čia dar truputis "Vilniaus tramvajai" temai papildyti:
Antra dalis
Žiūrėti antros dalies pirmą tęsinį
Antra dalis
Vilniaus miesto susisiekimo infrastruktūros sistemos (tramvajaus) specialiojo plano viešo visuomenės susirinkimo įvykusio 2002.10.25 motyvuotų (pagrįstų) pasiūlymų įvertinimas
Kl.nr./ Klausimas - pasiūlymas - pastaba / (Klausėjas) / Atsakymas / (Atsakovas)
1. Ar modernus tramvajus yra iš tikrųjų prioritetinis objektas? Gal geriau lėšas nukreipti mokykloms arba miesto greitkelių tiesimui?
Siekiant sostinėje išspręsti automobilių kamščių problemas, reikia tiesti aplinkkelius ir sureguliuoti šviesoforus, o ne įvedant naują transporto rūšį?
(V.Kvietkauskas, K.Petrokas)
Vilniaus miesto strateginio plano ruošimo metu buvo atlikta sociologinė apklausa, kurioje dalyvavo ekspertai, gyventojai ir miesto politikai. Daugumos pasirinkimas buvo toks: transporto ir automobilių parkavimo problemos, arba susisiekimas mieste yra aktualiausias Vilniaus mieste. Vilniaus miesto bendrajame ir strateginiuose planuose, kurie yra patvirtinti Vilniaus miesto taryboje, susisiekimo sistemoje prioritetas yra suteiktas viešajam transportui. Pagrindiniai argumentai: reikalinga mažesnė gatvių tinklo plėtra, žymiai mažesnis
+ poveikis aplinkai, sumažėja parkingų poreikis.
Tačiau negalima paneigti, kad šiuo metu nereikalinga gatvių tinklo plėtra, ar miestui neaktualūs greitkeliai, kuriais būtų nukreipta dalis transporto srautų nuo miesto centrinės dalies ir gyvenamųjų rajonų. Jie negali būti priešpastatomi moderniojo tramvajaus įvedimui ir turėtų būti realizuojami ganėtinai greičiau. Tai efektyvūs ir labai reikalingi miestui projektai ir šiuo metu ruošiami jų detalieji planai. Tačiau juos realizuoti taip pat bus pakankamai sunku, nes jų kaina apie 350 mln. Lt, aktyviai tam priešinasi Lazdynų ir Gudelių gyventojai.
(V.Valeika)
2. Koks tramvajaus įvedimo socialinis poveikis? Vežėjai neteks pragyvenimo šaltinio, padidės bedarbystė. Teigiama, kad nebus panaikinti privatūs vežėjai, tačiau projekte įvardijama, kokie maršrutai bus panaikinti.
Nauja transporto rūšis naikins autobusų, troleibusų ir mikroautobusų parkus. Daugiau nei 5000 bedarbių liks ant “ledo”. (V.Kvietkauskas, Klausimas iš salės K.Petrokas
Projekto rengėjų nuomone, kuri paremta keleivių ir transporto srautų modeliavimo rezultatais, įvedus modernųjį tramvajų, paros keleivių pervežimai viešuoju transportu padidėtų (2015 metais – 893 tūkst. keleivių) ir parkuose dirbtų apie 2900 darbuotojų. Palikus esamą viešojo transporto struktūrą arba į ją įvedus kitą neefektyvią rūšį, nesugebančią konkuruoti su lengvaisiais automobiliais, keleivių pervežimai ir toliau mažės (2015 metais iki 684,4 tūkst. keleivių) ir jai aptarnauti reikės apie 2300 darbuotojų. Tuomet darbo netektų apie 500 darbuotojų. Tai labai optimistiniai skaičiai, nes vien per paskutiniuosius 4 metus darbuotojų skaičius autobusų ir troleibusų parkuose sumažėjo 550. Socialinį poveikį pajustų ne tik atleisti darbuotojai, bet ir socialiai remiami keleiviai, kurie neteks ženklios dalies viešojo transporto teikiamų paslaugų. Tiesiant tramvajų būtų sukurta apie 1000 naujų darbo vietų.
Projekte siūloma restruktūrizuoti esamą miesto viešąjį tinklą, tačiau kartu išlaikant ir esamas transporto rūšis: troleibusus ir įvairių talpų autobusus. Jų pervežimai turėtų siekti iki 70-75 procentų nuo bendrų apimčių. Svarbu pabrėžti vieną esminį dalyką: šių transporto rūšių maršrutinis tinklas turi būti pertvarkytas pagal hierarchijos lygį, orientuojantis į būsimas moderniojo tramvajaus trasas. Dalis maršrutų, kurie didžia dalimi dubliuoja jo trasas, turi būti panaikinti, dalis maršrutų orientuoti privežimui iki moderniojo tramvajaus trasų. Moderniojo tramvajaus eismo juostomis joks kito transporto eismas nenumatomas, nes tai yra šios transporto rūšies techninis reikalavimas (priešingu atveju tai būtų mums įprastas tramvajus, kuris mums nėra reikalingas).
Laikantis šių reikalavimų ir naikinant esamą maršrutų dubliavimą yra pagrindiniame variante siūloma sumažinti apie pusę maršrutinių taksi maršrutų, kurie jau šiandien dubliuoja beveik visus pagrindinius troleibusų ir autobusų maršrutus. Tačiau projekte pažymėta, kad gali būti priimtas ir kitoks politinis sprendimas – kai kuriuos siūlomus panaikinti mažos talpos autobusus, kurie nedubliuoja tramvajaus maršrutų, įteisinti kaip ekspresinius maršrutus. Kadangi toks siūlymas buvo palaikytas, tai pateiktas alternatyvinis variantas, kuriame naikinamų maršrutų skaičius tik 13 (reikia priminti, kad tyrimų metu 7 maršrutai nebuvo užfiksuoti kaip realiai dirbantys).
Bet kuriuo atveju, perspektyvinė Vilniaus viešojo transporto sistema turi būti integruota ir skaidri, kurioje teisę vežti turi bet kuris vežėjas, turintis tam licenciją ir laimėjęs norimo maršruto konkursą. Šioje vietoje konkurencija turi baigtis ir prasidėti efektyvus darbas konkurso numatytomis sąlygomis. Smulkieji vežėjai joje neturėtų būti išskirtiniai ir jau dabar turėtų ruoštis dirbti rinkos sąlygomis. Teoriškai galimas atvejis, kad viešojo transporto rinkoje dirbs tik privatūs vežėjai. Čia dar daug darbo ir Savivaldybės viešojo transporto eismo organizatoriams, nes kol tokie konkursai nebus tinkamai vykdomi, privatiems vežėjams ateiti į rinką yra pakankamai sunku. (V.Valeika)
3. Konkretizuoti Iš kokių ES fondų numatoma finansuoti tramvajaus tiesimą, nes įvairiuose dokumentuose jie pateikiami skirtingai (Europos rekonstrukcijos fondas, Europos vystymo fondas, ES struktūrinis fondas)? Dažniausiai šios lėšos yra skiriamos gamtosaugai, verslui ir tik nedidelė dalis transportui.
(A.Čaplikas, E.Šablinskas)
Reikia pripažinti, kad šie fondai atskiruose tarpiniuose dokumentuose buvo traktuojami skirtingai dėl vertimo iš prancūzų kalbos. Modernųjį tramvajų numatoma finansuoti iš ES struktūrinio fondo. Praktiškai nėra jokių galimybių gauti lėšų iš šio fondo transporto priemonių įsigijimui (ką siūlo mūsų oponentai, siūlant geriau nupirkti naujų autobusų ir troleibusų). Į viešojo transporto modernizavimą miestų susisiekimo sistemoje reikia žiūrėti kaip į aplinkosauginį projektą, mažinantį transporto neigiamą poveikį mieste. (V.Valeika)
4. Iš vieno tramvajaus maršruto tikimasi gauti 16-17 mln.Lt pajamų. Tai reiškia, kad arba bus labai brangus bilietas (5lt), arba jokia kita transporto priemonė be tramvajaus nevažiuos. (A.Čaplikas)
Tam tikrose maršrutinio tinklo atkarpose tramvajus bus vienintelė transporto priemonė. Tramvajaus bilieto kaina turėtų atitikti unifikuotą viešojo transporto kainų lygį.
Specialusis planas neanalizavo galimos bilietų kainos nes tai sekančios projektavimo stadijos uždavinys (socialinis-ekonominis įvertinimas, aplinkosauga). (N.Alekperovas)
5. Prie mūsų tvarkos nėra jokių garantijų, kad modernus tramvajus išvystys pakankami didelį greitį (24km/val.) ir bus apie 18km/val., tad ką tai duotų? (A.Čaplikas)
Jeigu mes negalime jo projektuoti ir tiesti prisilaikant šios transporto rūšies keliamų techninių reikalavimų, tuomet jį įrenginėti nėra jokio tikslo ir tokiam projektui užsienio ekspertas nepritars. Jo greitis iš esmės priklauso tik nuo kelių faktorių: nepertraukiamas sukoordinuotas eismas išskirtinėje juostoje bei atstumo tarp stotelių. Vilniuje stotelių skaičius maršrutuose dar nėra galutinai nusistovėjęs. Preliminariniai A maršruto skaičiavimai parodė, kad greitis jame bus apie 24,0 km/val. Perspektyvoje prailginant šį maršrutą iki oro uosto ar šiaurinėje miesto dalyje jis gali siekti iki 27-30 km/val. Šiuo metu A maršruto atkarpoje tarp stoties ir Kareivių gatvės susisiekimo greitis piko valandomis yra 12,5km/val. ir perspektyvoje gali sumažėti iki bendro srauto greičio – 8-10km/val. Esamas autobusų ir troleibusų susisiekimo greitis pagal eismo kryptis beveik vienodas, tad galima teigti, kad esama speciali viešojo transporto juosta Pylimo gatvėje didesnio efekto neduoda. (V.Valeika)
6. Modernus tramvajus gali save pateisinti tik dideliuose miestuose (Londonas, Paryžius, Stokholmas, Oslas, Barselona, Dublinas), kurie seniai sukūrė transporto sistemą su tramvajumi, o mes, turėdami puikią transporto sistemą, norim ją sugriauti?
(A.Čaplikas)
Visuose šiuose miestuose pagrindinius keleivių pervežimus atlieka miesto geležinkeliai ir metro, o tramvajai juos tik papildo. Nei vieno iš jų Vilnius neturi, tad mums modernus tramvajus perspektyvoje išlieka pati optimaliausia viešojo transporto priemonė. Tai, kad mes neturime tramvajaus, nėra didelis mūsų privalumas, nes tai pati ekonomiškiausia miesto viešojo transporto priemonė. Įvesdami modernųjį tramvajų mes esamos miesto viešojo transporto sistemos nesugriauname, o ją tik papildome šiuolaikine transporto rūšimi, kuri ją tik pagerina. Niekas neteigia, kad mūsų viešojo transporto sistema yra bloga. Todėl šiuo metu, kai vežame apie 45 procentus keleivių, sąlygos naujos galingesnės transporto rūšies įvedimui yra pačios palankiausios.
(V.Valeika)
7. Siūloma A maršrute sudaryti tas pačias eismo sąlygas kaip ir tramvajui ir ja paleisti troleibusus ar autobusus ir pasitikrinti koks bus realus susisiekimo greitis. (A.Čaplikas)
Esamų autobusų ir troleibusų eismo techninės ir eksploatacinės sąlygos to nenumato. Norint padaryti tokį siūlomą eksperimentą reikėtų įdėti nemažai lėšų, pilnai rekonstruojant esamas dangas, įvedant automatines eismo reguliavimo sistemas ir išplečiant eismo juostų skaičių šiauriau Žalgirio gatvės. Reikėtų pilnai imituoti ir visą aplinkinį maršrutinį tinklą, kad sukurti panašų keleivių srauto judėjimą. Vien esamoje trasoje praleisti autobusus ir troleibusus stovint ir reguliuojant policininkams nieko realaus neduotų. O greitis tikrai būtų nemažas.
(V.Valeika)
Kl.nr./ Klausimas - pasiūlymas - pastaba / (Klausėjas) / Atsakymas / (Atsakovas)
1. Ar modernus tramvajus yra iš tikrųjų prioritetinis objektas? Gal geriau lėšas nukreipti mokykloms arba miesto greitkelių tiesimui?
Siekiant sostinėje išspręsti automobilių kamščių problemas, reikia tiesti aplinkkelius ir sureguliuoti šviesoforus, o ne įvedant naują transporto rūšį?
(V.Kvietkauskas, K.Petrokas)
Vilniaus miesto strateginio plano ruošimo metu buvo atlikta sociologinė apklausa, kurioje dalyvavo ekspertai, gyventojai ir miesto politikai. Daugumos pasirinkimas buvo toks: transporto ir automobilių parkavimo problemos, arba susisiekimas mieste yra aktualiausias Vilniaus mieste. Vilniaus miesto bendrajame ir strateginiuose planuose, kurie yra patvirtinti Vilniaus miesto taryboje, susisiekimo sistemoje prioritetas yra suteiktas viešajam transportui. Pagrindiniai argumentai: reikalinga mažesnė gatvių tinklo plėtra, žymiai mažesnis
+ poveikis aplinkai, sumažėja parkingų poreikis.
Tačiau negalima paneigti, kad šiuo metu nereikalinga gatvių tinklo plėtra, ar miestui neaktualūs greitkeliai, kuriais būtų nukreipta dalis transporto srautų nuo miesto centrinės dalies ir gyvenamųjų rajonų. Jie negali būti priešpastatomi moderniojo tramvajaus įvedimui ir turėtų būti realizuojami ganėtinai greičiau. Tai efektyvūs ir labai reikalingi miestui projektai ir šiuo metu ruošiami jų detalieji planai. Tačiau juos realizuoti taip pat bus pakankamai sunku, nes jų kaina apie 350 mln. Lt, aktyviai tam priešinasi Lazdynų ir Gudelių gyventojai.
(V.Valeika)
2. Koks tramvajaus įvedimo socialinis poveikis? Vežėjai neteks pragyvenimo šaltinio, padidės bedarbystė. Teigiama, kad nebus panaikinti privatūs vežėjai, tačiau projekte įvardijama, kokie maršrutai bus panaikinti.
Nauja transporto rūšis naikins autobusų, troleibusų ir mikroautobusų parkus. Daugiau nei 5000 bedarbių liks ant “ledo”. (V.Kvietkauskas, Klausimas iš salės K.Petrokas
Projekto rengėjų nuomone, kuri paremta keleivių ir transporto srautų modeliavimo rezultatais, įvedus modernųjį tramvajų, paros keleivių pervežimai viešuoju transportu padidėtų (2015 metais – 893 tūkst. keleivių) ir parkuose dirbtų apie 2900 darbuotojų. Palikus esamą viešojo transporto struktūrą arba į ją įvedus kitą neefektyvią rūšį, nesugebančią konkuruoti su lengvaisiais automobiliais, keleivių pervežimai ir toliau mažės (2015 metais iki 684,4 tūkst. keleivių) ir jai aptarnauti reikės apie 2300 darbuotojų. Tuomet darbo netektų apie 500 darbuotojų. Tai labai optimistiniai skaičiai, nes vien per paskutiniuosius 4 metus darbuotojų skaičius autobusų ir troleibusų parkuose sumažėjo 550. Socialinį poveikį pajustų ne tik atleisti darbuotojai, bet ir socialiai remiami keleiviai, kurie neteks ženklios dalies viešojo transporto teikiamų paslaugų. Tiesiant tramvajų būtų sukurta apie 1000 naujų darbo vietų.
Projekte siūloma restruktūrizuoti esamą miesto viešąjį tinklą, tačiau kartu išlaikant ir esamas transporto rūšis: troleibusus ir įvairių talpų autobusus. Jų pervežimai turėtų siekti iki 70-75 procentų nuo bendrų apimčių. Svarbu pabrėžti vieną esminį dalyką: šių transporto rūšių maršrutinis tinklas turi būti pertvarkytas pagal hierarchijos lygį, orientuojantis į būsimas moderniojo tramvajaus trasas. Dalis maršrutų, kurie didžia dalimi dubliuoja jo trasas, turi būti panaikinti, dalis maršrutų orientuoti privežimui iki moderniojo tramvajaus trasų. Moderniojo tramvajaus eismo juostomis joks kito transporto eismas nenumatomas, nes tai yra šios transporto rūšies techninis reikalavimas (priešingu atveju tai būtų mums įprastas tramvajus, kuris mums nėra reikalingas).
Laikantis šių reikalavimų ir naikinant esamą maršrutų dubliavimą yra pagrindiniame variante siūloma sumažinti apie pusę maršrutinių taksi maršrutų, kurie jau šiandien dubliuoja beveik visus pagrindinius troleibusų ir autobusų maršrutus. Tačiau projekte pažymėta, kad gali būti priimtas ir kitoks politinis sprendimas – kai kuriuos siūlomus panaikinti mažos talpos autobusus, kurie nedubliuoja tramvajaus maršrutų, įteisinti kaip ekspresinius maršrutus. Kadangi toks siūlymas buvo palaikytas, tai pateiktas alternatyvinis variantas, kuriame naikinamų maršrutų skaičius tik 13 (reikia priminti, kad tyrimų metu 7 maršrutai nebuvo užfiksuoti kaip realiai dirbantys).
Bet kuriuo atveju, perspektyvinė Vilniaus viešojo transporto sistema turi būti integruota ir skaidri, kurioje teisę vežti turi bet kuris vežėjas, turintis tam licenciją ir laimėjęs norimo maršruto konkursą. Šioje vietoje konkurencija turi baigtis ir prasidėti efektyvus darbas konkurso numatytomis sąlygomis. Smulkieji vežėjai joje neturėtų būti išskirtiniai ir jau dabar turėtų ruoštis dirbti rinkos sąlygomis. Teoriškai galimas atvejis, kad viešojo transporto rinkoje dirbs tik privatūs vežėjai. Čia dar daug darbo ir Savivaldybės viešojo transporto eismo organizatoriams, nes kol tokie konkursai nebus tinkamai vykdomi, privatiems vežėjams ateiti į rinką yra pakankamai sunku. (V.Valeika)
3. Konkretizuoti Iš kokių ES fondų numatoma finansuoti tramvajaus tiesimą, nes įvairiuose dokumentuose jie pateikiami skirtingai (Europos rekonstrukcijos fondas, Europos vystymo fondas, ES struktūrinis fondas)? Dažniausiai šios lėšos yra skiriamos gamtosaugai, verslui ir tik nedidelė dalis transportui.
(A.Čaplikas, E.Šablinskas)
Reikia pripažinti, kad šie fondai atskiruose tarpiniuose dokumentuose buvo traktuojami skirtingai dėl vertimo iš prancūzų kalbos. Modernųjį tramvajų numatoma finansuoti iš ES struktūrinio fondo. Praktiškai nėra jokių galimybių gauti lėšų iš šio fondo transporto priemonių įsigijimui (ką siūlo mūsų oponentai, siūlant geriau nupirkti naujų autobusų ir troleibusų). Į viešojo transporto modernizavimą miestų susisiekimo sistemoje reikia žiūrėti kaip į aplinkosauginį projektą, mažinantį transporto neigiamą poveikį mieste. (V.Valeika)
4. Iš vieno tramvajaus maršruto tikimasi gauti 16-17 mln.Lt pajamų. Tai reiškia, kad arba bus labai brangus bilietas (5lt), arba jokia kita transporto priemonė be tramvajaus nevažiuos. (A.Čaplikas)
Tam tikrose maršrutinio tinklo atkarpose tramvajus bus vienintelė transporto priemonė. Tramvajaus bilieto kaina turėtų atitikti unifikuotą viešojo transporto kainų lygį.
Specialusis planas neanalizavo galimos bilietų kainos nes tai sekančios projektavimo stadijos uždavinys (socialinis-ekonominis įvertinimas, aplinkosauga). (N.Alekperovas)
5. Prie mūsų tvarkos nėra jokių garantijų, kad modernus tramvajus išvystys pakankami didelį greitį (24km/val.) ir bus apie 18km/val., tad ką tai duotų? (A.Čaplikas)
Jeigu mes negalime jo projektuoti ir tiesti prisilaikant šios transporto rūšies keliamų techninių reikalavimų, tuomet jį įrenginėti nėra jokio tikslo ir tokiam projektui užsienio ekspertas nepritars. Jo greitis iš esmės priklauso tik nuo kelių faktorių: nepertraukiamas sukoordinuotas eismas išskirtinėje juostoje bei atstumo tarp stotelių. Vilniuje stotelių skaičius maršrutuose dar nėra galutinai nusistovėjęs. Preliminariniai A maršruto skaičiavimai parodė, kad greitis jame bus apie 24,0 km/val. Perspektyvoje prailginant šį maršrutą iki oro uosto ar šiaurinėje miesto dalyje jis gali siekti iki 27-30 km/val. Šiuo metu A maršruto atkarpoje tarp stoties ir Kareivių gatvės susisiekimo greitis piko valandomis yra 12,5km/val. ir perspektyvoje gali sumažėti iki bendro srauto greičio – 8-10km/val. Esamas autobusų ir troleibusų susisiekimo greitis pagal eismo kryptis beveik vienodas, tad galima teigti, kad esama speciali viešojo transporto juosta Pylimo gatvėje didesnio efekto neduoda. (V.Valeika)
6. Modernus tramvajus gali save pateisinti tik dideliuose miestuose (Londonas, Paryžius, Stokholmas, Oslas, Barselona, Dublinas), kurie seniai sukūrė transporto sistemą su tramvajumi, o mes, turėdami puikią transporto sistemą, norim ją sugriauti?
(A.Čaplikas)
Visuose šiuose miestuose pagrindinius keleivių pervežimus atlieka miesto geležinkeliai ir metro, o tramvajai juos tik papildo. Nei vieno iš jų Vilnius neturi, tad mums modernus tramvajus perspektyvoje išlieka pati optimaliausia viešojo transporto priemonė. Tai, kad mes neturime tramvajaus, nėra didelis mūsų privalumas, nes tai pati ekonomiškiausia miesto viešojo transporto priemonė. Įvesdami modernųjį tramvajų mes esamos miesto viešojo transporto sistemos nesugriauname, o ją tik papildome šiuolaikine transporto rūšimi, kuri ją tik pagerina. Niekas neteigia, kad mūsų viešojo transporto sistema yra bloga. Todėl šiuo metu, kai vežame apie 45 procentus keleivių, sąlygos naujos galingesnės transporto rūšies įvedimui yra pačios palankiausios.
(V.Valeika)
7. Siūloma A maršrute sudaryti tas pačias eismo sąlygas kaip ir tramvajui ir ja paleisti troleibusus ar autobusus ir pasitikrinti koks bus realus susisiekimo greitis. (A.Čaplikas)
Esamų autobusų ir troleibusų eismo techninės ir eksploatacinės sąlygos to nenumato. Norint padaryti tokį siūlomą eksperimentą reikėtų įdėti nemažai lėšų, pilnai rekonstruojant esamas dangas, įvedant automatines eismo reguliavimo sistemas ir išplečiant eismo juostų skaičių šiauriau Žalgirio gatvės. Reikėtų pilnai imituoti ir visą aplinkinį maršrutinį tinklą, kad sukurti panašų keleivių srauto judėjimą. Vien esamoje trasoje praleisti autobusus ir troleibusus stovint ir reguliuojant policininkams nieko realaus neduotų. O greitis tikrai būtų nemažas.
(V.Valeika)
Comment