Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Jašiūnai,* miestelis Šalčininkų r.

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    Jašiūnai,* miestelis Šalčininkų r.

    Jašiūnai (Jaszuny) yra didelis miestelis prie pat Vilniaus (28 km), tačiau važiuojant Lydos plentu ten perdaug nesinori stabtelėti.


    Prie kelių kryžkelės yra prekybos centras su kavine, pakelėje yra keli "fūristų" maitinimo taškai


    Paplentės urbanistika (ar jo nebuvimas) yra tokia, kad norisi nesustojant važiuoti toliau


    Tačiau su keliu į Rūdninkus sutampanti pagrindinė (ar bent ilgiasiai) M.Balińsko gatvė primena etnografinius Vilniaus krašto kaimus


    Miestelio istorija siekia kelis šimtus metų (2022 m. buvo švenčiamos 600 metų jubiliejus), tačiau ši gyvenvietė iki 1928 metų neturėjo net bažnyčios, o valsčiaus centru Jašiūnai tapo tik 1939 ar 1940 metais.
    Jašiūnų Šv. Onos bažnyčia įsteigta palaimintojo Mykolo Sopoćkos (Michał Sopoćko) iniciatyva, o jos architektas buvo Jan Borowski, suprojektavęs Vilniaus krašte Naujosios Vilnios, Pabarės, Alionių, Norviliškių ir kitas bažnyčias.


    Jašiūnai yra prie svarbių kelių sankryžos. Miestelį kerta plentas A15 (E85) Vilnius -Šalčininkai - Lyda. Į rytus eina krašto kelias Nr.176 Jašiūnai -Pirčiupiai, o į rytus - RK3937 Jašiūnai - Turgeliai - Tabariškės. Kažkada Lietuvos bendrajame plane buvo vizijų padaryti magistraliniu keliu trasą Medininkai - Turgeliai -Pirčiupiai - Jašiūnai - Pirčiupai -Valkininkai - Alytus, tačiau tai buvo greit pamiršta ir iki šiol dalis kelio Medininkai -Turgeliai tebėra žvyrkelis. Iš Vilniaus link Baltarusijos eina ir kitas kelias gana prastos kokybės siauras kelias - RK5203 (Vilnius)– Ąžuolijai – Juodšiliai – Valčiūnai - Parudaminys – Jašiūnų g. st ir RK3903 Sližiūnai – Gerviškės – Narkuškės – (Rodūnė)
    Kelias į Jašiūnus buvo pasibaisėtinos būklės - jame ant asfalto neprasilenkdavo dvi mašinos. Atsiradus Rūdninkų poligonui baigiamas rekonstruoti kelias nr. 176 ir privažiuoajmojo kelio Nr. 5203 atkarpos.
    Polesės geležinkelis Vilnius-Baranovičiai -Lvovas nutiestas 1884 metais. Lenkijos laikais trasa Vilnius-Lyda turėjo nemažos reikšmės, nes pagrindinis Lentvario - Gardino geležinkelis ties Valkininkais ėjo prie Lietuvos sienos (administracinės linijos). 1929 m. pastatyta graži geležinekelio stotis (panašios tarpukaryje lenkų statytos stotys yra Valkininkuose ir Rūdiškėse).

    Pagal dydį Jašiūnai nusileidžia tik rajono centrui Šalčininkams ir buvusiam rajono centrui Eišiškėms. Pagal gyventojų skaičių pralenkiama net miesto statusą turinti Baltoji Vokė.
    Jašiūnuose 1905 m. gyveno 294 gyventojai, 1959 m. - 242, 1970 m. - 540, 1979 m. - 725 dėl nepaaiškinamų priežasčių svyravo.
    Paskutiniame normaliame 2011 metų gyventojų surašyme fiksuota 642 gyventojai Jašiūnuose ir 472 Jašiūnų geležinkelio stoties gyvenvietėje, o 2021 m. karikartūrinaime "gyventojų surašyme" jų suskaičiuota net 2383.

    Miestelis augo ne tik dėl patogios geografinės padėties, bet ir dėl vystomos pramonės - jame yra ar buvo acto fabrikas (vienintelis Lietuvoje), plastiko perdirbimo bei keramikos gamyklos.

    Administracinio suskirstymo istorija nėra ypatinga - caro laikais Jašiūnai priklausė Vilniaus gubernijos Vilniaus apskrities Šalčininkų valsčiui (Vilenskaja gubernija Vilenskij ujezd, gmina Solečniki), su centru Šalčininkėliuose (Malyje Solečniki) , o Lenkijos laikais - Vilniaus vaivadijos Vilniaus-Trakų apskrities Šalčininkų valsčiui su centru Šalčininkėliuose. Wojewódstwo wileńskie, powiat wileńsko -trocki, gmina Soleczniki su centru Šalčininkėliuose (Soleczniki Małe) , nors Šalčininkai (Soleczniki Wielkie) visada buvo didesni.

    Lenkijos 1937 m. administracinio žemėlapio fragmentas

    www,mapywig.org

    Kadangi 1939 m. Lietuvos ir Sovietijos siena ėjo prie pat Šalčininkėlių dalindama perpus buvusį Šalčininkų valsčių (Šalčininkai buvo priskirti Sovietinės Baltarusijos pusėje), tai valsčiaus centras atsirado Jašiūnuose.
    Raudionosios armijos M:1:500 000 mastelio žemėlapis, lapas N-35-A Vilnius

    www,mapywig.org

    Atėjus Lietuvai 1939 metais buvo sukurta trumpai gyvavusi Valkininkų apskritis,
    Jašiūnų valsčius atsirado šioje apskrityje.

    Žemėlapio pagrindas - iš A.A. Gliožaičio knygos "Lietuvos administracinis suskirstymas žemėlapiuose" (107 pav.)

    Nuo 1940 m. vasario Jašiūnai valsčius buvo Lietuvos (LR, LTSR, Ostlando, vėl LTSR) Vilniaus apskrities valsčiaus centru.
    Rajonų laikais Jašiūnų apylinkė priskirta Šalčininkų rajonui, o po 1962 m. sustambinimo - Eišiškių rajonui. 1972 m. rajono centras perkeltas į Šalčininkus. Nuo 1995 m. Jašiūnų apylinkė pavadinta Jašiūnų seniūnija.

    Labiausiai žinomas pastatas Jašiūnuose - Balińskių ir Sniadeckių dvaras statytas 1824-1828 m. Dvaras buvo gerokai apleistas, tačiau prieš keletą metų gražiai restauruotas.


    Jašiūnų apylinkės yra labai gražios - per miestelį teka Merkys, šalia yra pušynai. Ne veltui Lenkijos laikais buvo planuojama Jašiūnų miestą - sodą (Miasto -ogród Jaszuny).

    Miestelis atsiradus Rūdninkų poligonui ir nutiesus naujus kelius link jo tampa pagrindiniu logistikos mazgu,.
    Tai turbūt paskatins jašiūnų miestelio plėtrą ir sutvarkymą - kaip kažkada Varėna I (dab .Senoji Varėna) suklestėjo šalia atsiradus poligonui.


    Jašiūnai nuo 2001 m. turi savo herbą su kolona, kuri turbūt yra užuomina į šalia esantį Jašiūnų dvarą

    https://lt.wikipedia.org/wiki/Ja%C5%...n%C5%B3_herbas

    #2
    Jašiūnai senuose žemėlapiuose
    Kaizerinės Vokietijos 1915 m. Karte des westlichen Russlands (KdwR).
    Suklijuoti lapai Q24 Olieniki (Valkininkai) ir R24 Soleczniki (Šalčininkai)


    Lenkijos 1935 m. topografinis žemėlapis
    lapas P31 S40 Olkieniki Wschód (Valkininkai Rytai) ir P31 S40 Soleczniki (Šalčininkai)


    Vokiškas Übersichtskarte von Mitteleuropa (1 cm - 3 km) 1938 m.
    Lapas T55 Wilna
    Matosi Lenkijos Vilniaus ir Naugarduko vaivadijų riba bei Ašmenos apskrities riba (jai priklausė Dieveniškės)

    www.mapywig.org

    Lietuviškas 1940 m. topografinis žemėlapis su paryškinta tuometine Lietuvos -Sovietonės Gudijos siena.
    Lapas 1808 Šalčininkai Jašiūnai Gerviškės
    Šalčininkai ir Dieveniškės tuomet priklausė baltarusijos TSR ir perduoti LTSR po 1941 m. lapkričio - jau po savanoriškai priverstinio įstojimo į SSRS

    www.limis.lt

    Vokiškas Übersichtskarte von Mitteleuropa (1 cm - 3 km) 1944 m.
    Lapas T55 Wilna
    Matosi dar vienas sienų keitimas - Benekainys ir Dieveniškės nuo 1942 m. priklausė Ostlando Lietuvos srities Eišiškių apskričiai

    www.mapywig.org

    Sovietinis 1985 - 1988 m. žemėlapis
    Lapas N35-051 Lentvaris

    https://maps.vlasenko.net/soviet-mil...p/map100k.html

    Comment


      #3
      Dabartiniai Jašiūnų ir apylinkių žemėlapiai
      Šalčininkų rajono Jašiūnų seniūnija


      Jašiūnų miestelis (kartu su prijungta buv. Jašiūnų geležinkelio stoties gyvenviete)


      Jašiūnų miestelio centro ortofoto nuotrauka

      www.mapy.cz

      Comment


        #4
        Žinomiausias Jašiūnų pastatas yra XIX a. statytas dvaras.
        Apie dvarą šiame forume yra atskira tema.

        Napoleono Ordos (1807-1883) piešinys

        https://one.bid/es/ofortai-ir-piesin...ja/2261417#img

        Jašiūnų dvare buvo kolūkio ar tarybinio ūkio kontora
        Apie 1984- 1985 m.

        https://pastvu.com/p/467251

        Foto 2008.08


        Foto 2010.10




        Rekonstrukcija
        Foto 2015.03


        Foto 2022.02




        Fot 2024.06


        Daugiau nuotraukų - temoje Jašiūnų dvaras, Šalčininkų r.

        Comment


          #5
          Dar vienas gražus Jašiūnų pastatas - pagal Lenkijos geležinkelių kartotinį projektą 1929 m. pastatyta geležinkelio stotis
          Foto 2008.08


          Foto 2024.06


          Stoties pastatas nuo 2008 metų yra įtrauktas į valstybės saugomų pastatų registrą.
          Unikalus objekto kodas Nr. 32386 Jašiūnų geležinkelio stoties statinių komplekso Jašiūnų geležinkelio stotis
          https://kvr.kpd.lt/#/static-heritage...a-23ba8f08c92f

          Comment


            #6
            Miasto-ogród Jaszuny / Jašiūnų miestas - sodas

            Vilniaus universiteto bibliotekos fonduose yra Jašiūnų gyvenvietės 1928-1930 m. projektas „ Plan miasta ogrodu JASZUNY. woj. Wileńskie "
            https://kolekcijos.biblioteka.vu.lt/...00661406#00001

            Apie šį projektą yra išleista knyga
            Janusz Bielecki. Miasto – ogród Jaszuny. Próba odtworzenia dziejów, Warszawa 2010
            Jašiūnų miestas-sodas buvo sukurtas tuometinių Jašiūnų dvaro savininkų Annos Sołtanovos, (gim. Balińska), ir jos vyro Aleksandro Pereświet-Sołtano iniciatyva.Tarp kelių XX a. 2 dešimtmečio projektų, kuriais buvo siekiama išlaikyti ir tobulinti turto valdymą, buvo panaudotos Howardo miesto - sodo idėjos.
            Jašiūnų miesto - sodo projektas ir jo įgyvendinimo principai buvo parengti iki 1930 m. Būsima valda buvo dvarui priklausančioje iš dalies miškingoje teritorijoje, šalia Jašiūnų geležinkelio stoties, kuri užtikrino puikų susisiekimą tarp gyvenvietės ir Vilniaus esančio už 27 km.
            Urbanistikos projekte buvo apibrėžta 160,5 ha ploto sodo miesto teritorija, atskirti 432 sklypai plėtrai ir plėtrai bei paskirta 20 gatvių ir viena aikštė (turgaus aikštė), paliekant erdvę parkui. ir keli visuomeninės paskirties sklypai, tarp jų ir bažnyčiai.
            Darant prielaidą, kad visi sklypai yra pilnai išplėtoti ir vidutinis šeimos dydis 4-5 žmonės, gyvenvietė buvo skirtas 1728-2160 gyventojų. Vidutinis sklypų plotas buvo nuo 0,25 iki 0,45 ha.
            Iniciatoriai laikėsi principo pirkėjams parduoti tik žemės sklypus (namų valdas), įskaitant visų teisinių procedūrų atlikimą. Už tolimesnius sklypų plėtros ir plėtros klausimus buvo atsakingi naujieji savininkai, o besikuriančios dvaro infrastruktūros klausimai turėjo būti vėlesnės gyventojų veiklos ir jų socialinių iniciatyvų objektas.

            4 km atstumu nuo istorinio Jašiūnų miestelio buvo statomas naujas urbanistinis kompleksas, sudarantis antrąjį miestelio polių, kurį sudaro besivystantis miestas-sodas ir iki tol buvę negausūs stoties gyvenvietės pastatai. Ši nauja, XX a. Jašiūnų dalis dalis buvo oficialiai vadinama Jaszuny II.

            Gyvenamojo kvartalo centre (1 pav.) turėjo būti turgaus aikštė, esanti netoli geležinkelio stoties. Pagrindinės gatvės driekėsi nuo turgaus aikštės, kurias kirto skersinės gatvės.
            Miesto-sodo ribos buvo aiškiai pažymėtos teritorijoje : iš šiaurės rytų gyvenvietė ribojosi su geležinkelio linija į Vilnių atkarpoje nuo Jašiūnų stoties iki 25 km esančios pervažos, iš vakarų - istorinis Rodūnės traktas atkarpoje nuo nuo geležinkelio pervažos 25 km iki Šližiūnų kaimo laukų , iš pietų - šių kaimo laukų ribos, o iš pietryčių - įdomaus pelkėto gamtos darinio, vadinamo raistu, pakraštys. (...)


            Gyvenvietės plėtra vyko etapais, tam įtakos turėjo besikeičianti ekonominė situacija Lenkijoje. Iš pradžių iki 1930 metų buvo greitai išplėtota kelios dešimtys sklypų, vėliau dėl krizės plėtros tempai gerokai sumažėjo, o ketvirtojo dešimtmečio antroje pusėje dvaro plėtra suaktyvėjo. Iki 1939 m. buvo sukurti 69 sklypai, iš jų 61 su gyvenamaisiais pastatais (2 pav.). Buvo nupirkta nemažai sklypų, tačiau dėl įvairių priežasčių savininkų neplėtota. Įvertinus 5% paklaidą, dabar galima daryti prielaidą, kad sodų mieste tuo metu gyveno 280 žmonių, o kartu su gyvenusiais ankstesniuose Jašiūnų stoties gyvenvietės namuose – 351 žmogus.

            Iki 1939 m., po dešimties metų plėtros, sodų miestas Jašiūnų miestas - sodas turėjo atitinkamą infrastruktūrą. Veikė trys maisto prekių parduotuvės, mėsinė (jatka), restoranas ir kirpykla. Paslaugas teikė vietos meistrai: du siuvėjai, batsiuvys, du staliai, trys staliai-statybininkai, stalius, šulinių meistras. Ten buvo gydytojo kabinetas ir akušerė. Vilniaus apygardos teismo išvažiuojamieji posėdžiai vyko dideliame valstybiniame pastate. Stotyje buvo policijos nuovada ir pašto agentūra, antspaudavusi siuntas su užrašu „Jaszuny II“. Jašiūnai buvo bene vienintelė gyvenvietė Lenkijoje, kurioje gyveno mažiau nei tūkstantis gyventojų ir veikė du pašto skyriai – Jaszuny I miestelyje ir Jaszuny II gyvenvietėje prie stoties. (...)

            Dėl menko gyvenvietės išvystymo lygio (iki 1939 m. buvo išplėtota mažiau nei 16 % sklypų) buvo neįmanoma suprojektuoti ir pastatyti viešųjų objektų, tokių kaip mokykla, ugniagesių komanda ar galbūt elektrinė. Tik 1938 metais pradėtas statyti sakralinis pastatas – bažnyčia. Buvo pastatyti pamatai ir surinkta dalis medžiagų medinei konstrukcijai. Tolimesni darbai buvo nutraukti prasidėjus karui; bažnyčia sodų mieste nebuvo pastatyta. Anksčiau, 1935 m., Jašiūnų mieste- sode buvo pastatyta Šv. Antano koplyčia, kur tikintieji rinkdavosi per sekmadienines pamaldas pavasarį ir vasarą. (...)


            Dėl Antrojo pasaulinio karo įvykių Vilniaus krašte 1939–1945 m., (...) miesto - sodo koncepcija nebegalėjo būti įgyvendinta. (...) Prieš karą pradėtas statybas užbaigti sunkiai galėjo sau leisti tik keli savininkai. Dauguma šeimų vos galėjo sau leisti išgyventi karą ir negalėjo sau leisti investuoti. (...)

            Antrojo pasaulinio karo pabaiga ir karo nugalėtojų sprendimai pakeisti valstybių sienas Vilniaus krašto, taip pat sovietų valdžios laikai nulėmė galutinį Jašiūnų miesto - sodo projekto žlugimą. Dauguma jo gyventojų paliko prieš karą statytus namus ir išvyko į Lenkiją naujose jos sienose. Dar nesutvarkytų sklypų savininkai paliko savo turtą. Sovietų valdžia geriausius apleistus namus nugriovė ir perkėlė į kitus miestelius. Ne visi naujieji savininkai turėjo galimybę tinkamai prižiūrėti gautus namus. Nuniokoti namai buvo nugriauti. (...) Dvare nėra jokių įstaigų , veikia viena parduotuvė.
            Iki 1939 m. buvusi miesto - sodo gatvių tinklo struktūra visiškai išnyko. Šiuo metu vienintelis aiškus sodų miesto pėdsakas – išlikusi tuometinės Robotnicza gatvės atkarpa pietinėje gyvenvietės dalyje, besitęsianti nuo raisto iki Rodūnės kelio.
            Jašiūnų miesto- sodo ar Jaszuny II pavadinimai šiandieninių gyventojų sąmonėje neišliko. Šiuo metu kvartalas, kuris kažkada buvo miestas - sodas, yra Jašiūnų miestelio periferinė dalis, vadinama Jašiūnų geležinkelio stotimi.

            https://www.soleczniki.pl/jaszuny
            Lenkijos 1934 m. topografinis žėmėlapis, Lapas P31 S40 C Jaszuny
            Fragmentas su geležinkelio stoties rajonu

            www.mapywig

            Dabartinis Jašiūnų geležinkelio stoties gyvenvietės žemėlapis su sklypų ribomis

            www.regia.lt

            Comment


              #7
              Jašiūnų miestelis važiuojant iš Šalčininkų į Vilnių
              Foto 2012.05




              Comment


                #8
                Dar vienas pravažiavimas pro Jašiūnus. Pokyčių nedaug
                Foto 2024.04
                Įvažiavimas nuo Šalčininkų pusės


                Per 12 metų atsirado tiesus kelias nuo plento link Jašiūnų dvaro






                Tiltas per Merkį




                Pagrindinė sankryža su keliu Nr. 176 į Pirčiupius

                Comment

                Working...
                X