Kaip ir kiekvienais metais stengiuosi trumpai apžvelgti praėjusių metų, didžiausias aviacijos nelaimes. Pradžiai truputis statistikos. 2018 m. tikrai buvo išskirtiniai, nes komercinių incidentų skaičius ženkliai išaugo, iš viso buvo užfiksuoti 18 atvejų, kurių metu žuvo 561 žmogus. Pernai nukentėjo 59 asmenys, tad nelaimingų atvejų skaičius išaugo net 900 %.
2018 m. Lėktuvų avarijose Rusijoje, Irane ir Nepale žuvo 195 žmonės vos per vieną mėnesį, nuo vasario 11 d. iki kovo 12 d. Norėčiau truputį plačiau aptarti pagrindinius incidentus bei faktorius lėmusius šias nelaimes.
Saratov Airlines skrydis 703
Lėktuvas - 7 metų, Antonov An-148-100B, žuvo 71 žmogus. Skrydis iš Maskvos į Omską truko vos kelias minutes, viso skrydžio metu nuolat kito lėktuvo aukštis ir greitis, dėl klaidingų indikatorių rodmenų pilotai prarado lėktuvo kontrolę. Šioms avialinijoms 2015 m. buvo uždrausta skraidyti tarptautinėje erdvėje. Tyrimo metu buvo nustatyt, jog pagrindinė nelaimės priežastis laiku nepakeisti tepalai ir neišvalyti oro starterio filtrai.
Iran Aseman Airlines skrydis 3704
ATR 72-212 pagamintas prieš 24 metus, žuvo 66 asmenys. Vietinis skrydis iš Tehrano to Yasuj, sudužo atsitrenkęs į kalno šlaitą praėjus valandai nuo pakilimo. Lėktuvas skrido 14 000 pėdų aukštyje, nors minimalus leistinas aukštis toje vietoje yra 15 500 pėdų. Pagrindinė lėktuvo žemėjimo iki 14 000 pėdų priežastis, tyrimo išvadose nurodyta, kaip apledėję sparnai. Taip pat buvo konstatuota, kad lėktuvas prieš skrydi nebuvo tinkamai paruoštas – nebuvo naudojamos priemonės apsaugančios nuo ledo susidarymo skrydžio metu.
US-Bangla Airlines skrydis 211
Bombardier Dash 8 Q400 pagamintas 2001 m. Skrydis iš Dhaka, Bangladešas į Tribhuvan Katmandu. Žuvo 71 žmogus. Lėktuvui nusileidus jis nuslydo nuo tako ir užsidegė. Pagrindinės priežastys lėmusios šį incidentą buvo prasta komunikacija tarp bokšto ir pilotų, taip pat įtakos turėjo piloto nuovargis ir stresas. Pirmojo bandymo tūpti metu pilotas artėjo prie neteisingo tako.
Cubana de Aviación skrydis 972
Beveik prieš 39 metus pagamintas Boeing 737-201. Vietinis skrydis Kuboje iš Havanos į Holguín, žuvo 112 žmonių. Skrydį vykdė Meksiko čarterinė kompanija Global Air. Lėktuvas sudužo vos pakilęs iš oro uosto. Šiam lėktuvui anksčiau buvo uždrausta skraidyti Gjanos oro erdvėje, dėl eilės saugumo ir priežiūros taisyklių nesilaikymo – viena iš jų, bagažu perkrautas lėktuvas. Pagrindinė katastrofos priežastis – per staigus kylimas, ko pasekoje, lėktuvas neteko keliamosios galios (stall) ir nukrito.
Lion Air skrydis 610
Ir turbūt garsiausiai nuskambėjusi 2018 m. aviakatastrofa – Lion Air skrydis iš Džakartos į Pangkal Pinang, kurios metu žuvo visi keleiviai ir įgula – 189 asmenys. Vos poros mėnesių, visiškai naujas Boeing 737 MAX 8. Lėktuvas nukrito į Javos jūra praėjus vos 13 minučių nuo pakilimo.
Viso skrydžio metu pilotai turėjo problemų su aukščio ir greičio indikatoriais. Keletas dienų prieš, panaši situacija skrendant šiuo lėktuvu buvo ištikusi kitą įgulą – dėl šios priežasties buvo pakeistas AoA sensorius (Angle-of-attack). Boeing teigia, kad pilotai neturėjo įgūdžiu naudotis „pitch trim runaway“ – prietaisas reguliuojantis atakos kampą.
Indonezijos atstovai, kaltina Boeing dėl blogai veikusių sensorių, dėl ne laikų įsijungusios „anti – stall“ sistemos ir netinkamo instruktažo pilotams.
Saugių skrydžiu !
2018 m. Lėktuvų avarijose Rusijoje, Irane ir Nepale žuvo 195 žmonės vos per vieną mėnesį, nuo vasario 11 d. iki kovo 12 d. Norėčiau truputį plačiau aptarti pagrindinius incidentus bei faktorius lėmusius šias nelaimes.
Saratov Airlines skrydis 703
Lėktuvas - 7 metų, Antonov An-148-100B, žuvo 71 žmogus. Skrydis iš Maskvos į Omską truko vos kelias minutes, viso skrydžio metu nuolat kito lėktuvo aukštis ir greitis, dėl klaidingų indikatorių rodmenų pilotai prarado lėktuvo kontrolę. Šioms avialinijoms 2015 m. buvo uždrausta skraidyti tarptautinėje erdvėje. Tyrimo metu buvo nustatyt, jog pagrindinė nelaimės priežastis laiku nepakeisti tepalai ir neišvalyti oro starterio filtrai.
Iran Aseman Airlines skrydis 3704
ATR 72-212 pagamintas prieš 24 metus, žuvo 66 asmenys. Vietinis skrydis iš Tehrano to Yasuj, sudužo atsitrenkęs į kalno šlaitą praėjus valandai nuo pakilimo. Lėktuvas skrido 14 000 pėdų aukštyje, nors minimalus leistinas aukštis toje vietoje yra 15 500 pėdų. Pagrindinė lėktuvo žemėjimo iki 14 000 pėdų priežastis, tyrimo išvadose nurodyta, kaip apledėję sparnai. Taip pat buvo konstatuota, kad lėktuvas prieš skrydi nebuvo tinkamai paruoštas – nebuvo naudojamos priemonės apsaugančios nuo ledo susidarymo skrydžio metu.
US-Bangla Airlines skrydis 211
Bombardier Dash 8 Q400 pagamintas 2001 m. Skrydis iš Dhaka, Bangladešas į Tribhuvan Katmandu. Žuvo 71 žmogus. Lėktuvui nusileidus jis nuslydo nuo tako ir užsidegė. Pagrindinės priežastys lėmusios šį incidentą buvo prasta komunikacija tarp bokšto ir pilotų, taip pat įtakos turėjo piloto nuovargis ir stresas. Pirmojo bandymo tūpti metu pilotas artėjo prie neteisingo tako.
Cubana de Aviación skrydis 972
Beveik prieš 39 metus pagamintas Boeing 737-201. Vietinis skrydis Kuboje iš Havanos į Holguín, žuvo 112 žmonių. Skrydį vykdė Meksiko čarterinė kompanija Global Air. Lėktuvas sudužo vos pakilęs iš oro uosto. Šiam lėktuvui anksčiau buvo uždrausta skraidyti Gjanos oro erdvėje, dėl eilės saugumo ir priežiūros taisyklių nesilaikymo – viena iš jų, bagažu perkrautas lėktuvas. Pagrindinė katastrofos priežastis – per staigus kylimas, ko pasekoje, lėktuvas neteko keliamosios galios (stall) ir nukrito.
Lion Air skrydis 610
Ir turbūt garsiausiai nuskambėjusi 2018 m. aviakatastrofa – Lion Air skrydis iš Džakartos į Pangkal Pinang, kurios metu žuvo visi keleiviai ir įgula – 189 asmenys. Vos poros mėnesių, visiškai naujas Boeing 737 MAX 8. Lėktuvas nukrito į Javos jūra praėjus vos 13 minučių nuo pakilimo.
Viso skrydžio metu pilotai turėjo problemų su aukščio ir greičio indikatoriais. Keletas dienų prieš, panaši situacija skrendant šiuo lėktuvu buvo ištikusi kitą įgulą – dėl šios priežasties buvo pakeistas AoA sensorius (Angle-of-attack). Boeing teigia, kad pilotai neturėjo įgūdžiu naudotis „pitch trim runaway“ – prietaisas reguliuojantis atakos kampą.
Indonezijos atstovai, kaltina Boeing dėl blogai veikusių sensorių, dėl ne laikų įsijungusios „anti – stall“ sistemos ir netinkamo instruktažo pilotams.
Saugių skrydžiu !
Comment