Parašė Vilnietizz
Rodyti pranešimą
Jau dabar matome vienuose maršrutuose apytuštį, o kituose - perpildytą transportą. Tai yra neracionalių gyventojų lūkesčių ir valdininkų palankumo rezultatas. Tiesiog valdininkai, tikėdamiesi gyventojų palankumo rinkimų metu, išprievartauja VT sistemą tam, kad patenkintų gyventojus. Tai yra tiesiog makabriška. O mūsų asociacija kai kreipiasi į vežėjus ir savivaldybes su prašymais gerinti VT konkrečiais aspektais, atrėžiama, kad nėra už ką. Ir tai yra valdininkų nuolankumo kai kuriais atvejais kaltė. Taip pat kaltinčiau Seimą, užmetusį didžiulę finansinę VT sistemos išlaikymo naštą savivaldybėms, bet nepamąsčiusį apie savivaldybių finansavimo nedidinimą VT sričiai. Čia tiktų anekdotas apie nuostabą, kaip lietuviai išgyvena už minimalų atlygį. Palaleliai pasakyčiau - man kelia nuostabą, už kokius pinigus išvis gatvėmis sugeba važinėti VT. Ilgai net nereikia nagrinėti, kad pastebėtume minusines sumas - savivaldybių įsiskolinimai vežėjams siekia milijonus, šimtus tūkstančių, tūkstančius.
Kitas svarbus aspektas - gyvenvietę prijungus prie miesto, transportas pakeliui sustoja visose arba daugelyje stotelių mieste. Rajono transportas paprastai sustoja mieste tik kas kelintoje stotelėje. Viena vertus, rajono gyventojui patogu, kita vertus, kitam rajono gyventojui nepatogu, nes jam svarbu pasiekti miesto centrą greičiau. Taigi rajono VT paprastai koncentruojamas nuvežti rajono gyventojus į miestą, o miesto - aptarnauti visą aprėpiamą maršrutu teritoriją, nesukuriant prioriteto rajono gyventojams. Kitas svarbus aspektas - kilometražas. Iš pakraščių iki miesto centro važiuodamas transportas keliauja daugiau kilometrų negu miesto maršrutu. Rajono maršrute įkainiai dėl to ir yra didesni. O miesto transportą nukreipus į pakraštį vietoje rajoninio, gyventojai tikisi ne prastesnio susisiekimo (kad ir toliau vežtų iki miesto centro, o ne tiesiog privežtų prie miesto pradžios, be to, tikisi dažno susisiekimo). Dėl šių priežasčių į rajoną važiuojantis miesto VT tiesiog žlugdo visą miesto VT sistemą. Taip jau yra, kad ko nori gyventojai, tą ilgainiui valdininkai ir duoda. Bet gyventojai dažniausiai racionalumu nepasižymi ir nori tik gero (dažnas, tiesioginis, pigus susisiekimas). Valdininkai tai gali įgyvendinti į rajoną paleisdami miesto VT, nes: miesto VT maršrutuose suteikiama daugiau lengvatinių nuolaidų (taigi jau iškart kai kurioms socialinėms grupėms atpinga kelionės), integruoja maršrutą į miesto sistemą, keleiviams yra patogiau pasiekti mieste esančią kurią nors vietą tuo pačiu elektroniniu bilietu. BET yra ir trūkumų: gyventojai, kurie gauna lengvatines nuolaidas (o paleidus daugiau miesto maršrutų į rajoną tokių gyventojų padaugėja), nesusimąsto, kad savivaldybės yra sunkiai pajėgios atsiskaityti su vežėjais ir kompensuoti įstatyme numatytą lengvatinių bilietų nepriemoką. Keleiviai, perkantys lengvatinius bilietus, turi įsisąmoninti, kad jie, tikėdamiesi daugiau nuolaidų ir jas gaudami, politikų yra tiesiog viliojami politiniu palankumu ir tikėdamiesi taip „įsigyti“ savą rinkėjų ratą. Lietuvos valstybės ir savivaldybių biudžetai nėra tokie patvarūs, kad sugebėtų išlaikyti sklandų VT finansavimą esant užkrautai tokiai seimūnų sugalvotai naštai. Maža to, kai kurios savivaldybės prisigalvojusios dar daugiau lengvatinių nuolaidų - ir vien tam, kad pelnytų tų grupių žmonių palankumą rinkimų metu.
Į rajoną leidžiant miesto VT ir rajono gyventojams tikintis adekvačiai gero susisiekimo rajone, kaip ir mieste, neįvertina didesnių atstumų ir dažniausiai mažesnio gyventojų tankio, taigi ir VT išlaikymas rajone yra brangesnis. Tol, kol miesto pakraščių ir rajonų gyventojai tikėsis gero kaip mieste susisiekimo ir tai iš dalies gaus, tol miesto VT bus vis labiau smaugiama. Gyventojų lūkesčiai neturėtų būti perkami valdininkų užmojais, nes tai žlugdo VT sistemą.
Comment