Miesto ir tarpmiestinį transportą aptarnauja dvi kompanijos - Stagecoach ir Centrebus. Stagecoach turi daugiau maršrutų. Bilietai galioja visiems, bet tik tos pačios kompanijos, autobusams miesto ribose,
Šio miesto vežėjo funkcijas praktiškai atlieka tik Stagecoach, net ir tolimojo susisiekomo maršrutas vingiuoja po miestą.
Kai Centrebus, aukščiau minėti trys maršrutai, yra daugiau užmiesčio, mieste sustoja tik 2 - 3 stotelėse ir turi tik po 10 - 12 reisų per dieną (67 maršrutas - tik 5).
Valensija yra trečias pagal gyventojų skaičių Ispanijos miestas, jame gyvena apie 810 tūkst. gyventojų, o aglomeracijoje apie 2,3 milijono. Miestas yra labai kompaktiškas ir užima santykinai mažą teritoriją – 134 kv. km.
Autobusai yra pagrindinė antžeminio viešojo transporto rūšis Valensijoje. Be jų mieste ant žemės važiuoja tik 3 maršrutų tramvajai, bet jie aptarnauja rajonus šiaurinėje dalyje. Vežėjas autobusais yra miestui priklausanti kompanija EMT. Taip pat mieste bendroje sistemoje veikia greitasis Metrorbital autobuso maršrutas, bet jo veiklą organizuoja Valensijos metro, kuris samdo privatų vežėja maršruto aptarnavimui. Dar kursuoja specialusis (nemokamai veža tik turinčius greitųjų traukinių bilietus; jokių kitokių keleivių neveža) maršrutinis autobusas tarp Šiaurinės geležinkelio stoties ir greitųjų traukinių stoties (apie 500 metrų). Šį maršrutą organizuoja geležinkeliai, aptarnauja privatus vežėjas. Priemiestinių autobusų tinkas apvienytas po Metrobus prekiniu ženklu. Keleivius veža 8 privatūs vežėjai autobusais.
Visų Valensijos autonomijos miestų ir priemiesčio autobusų eismą, taip pat metro ir priemiestinių geležinkelių eismą koordinuoja valstybinė agentūra AVM – La Agencia Valenciana de Movilidad.
Taigi, miesto autobusų tinklą, aptarnaujamą EMT, sudaro 46 autobusų maršrutai. Vasarą papildomai kursuoja pliažų maršrutai, jų yra 4. Taip pat yra 12 naktinių maršrutų.
Autobusai kursuoja nuo maždaug 5.00 iki 22.30 val. Tačiau didesnioji dalis pradeda važinėti apie 6 val. ryto ir baigia apie 22.00-22.15. Pagrindinių maršrutų autobusų intervalas ištisą dieną yra 5-9 minutes. Nemaža dalis kursuoja kas 9-12 minučių, taip pat kas 12-15 minučių. Tik 4 maršrutų autobusai kursuoja kas 15-20 minučių, tik 3 maršrutų autobusai kursuoja kas 24-30 min., bei tik vienas maršrutas, kuris kursuoja kas 1,5 val. Bendrai paėmus šie retai kursuojantys autobusai sudaro 17 procentų maršrutų.
23.00 prasideda naktinių autobusų eismas, kuris trunka iki maždaug 1.15, išskyrus savaitgalius, kuomet važinėja iki maždaug 3 val. Naktiniai kursuoja kas 45-55 minutes. Vasarą pliažinių maršrutų autobusai kursuoja nuo 10.00 iki 22.30 val. Dviejų maršrutų autobusai kursuoja kas 15 min., o likusių dviejų - kas pusvalandį.
Yra vienas autobusų maršrutas invalidams.
Autobusų tinklas ypatingas tuo, kas jis gan tankiai apima visą miestą ir aptarnauja daug gatvių, autobusai važiuoja gan vingiuotomis trasos, sukiodamiesi po įvairias, taip pat ir šalutines gatves. Tik nedidelėje centrinėje miesto dalyje keliomis gatvėmis kursuoja 4 ar daugiau maršrutų autobusai. Bet niekur jų skaičius neviršija 8 maršrutų. Visur kitur važiuoja 1-3 maršrutų autobusai, o daugiausiai tik 1-2 maršrutų. Sudėtingas autobusų maršrutų trasas taip pat įtakoja ir tai, kad gan nemažoje dalyje gatvių eismas vienpusis.
Autobusai net miesto centrinėje dalyje važiuoja greitai, 50-70 km/h greičiu, nes daug A juostų. Visgi ir ten netrūksta pažeidinėjančių KET – dažnai sustojama A juostoje. Ilgą laiką stovinčių mašinų nėra daug, nes matyt baudžia. Tačiau sustojančių pakanka. Ir tai trukdo autobusų eismui.
Įlipimas į autobusus pro priekines duris, išlipimas per likusias ir tik stabdant autobusą „Stop“ mygtuku. Stotelėse ranka stabdyti nereikia. Keleivių tuo metu kai buvau net piko metu nebuvo daug. Tik vieną kartą važiuojant jų buvo daug, bet dėl to, kad gan ilgą laiką neatvažiavo autobusas.
Dvigubų autobusų nedaug, jie aptarnauja tik kelis maršrutus. Vyrauja Reanault/Irisbus ~12 m ilgio autobusai, bet yra ir MB, Scania, MAN, VanHool (dvigubi). Dauguma, jei ne visi, vietinio surinkimo – Castrosua, Noge, Carsa... Iveco Daily mikroautobusas naudojamas invalidų maršrutui aptarnauti. Teko matyti tik ~12 m talpos ir dvigubus autobusu, o jokių kitokio dydžio nemačiau, nors parke (interneto puslapio duomenimis) yra ir keli midibusai. 75 autobusai yra varomi gamtinėmis dujomis.
Visi autobusai kondicionuojami, visi nudažyti vienodai – raudonai. Reklamų nedaug, dalis jų tik gale, kai kurios nedidelės iš šono. Tik kelis autobusus mačiau su didesnio ploto reklama. Ir tai dalis iš tų autobusų buvo su EMT savireklama.
Iš viso EMT turi 480 autobusų. 2011 m. pervežė 89 milijonus keleivių.
Miesto VT istorinė apžvalga. 1876 m. atsirado pirmasis arklinis tramvajus. Konkuravo kelios firmos, kurios po bankrotų atiteko (buvo supirktos) prancūzų privačios kompanijos. 1898 m. prasidėjo tramvajaus elektrifikacija. 1917 m. įvyko tramvajaus nacionalizacija. 1926 m. baigė veikt arklinis tramvajus. Tramvajui kurį laiką konkurenciją sudarė arkliniai omnibusai. 1927 m. mieste atsirado pirmasis autobusų maršrutas (privatus). Gan greitai atsirado ir antra konkuruojant su tramvajais autobusų įmonė. 1941 m. pasirašytas susitarimas, kad skirtingos transporto rūšys nekonkuruotų tarpusavyje, nes konkurencinė kova buvo žiauri ir iš jos keleiviai turėjo tik žalos, nes vyko vežėjų streikai, bankrotai ir t.t.
1951 m. mieste atidarytos dvi troleibusų linijos. Nepaisant to visą penktą ir šeštą dešimtmetį viešasis transportas mieste išgyveno gilią krizę, kurią sąlygojo bereikalinga konkurencija, karas, ekonominiai šalies sunkumai, didysis Turijos potvynis, padaręs milžinišką žalą visam miestui, ir masinės automobilizacijos pradžia. Krizės sprendimas buvo priimtas 1964 m. įkuriant įmonę, kuri rūpinosi visu miesto viešuoju transportu ir kurios akcijų dalis priklausė valstybei bei išskirtinai tik jos darbuotojams. Toks modelis vėliau buvo pritaikytas ir kituose miestuose. Tramvajų linijos, kurių tramvajų piko metu buvo 21, palaipsniui pradėtos keisti autobusų ir troleibusų linijomis. 1970 m. panaikinti tramvajai. 1972 m. iš privatininko išpirkta priemiestinių autobusų įmonė. Tai buvo svarbu, nes ji aptarnavo jau išsiplėtusio miesto pakraščius, kuriuos reikėjo įjungti į bendrą VT sistemą. Toliau sekė ilgametė transporto krizė, nes valdžia nesirūpino VT. 1976 m. panaikinti troleibusai. Po Franko režimo žlugimo sunki VT padėtis nepagerėjo. Devintojo dešimtmečio pradžioje pagaliau buvo priimtas politinis sprendimas VT laikyti svarbia sritimi. Dar po kelių metų buvo priimtas sprendimas perimti miesto žinion tuo metu jau tik autobusų įmonę. 1986 m. pradėjo veikti dabartinė įmonė EMT ir situacija su VT mieste ėmė gerėti.
Bilietų sistema
Valensijos aglomeracija yra padalinta į keturias A-D zonas, bet miesto autobusai kursuoja tik vienoje – A.
Vienkartinis bilietas parduodamas tik pas vairuotoją vasarą kainavo 1,35 Eur, bet nuo rugsėjo pabrango iki 1,5 Eur.
Visi kiti bilietai tik korteliniai. Yra vienkartinės popierinės kortelės, kurios papildomos tik vieną kartą perkant. Pati kortelė kainuoja 1 eurą, ir plastikinės daugkartinio papildymo kortelės už 2 eurus. Taip pat yra personalinės kortelės, kurios yra būtinos lengvatininkams ir mėnesiniams bilietams.
Kai kurios elektroninių bilietų rūšys:
-vienkartiniai, parduodami tik po 10 vnt., galiojantys vieną valandą ir leidžiantys persėsti neribotą kiekį kartų važiuojant tik autobusais – 7,5 Eur. Taigi, kaina pigesnė perpusę, nei vienkartinis.
-vienkartiniai, parduodami tik po 10 vnt., galiojantys vieną valandą ir leidžiantys persėsti neribotą kiekį kartų važiuojant autobusais ir metro A zonoje. Kaina 8,35 Eur.
-terminuoti 1, 2 arba 3 parų, kurie galioja metro A zonoje ir autobusuose nuo pirmojo pažymėjimo laiko. Kaina, 3,90, 6,60 ir 9,60 Eur, atitinkamai, už 1, 2 ar 3 paras.
-mėnesinis personifikuotas (kitokio nėra) vienai zonai – 43,70 Eur, dviems – 55.20 Eur. Trims – 65,30 Eur, o keturioms 74,80 Eur. Reikia turėti omenyje, kad 4 zona apima teritorijas maždaug 25 km nuo miesto centro.
-pensininkų ir invalidų, taip pat asmenų nuo 65 metų lengvatinis bilietas yra tik terminuotas. Galioja tik A zonoje. Mažiausia trukmė – trys mėnesiai – 4,5 Eur, yra pusmečio, 9 mėnesių ir metų. Metinis kainuoja 18 Eurų. Prie visų šių bilietų priskaičiuojami 2 eurai už aktyvaciją.
-pensininko metinis bilietas (trumpesnio nėra) važiuoti visose zonose neribotai – tik 87,30 Eur.
Atskirų bilietų studentams ar vaikams nėra. Tačiau galbūt jie papuola po „šeimos bilieto“ sąvoka ir tuomet yra taikomos 20 ar 50 proc. nuolaidos bilietams. Pagal kokius kriterijus taikoma vienokio ar kitokio dydžio nuolaida nežinau.
VanHool'ai tik keli, nors juos mačiau, bet nufotografuoti nepavyko. Nuotrauka iš www.flickr.com
Tęsinys.
Kaip jau minėjau, metro temoje, metro įmonė veža keleivius ekspresiniu maršrutu su firminiu pavadinimu "Metrorbital". Yra samdomi privatūs vežėjai, maršrutas veikia bendro bilieto sistemoje.
Priemiestiniai maršrutai aptarnaujami 8 privačių vežėjų, kurių veiklą koordinuoja valstybinė agentūra. Priemiestiniai autobusai veikia su "Metrobus" prekiniu ženklu. Visų vežėjų autobusai nudažyti vienodai ir yra su "Metrobus" atributika. Dauguma autobusų yra priemiestiniai, kai kurie nežemagrindžiai, mačiau vieną dvigubą.
"Metrobus" bilietai taip pat yra integruoti į bendro bilieto sistemą (zonos B, C ir D bei jų kombinacijos tarpusavyje ir su A).
Turistiniai.
Transvia kompanijos turistinių autobusų mačiau daug. Kiekvienas autobusas turi savo vardą. Matytų autobusų vardai buvo Ispanijos miestų pavadinimai.
Švedijos kompanija "Volvo Buses" džiaugiasi sėkmingais Volvo 7900 Hybrid autobusų pardavimais. O 2013 m. kompanija pristatys naują šių autobusų versiją.
Comment