Lenkijos Via Baltica tema ir ilgas pranešimai inspiravo parašyti įžvalgas apie Lenkijos kelius.
Autostrados ir ekspresovkos.
Su Lenkijos naujais keliais kas patinka, kad iš karto tiesia europinių parametrų sankryžas, kai Lietuvos sovietmečiu tiestos magistralės, labai jaučiasi visur pataupymas, staigūs spinduliai, stotelės kur nereikia, apsisukimai, nors pagal SSRS standartus tai buvo tikrai aukšto lygio keliai (kitur palyginimui buvo nepatogūs 2x2, kaip pvz. aplink Rygą ir Taliną senieji sovietiniai ruožai).
Negaliu labai kaltinti, tiesiog skirtingomis aplinkybėmis yra tiesiamos magistralės. Visiškai skirtingos finansavimo galimybės yra ES ir tada kai buvo SSRS, kur autostradų statybos standartai labai vidutinio išsivystymo (ne Europos) lygio. Lyginčiau su neturtingom šalim, kurios džiaugiasi aplamai, kad nusitiesė keturių juostų kelią negu, kad ten gautųsi vokiškas autobanas su visais srautų atskyrimais.
Iš vis jei gyvenai Lenkijoje iki daugmaž 2010-ųjų, ir reikia keliauti tarpmiestiniais keliais automobiliu, tai būdavo iššūkis, prisidėdavo ir prasta vairavimo kultūra, net neaišku koks galėtų būti tavo likimas tuo atveju. Nežinau, kiek daugiau nekaltų suluošintų, žuvusių žmonių turėtume, jei visi prie jūros važiuotume pro Ariogalą, Raseinius ir Rietavą, nenustebčiau, kad ten būtų dar daugiau bardako nei kitur, nes daug kas norėtų kuo greičiau prie tos jūros atlėkt. Tuo požiūriu tarsi norisi save nuraminti/pasidžiaugti, kad jau užaugau su Vilniaus-Palangos magistrale ir galėjom džiaugtis gana greitomis ir saugiomis kelionėmis prie jūros iš savo didžiųjų miestų.
Esamą Lietuvos valdžią nebent kaltinčiau, kad galėtų bent stotelės visur sutvarkyt (nuvest pėsčiųjų takus, jei išeina patogiai iškeldint į jungiamuosius kelius), kad palaikyt tą minimumą, nes dabar susiėmė tik su Vilnius-Kaunas, o kitur liko kaip liko, ir neaišku kada ir kaip sutvarkys. Suprantu, kad ten lenkiškai pertiest mūsų esamas autostrados būtų gal net lėšų švaistymas, vis tiek išvažiavimų posūkių spinduliai ir net lėtėjimo juostos nesikeičia fakto, kad iš Kauno į Klaipėdą nuvažiuosi per maždaug 2 valandas. Aišku, tikiuosi, turint esamus standartus, sutvarkys po truputį ir kitus magistralės elementus, pvz. prailgins greitėjimo/lėtėjimo juostas, sudės tvarkingiau ženklinimą, rodykles, galbūt net kokią vieną kitą sankryžą pertvarkys, etc.
Plius, Europoje senų magistralių standartų, ypač su lietuviškais eismo intensyvumais nelabai ir krapšto. Estijoje prieš Taliną dar dabar pilna stotelių ir apsisukimų skiriamojoje juostoje, nors tie ruožai turi didesnius eismo intensyvumus nei toliau žemyne esančios skandinaviško stiliaus 2x2 magistralės.
Svarbu nebūtų prastą viešą valdymą turinti Belgija, kur iš vis žemos kategorijos 2x2 kelius tiesiog palieka 1970-uosiuose su visom dangom ir ženklais, čia jokiai ES šaliai to nelinkiu, ir tuo požiūriu man gaila Belgijos, ir kad turime tokį prastą precedentą.
Ženklinimas
Jei Lietuvoje man ženklinimas ypač nepatinka (nors atrandu dalykų, kur atrodom geriau nei Lenkija), tai Lenkija bent jau irgi įrodo, kad nesiekia iki galo patikrintų europinių standartų, kas liečia rodykles, kryptis. Tarsi kažkas į tą pusę, bet ne iki galo. Žiūrėjau lenko (youtube Autostrady Polska kanalas) video, tai daug legit point'ų, pvz. vengiama rodykles dėstyt pagal juostas, išskyrus autostradas, gali pasimesti sudėtingose sankryžose, nesužiūrimas ženklų dydis pagal kelio svarbą, kartais pačios kryptis gali lempas rodyti, pvz. nurodomi Šengeno erdvės pasienio kaimai arba neteisingai parenkami miestai/miesteliai. Tuo požiūriu mane stebina Lenkija. Pasitempė su magistralių sankryžų įrengimo standartais, tikrai ne Baltarusija ar kokia Bulgarija, bet su ženklinimu kažkas arčiau Lietuvos ir tos pačios Baltarusijos sakyčiau negu rimtas požiūris kaip Olandija, Vokietija ar ta pati Skandinavija.
Pvz. toliau važiuojant Vokietija, Čekija kažkaip geriau. Aplamai likusi Europa yra geriau, gal tik Latvija kelia klausimų, ir chaotiškos pietietiškos valstybės kaip Italija ir Graikija.
Paprasti keliai
Kažkaip niekada neatkreipiau dėmesio, kad Lietuvoje labiau krato nei Lenkijoje iki gal pastarųjų kelių metų, kai pravažiuoji kokį nors Kaunas-Prienai kelią.
Patinka nebent, kad mažiau tų neestetiškų žvyruotų kelkraščių Lenkijoje.
Dar patys ženklai ir eismo juostos yra storesnės Lenkijoje, bet Lietuvoje užtektų gal tik čiut čiut storesnių juostų, arba bent jau jei ištisinė tai galėtų būti visur dviguba ištisinė, o ne pagal kelio plotį. Lietuvoje reiktų storesnių apvadų, kad ženklai būtų geriau matomi iš toli. Visoje Europoje, kiek atkreipiu dėmesį, ženklai tokie, kad iš toli matytųsi geriau. Lietuvoje iš SSRS paveldėti ženklai yra gana neryškūs.
Kas liečia Lenkijos pusę, niekada nepatiko vairavimo kultūra, keliai tikrai siauri, eina per daug miestelių. Greitkelių statyba čia gelbėja.
Lietuvoje irgi visko yra, tiesiog eismo intensyvumas keliuose yra gana žemas, turime tik vieną kitą durnesnį kelią (pvz. A8 ir A10 Via Baltica).
Gatvės
Kas gal geriau, kad Lenkijoje jaučiasi kažkiek aukštesni gatvių įrengimo standartai. Lietuvoje gatvėse daug kairių posūkių ir įvažiavimų (labiau primena labai pigiai įrengtus amerikietiškus stroads).
Gal tai siečiau, kad Lietuva SSRS'e gyveno visko taupymo režime, žodžiu jei reikia 2x2 gatvės, tai nieko labai giliai nebuvo galvojama, nutiesiamos keturios jusotos ir tiek, o lenkai šioje srityje buvo arčiau Vidurio Europos standartų, kur statybos standartai arčiau vokiškų, peržiūrimas juostos plotis, įrengiama skiriamoji juosta, įrengiami reikalingi kairieji posūkiai, prižiūrimi atstumai tarp gatvės elementų. Vidurio Europos šalys, kurios komunistiniu laiku tiesė greitkelius, tai jos labiau atitiko vokiškus autobanus negu sovietinius 2x2 kelius su išsukimais ir apsisukimais visur.
Tai siečiau, kad mums reikia actually persilaužti per save, kad pradėt tiest labiau europines gatves, kai lenkai kartu su likusio Vidurio Europa tarsi gavo labiau gatavą produktą ir tas perėjimas prie darnaus judumo sprendinių yra labiau savaime suprantamas kaip ir likusioje Europoje.
Autostrados ir ekspresovkos.
Su Lenkijos naujais keliais kas patinka, kad iš karto tiesia europinių parametrų sankryžas, kai Lietuvos sovietmečiu tiestos magistralės, labai jaučiasi visur pataupymas, staigūs spinduliai, stotelės kur nereikia, apsisukimai, nors pagal SSRS standartus tai buvo tikrai aukšto lygio keliai (kitur palyginimui buvo nepatogūs 2x2, kaip pvz. aplink Rygą ir Taliną senieji sovietiniai ruožai).
Negaliu labai kaltinti, tiesiog skirtingomis aplinkybėmis yra tiesiamos magistralės. Visiškai skirtingos finansavimo galimybės yra ES ir tada kai buvo SSRS, kur autostradų statybos standartai labai vidutinio išsivystymo (ne Europos) lygio. Lyginčiau su neturtingom šalim, kurios džiaugiasi aplamai, kad nusitiesė keturių juostų kelią negu, kad ten gautųsi vokiškas autobanas su visais srautų atskyrimais.
Iš vis jei gyvenai Lenkijoje iki daugmaž 2010-ųjų, ir reikia keliauti tarpmiestiniais keliais automobiliu, tai būdavo iššūkis, prisidėdavo ir prasta vairavimo kultūra, net neaišku koks galėtų būti tavo likimas tuo atveju. Nežinau, kiek daugiau nekaltų suluošintų, žuvusių žmonių turėtume, jei visi prie jūros važiuotume pro Ariogalą, Raseinius ir Rietavą, nenustebčiau, kad ten būtų dar daugiau bardako nei kitur, nes daug kas norėtų kuo greičiau prie tos jūros atlėkt. Tuo požiūriu tarsi norisi save nuraminti/pasidžiaugti, kad jau užaugau su Vilniaus-Palangos magistrale ir galėjom džiaugtis gana greitomis ir saugiomis kelionėmis prie jūros iš savo didžiųjų miestų.
Esamą Lietuvos valdžią nebent kaltinčiau, kad galėtų bent stotelės visur sutvarkyt (nuvest pėsčiųjų takus, jei išeina patogiai iškeldint į jungiamuosius kelius), kad palaikyt tą minimumą, nes dabar susiėmė tik su Vilnius-Kaunas, o kitur liko kaip liko, ir neaišku kada ir kaip sutvarkys. Suprantu, kad ten lenkiškai pertiest mūsų esamas autostrados būtų gal net lėšų švaistymas, vis tiek išvažiavimų posūkių spinduliai ir net lėtėjimo juostos nesikeičia fakto, kad iš Kauno į Klaipėdą nuvažiuosi per maždaug 2 valandas. Aišku, tikiuosi, turint esamus standartus, sutvarkys po truputį ir kitus magistralės elementus, pvz. prailgins greitėjimo/lėtėjimo juostas, sudės tvarkingiau ženklinimą, rodykles, galbūt net kokią vieną kitą sankryžą pertvarkys, etc.
Plius, Europoje senų magistralių standartų, ypač su lietuviškais eismo intensyvumais nelabai ir krapšto. Estijoje prieš Taliną dar dabar pilna stotelių ir apsisukimų skiriamojoje juostoje, nors tie ruožai turi didesnius eismo intensyvumus nei toliau žemyne esančios skandinaviško stiliaus 2x2 magistralės.
Svarbu nebūtų prastą viešą valdymą turinti Belgija, kur iš vis žemos kategorijos 2x2 kelius tiesiog palieka 1970-uosiuose su visom dangom ir ženklais, čia jokiai ES šaliai to nelinkiu, ir tuo požiūriu man gaila Belgijos, ir kad turime tokį prastą precedentą.
Ženklinimas
Jei Lietuvoje man ženklinimas ypač nepatinka (nors atrandu dalykų, kur atrodom geriau nei Lenkija), tai Lenkija bent jau irgi įrodo, kad nesiekia iki galo patikrintų europinių standartų, kas liečia rodykles, kryptis. Tarsi kažkas į tą pusę, bet ne iki galo. Žiūrėjau lenko (youtube Autostrady Polska kanalas) video, tai daug legit point'ų, pvz. vengiama rodykles dėstyt pagal juostas, išskyrus autostradas, gali pasimesti sudėtingose sankryžose, nesužiūrimas ženklų dydis pagal kelio svarbą, kartais pačios kryptis gali lempas rodyti, pvz. nurodomi Šengeno erdvės pasienio kaimai arba neteisingai parenkami miestai/miesteliai. Tuo požiūriu mane stebina Lenkija. Pasitempė su magistralių sankryžų įrengimo standartais, tikrai ne Baltarusija ar kokia Bulgarija, bet su ženklinimu kažkas arčiau Lietuvos ir tos pačios Baltarusijos sakyčiau negu rimtas požiūris kaip Olandija, Vokietija ar ta pati Skandinavija.
Pvz. toliau važiuojant Vokietija, Čekija kažkaip geriau. Aplamai likusi Europa yra geriau, gal tik Latvija kelia klausimų, ir chaotiškos pietietiškos valstybės kaip Italija ir Graikija.
Paprasti keliai
Kažkaip niekada neatkreipiau dėmesio, kad Lietuvoje labiau krato nei Lenkijoje iki gal pastarųjų kelių metų, kai pravažiuoji kokį nors Kaunas-Prienai kelią.
Patinka nebent, kad mažiau tų neestetiškų žvyruotų kelkraščių Lenkijoje.
Dar patys ženklai ir eismo juostos yra storesnės Lenkijoje, bet Lietuvoje užtektų gal tik čiut čiut storesnių juostų, arba bent jau jei ištisinė tai galėtų būti visur dviguba ištisinė, o ne pagal kelio plotį. Lietuvoje reiktų storesnių apvadų, kad ženklai būtų geriau matomi iš toli. Visoje Europoje, kiek atkreipiu dėmesį, ženklai tokie, kad iš toli matytųsi geriau. Lietuvoje iš SSRS paveldėti ženklai yra gana neryškūs.
Kas liečia Lenkijos pusę, niekada nepatiko vairavimo kultūra, keliai tikrai siauri, eina per daug miestelių. Greitkelių statyba čia gelbėja.
Lietuvoje irgi visko yra, tiesiog eismo intensyvumas keliuose yra gana žemas, turime tik vieną kitą durnesnį kelią (pvz. A8 ir A10 Via Baltica).
Gatvės
Kas gal geriau, kad Lenkijoje jaučiasi kažkiek aukštesni gatvių įrengimo standartai. Lietuvoje gatvėse daug kairių posūkių ir įvažiavimų (labiau primena labai pigiai įrengtus amerikietiškus stroads).
Gal tai siečiau, kad Lietuva SSRS'e gyveno visko taupymo režime, žodžiu jei reikia 2x2 gatvės, tai nieko labai giliai nebuvo galvojama, nutiesiamos keturios jusotos ir tiek, o lenkai šioje srityje buvo arčiau Vidurio Europos standartų, kur statybos standartai arčiau vokiškų, peržiūrimas juostos plotis, įrengiama skiriamoji juosta, įrengiami reikalingi kairieji posūkiai, prižiūrimi atstumai tarp gatvės elementų. Vidurio Europos šalys, kurios komunistiniu laiku tiesė greitkelius, tai jos labiau atitiko vokiškus autobanus negu sovietinius 2x2 kelius su išsukimais ir apsisukimais visur.
Tai siečiau, kad mums reikia actually persilaužti per save, kad pradėt tiest labiau europines gatves, kai lenkai kartu su likusio Vidurio Europa tarsi gavo labiau gatavą produktą ir tas perėjimas prie darnaus judumo sprendinių yra labiau savaime suprantamas kaip ir likusioje Europoje.
Comment