 1961 m.
Šoninis fasadas 1962 m.
Pradėti bažnyčios griovimo darbai, šalia tebestovi namelis, kuriame buvo Vivulskio dirbtuvė.
Ardomos gelžbetonio konstrukcijos
Mūrijama kultūros rūmų dalis
Viena citata iš knygos:
Siūlant iš naujo atkurti nebaigtos Vivulskio bažnyčios pastatą, būtina atsakyti į klausimą, ką įmanoma atkurti. Iš tikrųjų remtis galima tik 1910-1913 m. maketu ir jį kopijuoti. Kitas idėjas, kurios gimė ar dar turėjo gimti pastatą bestatant, autorius nusinešė su savimi į nebūtį... Tai paslaptis, kurios jau niekas negalės įminti.
Reikėtų ir Kaune paklaust. O kam pastatė paminklinę Prisikėlimo bažnyčią - Kauno simbolį? Kam vėliau perdirbo iš gamyklos į šventovę?
Dar galima paklaust, kam atstatė Tris Kryžius, skulptūras ant Katedros. Kam to reikėjo?
Reikėtų ir Kaune paklaust. O kam pastatė paminklinę Prisikėlimo bažnyčią - Kauno simbolį? Kam vėliau perdirbo iš gamyklos į šventovę?
Dar galima paklaust, kam atstatė Tris Kryžius, skulptūras ant Katedros. Kam to reikėjo?
Vivulskis norėjo sukurti šventą aurą virš Vilniaus senamiesčio. Vienoje pusėje - trijų kryžių kalnas (irgi Vivulskio projektas - kryžiai), kitoje - Jėzaus širdies katedra (jei gerai atsimenu pavadinimą) su didele Jėzaus skulptūra, žvelgiančia į 3 kryžių kalno / senamiesčio pusę. Apie tai A. Vivulskis ir galvojo.
Paskutinis taisė LBP; 2013.07.24, 23:30.
Priežastis: gramatinės klaidos
Šiaip berods yra architekto piešiniai, kur trikampiu susišaukia Katedra, Kryžiai, Aušros Vartai ir ši katedra. Taip pat, nereikia atmesti ir versijos, kad tai turėjo būti atsvara rusų imperatoriaus pastatytam Romanovų soborui aukščiausiame Naujamiesčio taške, o ši, statoma už miesto, turėjo ją nusverti ir suniveliuoti carizmo triūsus, o pargriaudama juos - juoktis. Milžiniška Jėzaus skulptūra, beje, ne Vivulskio, o vėlesnių autorių nesąmonė. Vivulskio - kupolas kaip Šv. Petro bazilikos Romoje su kamerine skulptūra.
Stilistika - triumfuojančios architektūros romaninė viduramžių katedra su renesansiniu kupolu ir art nouveau elementais.
Šiaip berods yra architekto piešiniai, kur trikampiu susišaukia Katedra, Kryžiai, Aušros Vartai ir ši katedra. Taip pat, nereikia atmesti ir versijos, kad tai turėjo būti atsvara rusų imperatoriaus pastatytam Romanovų soborui aukščiausiame Naujamiesčio taške, o ši, statoma už miesto, turėjo ją nusverti ir suniveliuoti carizmo triūsus, o pargriaudama juos - juoktis. Milžiniška Jėzaus skulptūra, beje, ne Vivulskio, o vėlesnių autorių nesąmonė. Vivulskio - kupolas kaip Šv. Petro bazilikos Romoje su kamerine skulptūra.
Stilistika - triumfuojančios architektūros romaninė viduramžių katedra su renesansiniu kupolu ir art nouveau elementais.
Jei gerai atsimenu, buvo ir paties Vivulskio eskizai su Jėzaus skulptūra.
Su kamerine skulptūra (kiek tai galima taip pavadinti ant milžiniškos katedros). Jėzaus-Monstro skulptūros - tarpukario negabių lenkų architektų pasiūlymai kaip užbaigti katedrą.
Šiaip beje, apgailėtina, jog per 1920-1939 religingi lenkai, miesto ir šalies valdžia nesugebėjo užbaigti 90% pastatyto pastato. Puikiai parodo jų požiūrį į Vilnių ir kaip jiem jo reikėjo - grynai karo trofėjus, o ne kažkoks labai svarbus kultūriškai, sakralus miestas, kurį reikia mylėti ir vystyti.
Comment