Man įdomu, ar tie sprendimų priėmėjai/įgyvendintojai buvę kada užsienyje, net ir artimame, ir ar bandė ten naudotis VT? Nes va kaip tik grįžau iš Lenkijos, į kurią pasirinkau važiuoti pirmyn ir atgal traukiniu iki Krokuvos, hell yeah važiavimas 12 valandų, bet tema apie Vilniaus VVT. Reikėtų pradėti, kad Vilnius, lyginant su Krokuva, apskritai neturi jokio reikšmingo vidaus susisiekimo geležinkeliais. Krokuvos stotis nauja, moderni, įsikūrusios kartu autobusų (dviaukštė!) ir geležinkelio stotys + bilekokios marios žmonių praeina dėl prie stoties pristatyto "akropolio". Nepaisant to parkavimo vietų tiesą pasakius net ir nepamačiau, nors kalbant apie Vilniaus geležinkelio stotį atsimenu vieną iš konceptų, kad "virš peronų bus daugiaaukštis parkingas"
Korkuvos pagrindinė stotis bilekaip gerai sujungia senamiestinę dalį su "naujamiesčiu", ir abiejose stoties pusėse yra esminės jungtys su miesto VVT.
VT galutinėse stotelėse autobuso ar tramvajaus tablo rodo, kada išvyks (čia ne kaip pas pas mus kaip durnelis spėlioji, kada bus nuotaika vairuotojui išvykti iš paskutinės stotelės). Ir kiek mačiau visose stotelėse tablo veikia, cirkų nėra.
Net nesigilindamas kokios čia tvarkos pas juos, su google susiradau reikalingą maršrutą (beje google gana tiksliai atvaizdavo atvykimo laikus, turbūt todėl, kad šešis kartus per metus nekeičia tvarkaraščių), nuėjau į tramvajaus stotelę, radau bilietų pardavimo aparatą, pasispaudęs knopkutę persijungiau į EN kalbą, supratau, kokio bilieto reikia (20 min - 4 PLN), kortele prie aparato, bilietėlis iškrito, parašyta ant bilieto kitos pusės - "pažymėti bilietą", į komposterį įkišau ir baigta. Ačiū Dievuliui, kad Vilnius daėjo iki apmokėjimo banko kortelėmis, bet daug miestų tame buvo jau prieš daug daug metų...
Atkreipsiu kiekviename tramvajuje yra bilietų pardavimo aparatas, priimantis ir kortele ir cash. Nžn dėl autobusų, bet tikėtina, kad irgi visi, nes net ir toks puskaimis kaip Zakopanė miesto autobusuose taip pat turi bilietų pardavimo aparatus (atkreipsiu dėmesį, kad nekalbu apie dušmanų maršrutus, vežančius į pasivaikščiojimus po kalnus, kur tik cash).
Pats judėjimas Krokuvoje: šiaip žiauriai mandagūs ir atidūs vairuotojai, pvz., sustoja prieš perėjas, tramvajaus stoteles, kai tramvajus išleidžia keleivius tiesiai į gatvę. Lietuvoje būtų didelis pasipiktinimas, kodėl čia taip turi daryti, taigi "maaašina rejkę pravažoti o če pistėji trūgdo". Jau ką kalbėti, kad ten, kur draudžia eismas važiuoti tramvajaus bėgiais, Krokuvoje nepamačiau tokio vairuotojo, kad sukčiautų - visi važiuoja per "pakeltą" gatvės ruožą (žr. šitą vietą).
Tramvajaus kelionei duodu 9 balus - tikrai nepalyginsi su kratymusi autobusais, važiuoja greitai, trūkumas vienintelis - bildėjimas, kuris, tikėtina, būtų mažesnis, jei infrastruktūra būtų maksimaliai kokybiškai įrengta. Tinklas akivaizdžiai išplėtotas, ir turbūt kad tiems, kas su automobiliu, tai yra iššūkių ir kur palikti ir kaip pravažiuoti, bet kad kai yra toookio gerumo veikiantis VT tinklas, tai nafig tas automobilis? Ir toks dar ant viršaus - senamiestyje galima pamatyti nebent šiukšlininkų ir tarnybų automobilius, viskas, ne kaip Vilniuje pro pat katedrą eina tranzitinis maršrutas Pasienio terasų ar Benkartų slėnio link. O jei Pilies g. neįvažiuosi su savo X5 tai irgi ne žmogus esi.
Žodžiu, taip arti, o skiria šviesmečiai
Ačiū kad išklausėt
Geras reportažas, ačiū!
Mano įspūdžiai - labai panašūs. Reiktų gal tik paminėti, kad Krokuvos tramvajų tinklas nėra pavyzdinis, nes didelė dalis jo yra pasenusi, tačiau tinklas yra sparčiai modernizuojamas pagal jų Fast Tram standartą (iš esmės Light Rail): https://en.m.wikipedia.org/wiki/Krak%C3%B3w_Fast_Tram
Tokio standarto tramvajų tinklą, beje, Vilniuje užpraeitus rinkimus siūlė Kreivys, bet buvo išjuoktas.
Rimtų projektų Krokuvoje tikrai netrūksta. Buvo pastatytas 1,4km tramvajaus tunelis centre. Kai buvau ten prieš kelis metus, didelė dalis senosios miesto dalies buvo išrausta, nes ten buvo platinamas geležinkelis. Neseniai Krokuvoje patvirtino ir dar vieną naują ‘premetro’ liniją su tuneliais ir atskirtu eismu (vietiniai iki dabar pyksta, kad ne metro kaip Varšuvoje, nors praktinio skirtumo didelio nebus).
Rimtas miestas Krokuva. Kai Vilnius tėra komiblokais ir suburbais apsuptas miestelis.
4"G" septintą ryto smaukosi tokiais tempais, o dar ir stoja tiek, kad vairuotojas spėtų pirikūrą pasidaryti kiekvienoje stotelėje nuo Šilo tilto iki Edukologijos žiedo. Čia turbūt kažkaip Vilniuje klimatas kitoks, neatsiperka VT kurio galutinis tikslas yra 'efektyviai pervežti keleivius', o ne 'vaikytis grafikų'.
4"G" septintą ryto smaukosi tokiais tempais, o dar ir stoja tiek, kad vairuotojas spėtų pirikūrą pasidaryti kiekvienoje stotelėje nuo Šilo tilto iki Edukologijos žiedo. Čia turbūt kažkaip Vilniuje klimatas kitoks, neatsiperka VT kurio galutinis tikslas yra 'efektyviai pervežti keleivius', o ne 'vaikytis grafikų'.
Gal tvarkaraštis nepritaikytas vasarai, kai gatvės ištuštėja?
Jau seniai ir ne kartą kalbėjau, kad dažniau važiuojantys maršrutai, bent jau dienos metu, turėtų naudoti ne fiksuotą grafiką, o headway-based (sorry, lietuviškai šito nežinau) tvarkaraštį, kai autobusai važiuoja ne pagal griežtai fiksuotą tvarkaraštį, o tarkim maždaug kas 5 minutes ar maks 10 minučių. G autobusams, ypač piko metu, tai vienintelis normalus būdas veikti efektyviai. Esant tokiam tvarkaraščiui autobusas gali važiuoti optimaliu greičiu, priklausomai nuo eismo sąlygų, o ne stengtis bet kokia kaina įsipaišįti į tvarkaraštį. Kodėl VMS laikosi įsikabinę fiksuotų tvarkaraščių, net kai tai akivaizdžiai neveikia, man nesuprantama.
Tai vairuotojai savavališkai neatidarinėja durų? Kaip į šitą situaciją žiūri vadovybė? Juk tada pailgėja įlaipinimo laikas, galimai ir maršruto įveikimo laikas, o tai teoriškai reikštų ir didesnį autobusų skaičių.
Jau seniai ir ne kartą kalbėjau, kad dažniau važiuojantys maršrutai, bent jau dienos metu, turėtų naudoti ne fiksuotą grafiką, o headway-based (sorry, lietuviškai šito nežinau) tvarkaraštį, kai autobusai važiuoja ne pagal griežtai fiksuotą tvarkaraštį, o tarkim maždaug kas 5 minutes ar maks 10 minučių. G autobusams, ypač piko metu, tai vienintelis normalus būdas veikti efektyviai. Esant tokiam tvarkaraščiui autobusas gali važiuoti optimaliu greičiu, priklausomai nuo eismo sąlygų, o ne stengtis bet kokia kaina įsipaišįti į tvarkaraštį. Kodėl VMS laikosi įsikabinę fiksuotų tvarkaraščių, net kai tai akivaizdžiai neveikia, man nesuprantama.
Reikia elementariai sutrumpinti važiavimo laiką pagal GPS duomenis ir viskas. Kažkuriuose reisuose yra atkarpų, įveikiamų 30 km/h? Nubraukti minutes.
Tai vairuotojai savavališkai neatidarinėja durų? Kaip į šitą situaciją žiūri vadovybė? Juk tada pailgėja įlaipinimo laikas, galimai ir maršruto įveikimo laikas, o tai teoriškai reikštų ir didesnį autobusų skaičių.
Reikia elementariai sutrumpinti važiavimo laiką pagal GPS duomenis ir viskas. Kažkuriuose reisuose yra atkarpų, įveikiamų 30 km/h? Nubraukti minutes.
Problema, kad kartais nelabai įmanoma prognozuoti eismo sąlygų ar kitų faktorių. Tiesiog leidžiant autobusus vienodais trumpais internavalais, dažniai liks tokie, kokie numatyt, bet vairuotojui nebus spaudimo laikytis minučių, o iš keleivio perspektyvos tai irgi nebus svarbu, nes autobusų skaičius nesikeičia ir kitas autobusas anyway bus po 5 ar 7 minučių. Tai puikiai veikia Londone ir turbūt kituose miestuose su puikiomis autobusų sistemomis, ir nėra priežasčių, kodėl tai neturėtų veikti Vilniuje.
Tas kaslaikinis maršrutas labai gražiai teoriškai dėliojasi ir šaunu kol veikia, bet teko patirto tokių situacijų kur "kas 10 minučių" važiuojantis autobusas neatvažiavo 20 minučių ir teko pradėti aplinkinių klausti gal išvis maršrutas atšauktas tai pasirodo ne. Tiesiog vieni vairuotojai mėgsta paskubėti, kiti ne, tai gaunasi kartais tarpas iki pusvalandžio. Ir čia ne šiaip koks šunkelio maršrutas, bet važiuojantis į oro uostą
Problema, kad kartais nelabai įmanoma prognozuoti eismo sąlygų ar kitų faktorių. Tiesiog leidžiant autobusus vienodais trumpais internavalais, dažniai liks tokie, kokie numatyt, bet vairuotojui nebus spaudimo laikytis minučių, o iš keleivio perspektyvos tai irgi nebus svarbu, nes autobusų skaičius nesikeičia ir kitas autobusas anyway bus po 5 ar 7 minučių. Tai puikiai veikia Londone ir turbūt kituose miestuose su puikiomis autobusų sistemomis, ir nėra priežasčių, kodėl tai neturėtų veikti Vilniuje.
Tai „spaudimas laikytis minučių“ ir kyla dėl to, kad paskirta per daug minučių maršruto įveikimui. Nubrauki visas perteklines minutes pagal GPS duomenis ir problema išnyksta. O kursavimas bet kokiu atveju turi būti reguliarus ir dažnas (pvz. taktinis tvarkaraštis), todėl vėlavimai neturės kažkokių neigiamų pasekmių, kaip ir sakai.
Tai „spaudimas laikytis minučių“ ir kyla dėl to, kad paskirta per daug minučių maršruto įveikimui. Nubrauki visas perteklines minutes pagal GPS duomenis ir problema išnyksta. O kursavimas bet kokiu atveju turi būti reguliarus ir dažnas (pvz. taktinis tvarkaraštis), todėl vėlavimai neturės kažkokių neigiamų pasekmių, kaip ir sakai.
Taktinis yra gerai mažesniems dažniams, kai važiuoja Kas 15-20 minučių ar rečiau. Kai važiuoja Kas kelias minutes (iki ~10min.), yra kur kas daugiau logikos turėti headway-based tvarkaraštį, nes porą minučių šen ar ten nedarys skirtumo keleiviams, o vairuotojas nebus spaudžiamas laikytis tų minučių. Pamatavimas pagal GPS šiuo atveju neaktualus, nes pamatavus vieną dieną, nebūtinai reiškia, kad pavyks per lygiai tokį patį laiką pravažiuoti kitą dieną.
Taktinis yra gerai mažesniems dažniams, kai važiuoja Kas 15-20 minučių ar rečiau. Kai važiuoja Kas kelias minutes (iki ~10min.), yra kur kas daugiau logikos turėti headway-based tvarkaraštį, nes porą minučių šen ar ten nedarys skirtumo keleiviams, o vairuotojas nebus spaudžiamas laikytis tų minučių. Pamatavimas pagal GPS šiuo atveju neaktualus, nes pamatavus vieną dieną, nebūtinai reiškia, kad pavyks per lygiai tokį patį laiką pravažiuoti kitą dieną.
Pagal tavo pranešimą išeina, kad dėl taktinio tvarkaraščio vairuotojas „bus spaudžiamas laikytis tų minučių“. Bet aš gi ir sakau, kad sutrumpinus laikus pagal GPS duomenis, jam nereikės laikytis jokių minučių. T. y. praktiškai nebus atvažiavimo per anksti, o vėlavimai neturės neigiamos įtakos nes, kaip ir kalbėjom, yra didelis dažnis ir keleiviui nesvarbu, ar laiku 15:35 atvažiavo Jonas pagal savo tvarkaraštį, ar pavėlavęs Petras.
Jau daug metų yra GPS, turi būti žinomi absoliučiai visų reisų laikai ir greičiai. Pasiimi praėjusių 3 metų duomenis ir žiūri, viskas turi matytis, tam yra duomenų analitikai ir kas tik nori.
Pagal tavo pranešimą išeina, kad dėl taktinio tvarkaraščio vairuotojas „bus spaudžiamas laikytis tų minučių“. Bet aš gi ir sakau, kad sutrumpinus laikus pagal GPS duomenis, jam nereikės laikytis jokių minučių. T. y. praktiškai nebus atvažiavimo per anksti, o vėlavimai neturės neigiamos įtakos nes, kaip ir kalbėjom, yra didelis dažnis ir keleiviui nesvarbu, ar laiku 15:35 atvažiavo Jonas pagal savo tvarkaraštį, ar pavėlavęs Petras.
Jau daug metų yra GPS, turi būti žinomi absoliučiai visų reisų laikai ir greičiai. Pasiimi praėjusių 3 metų duomenis ir žiūri, viskas turi matytis, tam yra duomenų analitikai ir kas tik nori.
Arba yra headway based tvarkaraščiai, kurie tiesiog eliminuoja bereikalingą "judančią dalį" iš tvarkaraščio, kaip tai veikia Londone ir kituose miestuose. Manai jie kažką daro blogai? Jei taip, ką tiksliai, ir kaip tai neigiamai įtakoja keliones autobusu? Ir koks tikslas būtinai laikytis minučių su GPS ar be GPS? Šiuo atveju tai yra tiesiog beprasmiškas papildomas veiksmas, kurio visiškai nereikia.
What's average salary netto per month of bus and trolleybus drivers in Vilnus and what netto salary of youth bus and trolleybus drivers?
Starting wage is at 1733 euro brutto for standart size trolleybus or midibus. Driving longer vehicles, bigger number of hours, your so called class (level of qualification) and if I am correct - level/culture of service can increase your wage, sometimes up to 2500 eur brutto (but average is at 2k brutto). However, driving too early or being late without a reason, complaints from passengers or damage to vehicle can be deducted from wage.
4"G" septintą ryto smaukosi tokiais tempais, o dar ir stoja tiek, kad vairuotojas spėtų pirikūrą pasidaryti kiekvienoje stotelėje nuo Šilo tilto iki Edukologijos žiedo. Čia turbūt kažkaip Vilniuje klimatas kitoks, neatsiperka VT kurio galutinis tikslas yra 'efektyviai pervežti keleivius', o ne 'vaikytis grafikų'.
Smaukosi dėl to, nes vairuotojams toks grafikas vis tiek yra per lėtas. Tie žmonės gyvena kitoje dimensijoje ir daugumai jų yra visiškai nusišvilpti, kad svetur autobusai skraido. Tai gali pasikeisti tik jei kažkokiu būdu pasikeis 60% esamų vairuotojų. Kiek žinau, JUDU kažkada bandė šiek tiek tvarkaraščius suspausti, bet buvo didžiulis pasipriešinimas iš vairuotojų. Viena iš streiko priežasčių buvo suspausti grafikai.
Problema, kad kartais nelabai įmanoma prognozuoti eismo sąlygų ar kitų faktorių. Tiesiog leidžiant autobusus vienodais trumpais internavalais, dažniai liks tokie, kokie numatyt, bet vairuotojui nebus spaudimo laikytis minučių, o iš keleivio perspektyvos tai irgi nebus svarbu, nes autobusų skaičius nesikeičia ir kitas autobusas anyway bus po 5 ar 7 minučių. Tai puikiai veikia Londone ir turbūt kituose miestuose su puikiomis autobusų sistemomis, ir nėra priežasčių, kodėl tai neturėtų veikti Vilniuje.
Klysti John , Londone nėra headway tvarkaraščio. Apskritai tai yra gana sudėtingas eismo valdymo būdas, tinkamas tik esant įvairiems renginiams arba specialiems renginių maršrutams.
Londone taikoma panaši į Vilnių sistema, su tokiais skirtumais, kad stotelėse visuomenei skirtuose tvarkaraščiuose nėra rodomas kiekvienas reisas, o dažniau - tik intervalas. Realybėje, autobusai vis tiek turi tarnybinius tvarkaraščius, kurie sudaromi iš anksto. Tačiau Londone iš daugumos stotelių leidžiama išvažiuoti iki 5 minučių anksčiau. Tam, kad autobusai nepavytų vienas kito ir kad išlaikyti reguliarumą, kai kurios stotelės yra kontrolinės (timing points), kur vairuotojai privalo palaukti ir išvažiuoti lygiai pagal tvarkaraštį. Turbūt ir pats prisimeni tą garso įrašą autobusuose, kad ''autobusas palauks šioje stotelėje siekiant išlaikyti eismo reguliarumą (to help even out the service)?).
O ir šiaip siūlyti headway mieste, kur didžioji dalis vairuotojų išvis važiuotų ant 10 km/h ir pietautų stotelėse po 2 valandas jei tik niekas nekontroliuotų - kažkaip infantilu. Vien ką reiškia tas jų važiavimas per iešmus - nepaisant antgrubnariško sumontavimo, kai kurie vis tiek leidžia važiuoti greičiau, tačiau didžioji dauguma vis tiek važiuoja 5 km/h ''nes aš taip noriu/įpratau ir ką tu man'', net nepaisant vykusių instruktažų.
Arba yra headway based tvarkaraščiai, kurie tiesiog eliminuoja bereikalingą "judančią dalį" iš tvarkaraščio, kaip tai veikia Londone ir kituose miestuose. Manai jie kažką daro blogai? Jei taip, ką tiksliai, ir kaip tai neigiamai įtakoja keliones autobusu?
Aš prieštaravau būtent tavo minčiai, kad dėl fiksuoto tvarkaraščio būtinai bus užlaikymai. Kaip ir sakiau, stovinėjimų ir vilkimųsi nebūtų, jeigu nebūtų dirbtinai išpūstų laikų, o šitai problemai išspręsti yra daugiamečiai GPS duomenys.
Ir koks tikslas būtinai laikytis minučių su GPS ar be GPS? Šiuo atveju tai yra tiesiog beprasmiškas papildomas veiksmas, kurio visiškai nereikia.
Jeigu važiavimo laikai pagrįsti daugiamečiais duomenimis, tai tavo klausimas išvis atkrenta. Nes autobusai niekur nestoviniuos ir nesivilks.
Keleiviui tam tikrais atvejais naudinga žinoti kuo tikslesnį tvarkaraštį. Įmonei irgi svarbu matyti situaciją. Pvz. tam tikru metu daromi papildomi reisai.
Čia Hamburgo 5 metrobuso tvarkaraštis – vienas labiausiai apkrautų autobusų maršrutų Europoje. Stotelės iškaba (ištrauka).
Bet kam to reikia, kai autobusas važiuoja kas kelias minutes? Kokia prasmė? Suprantama, kad anksti ryte ar vėlai vakare, kai autobusai vaikšto rečiau, svarbu žinoti tikslų laiką, bet kai autobusas eina kas kokias 5 ar 7 minutes, neverta vargti su "daugiamečiais GPS duomenimis" ir vietoj to tiesiog leisti autobusus intervalais kas kažkokį laiką minučių ir nesivarginti taikyti į minutes kiekvienoje stotelėje, tegul ir su GPS.
Juo labiau, kad "ilgamečiai GPS duomenys" neadresuoja tos dienos eismo specifiškumo, avarijų, oro sąlygų ir kitų dalykų. Keleiviai, eidami į stotelę irgi nesirūpina ar autobusas atvažiuos 10.43, 10.44 ar 10.45. Svarbu žinoti, kad autobusai važiuoja maždaug kas 5 minutes +- pora minučių. Kažkokių ilgamečių GPS duomenų ieškojimas, apdorojimas ir pritaikymas tvarkaraščiui yra tiesiog papildomas veiksmas, kuris neduotų jokios vertės VT kokybei, bet visgi reikalautų resursų jį įgyvendinant.
Bet kam to reikia, kai autobusas važiuoja kas kelias minutes? Kokia prasmė? Suprantama, kad anksti ryte ar vėlai vakare, kai autobusai vaikšto rečiau, svarbu žinoti tikslų laiką, bet kai autobusas eina kas kokias 5 ar 7 minutes, neverta vargti su "daugiamečiais GPS duomenimis" ir vietoj to tiesiog leisti autobusus intervalais kas kažkokį laiką minučių ir nesivarginti taikyti į minutes kiekvienoje stotelėje, tegul ir su GPS.
Juo labiau, kad "ilgamečiai GPS duomenys" neadresuoja tos dienos eismo specifiškumo, avarijų, oro sąlygų ir kitų dalykų. Keleiviai, eidami į stotelę irgi nesirūpina ar autobusas atvažiuos 10.43, 10.44 ar 10.45. Svarbu žinoti, kad autobusai važiuoja maždaug kas 5 minutes +- pora minučių. Kažkokių ilgamečių GPS duomenų ieškojimas, apdorojimas ir pritaikymas tvarkaraščiui yra tiesiog papildomas veiksmas, kuris neduotų jokios vertės VT kokybei, bet visgi reikalautų resursų jį įgyvendinant.
Tvarkaraštis kiekvienam autobusui bet kokiu atveju sudaromas. Tiesiog Hamburgo pavyzdyje jis neslepiamas nuo keleivių. Ten dar pažymėti papildomi reisai tam tikromis dienomis. Jeigu tvarkaraštis jau sudarytas, negi sunku išspausdinti?
Tik nereikia burti, kad sudarinėti tvarkaraščius sunku. Jeigu nebūtų duomenų, tada gal ir sunku. Bet kažkodėl daugumoje normalių miestų veikia taktiniai tvarkaraščiai, taip pat dažnai važiuojantys maršrutai, ir niekas ten nesivelka ant 30 km/h ir neslepia nuo keleivių tvarkaraščių.
Kuo labiau atsilikusi šalis, tuo labiau viskas „apytiksliai“...
Comment