Nesutinku, su tuo, kad oro uostų plėtra yra _TIK_ politinis sprendimas.
Iš ko gyvena oro uostai? Iš aviakompanijų, kurios moka mokesčius ir nuo keleivių skaičiaus (kuriuos turi aviakompanijas), kurie moka irgi mokesčius.
Politinis lozungas, kad "pagrindiniu oro uostu skelbiame Karmėlavą" nieko nekeičia. Iki abu oro uostus toliau skraido tos pačios kompanijos, oro uosto keleivių skaičius nepasikeičia.
Kokie gali būti realus veiksmai valstybės? Mano supratimu, esminiai du: 1. Kainodaros pokyčiai; 2. Investicijų į infrastruktūrą paskirstymas.
Paskelbus pagrindiniu oro uostu Karmėlavos oro uostą, ten galima dvigubai sumažinti mokesčius, o VNO padidinti, taip stengiantis perkelti avialinijas iš Vilniaus į Kauną. Dalis galbūt ir persikeltų (sakyčiau, kad toks pasiūlymas sudomintų "Aer Lingus", galbūt "airBaltic", gal dar koks "Utair" ir kitos smulkesnės).
VNO oro mokesčiai ir taip dabar dideli (lyginant su aplinkiniais oro uostais). Dalis kompanijų kaip SAS (dabar jos Lietuvoje įtaką daro per "airBaltic"), Čekų avialinijos, Finnair toliau laikysis Vilniuje dėl orientacijos į verslo klientus. Vilniuje turėtų laikytis ir "FlyLAL", kuri turi leidimą statyti terminalą, remonto bazę, mokymo centrą ir t.t.
Į VNO nebeinvestuojama, visos investicijos permetamos į KUN.
VNO konkurencingumas dar sumažėja (dėl ir taip silpnos bazės ir dėl dar didesnių mokesčių, kurie ir dabar jau dideli). KUN konkurencingumas realiai nepasikeičia, nes jų bazinės kainos nors ir pusėtinos, bet "Ryanair" pavyzdys rodo, kad ten galima sutarti skraidyti beveik nemokant mokesčių.
Realiai iš tokios situacijos valstybė neišlošia - VNO konkurencingumas tik sumažėja (o ilgainiui tai atsiliepia ir avialinijų skaičiui bei skrydžių skaičiui), o Kauno realiai nepadidėja. Ar padaugėja iš to keleivių Lietuvoje? Ne.
Nesu prieš Kauno oro uosto plėtrą. Ilgalaikėje perspektyvoje aiškiai matau, jog šis oro uostas yra perspektyvesnis nei Vilniaus oro uostas. Tik, aš manau, jog politiniais sprendimais ir mėtymaisi, "šitas pagrindinis", "šitas antras" nieko nepasieksi. Turi būti subalansuota plėtra, varoma rinkos jėgų.
Iš ko gyvena oro uostai? Iš aviakompanijų, kurios moka mokesčius ir nuo keleivių skaičiaus (kuriuos turi aviakompanijas), kurie moka irgi mokesčius.
Politinis lozungas, kad "pagrindiniu oro uostu skelbiame Karmėlavą" nieko nekeičia. Iki abu oro uostus toliau skraido tos pačios kompanijos, oro uosto keleivių skaičius nepasikeičia.
Kokie gali būti realus veiksmai valstybės? Mano supratimu, esminiai du: 1. Kainodaros pokyčiai; 2. Investicijų į infrastruktūrą paskirstymas.
Paskelbus pagrindiniu oro uostu Karmėlavos oro uostą, ten galima dvigubai sumažinti mokesčius, o VNO padidinti, taip stengiantis perkelti avialinijas iš Vilniaus į Kauną. Dalis galbūt ir persikeltų (sakyčiau, kad toks pasiūlymas sudomintų "Aer Lingus", galbūt "airBaltic", gal dar koks "Utair" ir kitos smulkesnės).
VNO oro mokesčiai ir taip dabar dideli (lyginant su aplinkiniais oro uostais). Dalis kompanijų kaip SAS (dabar jos Lietuvoje įtaką daro per "airBaltic"), Čekų avialinijos, Finnair toliau laikysis Vilniuje dėl orientacijos į verslo klientus. Vilniuje turėtų laikytis ir "FlyLAL", kuri turi leidimą statyti terminalą, remonto bazę, mokymo centrą ir t.t.
Į VNO nebeinvestuojama, visos investicijos permetamos į KUN.
VNO konkurencingumas dar sumažėja (dėl ir taip silpnos bazės ir dėl dar didesnių mokesčių, kurie ir dabar jau dideli). KUN konkurencingumas realiai nepasikeičia, nes jų bazinės kainos nors ir pusėtinos, bet "Ryanair" pavyzdys rodo, kad ten galima sutarti skraidyti beveik nemokant mokesčių.
Realiai iš tokios situacijos valstybė neišlošia - VNO konkurencingumas tik sumažėja (o ilgainiui tai atsiliepia ir avialinijų skaičiui bei skrydžių skaičiui), o Kauno realiai nepadidėja. Ar padaugėja iš to keleivių Lietuvoje? Ne.
Nesu prieš Kauno oro uosto plėtrą. Ilgalaikėje perspektyvoje aiškiai matau, jog šis oro uostas yra perspektyvesnis nei Vilniaus oro uostas. Tik, aš manau, jog politiniais sprendimais ir mėtymaisi, "šitas pagrindinis", "šitas antras" nieko nepasieksi. Turi būti subalansuota plėtra, varoma rinkos jėgų.
Comment