Šiuo metu Europa, tuo pačiu, ir Lietuva yra priklausoma nuo Rusijos energetinių išteklių ir jos energetinės politikos. Dažnai Rusija ją naudoja saviems interesams mūsų regione ginti, tai realizuojama šantažo forma. Tai parodo ir nuo 2006 metų neveikianti Draugystės naftotiekio atšaka į Lietuvą bei Latviją, tų pačių metų dujų karas su Ukraina, energetikos pagrindu laikoma įtaka Baltarusijoje, susidorojimas su Yukos. Galima rasti ir daugiau pavyzdžių.
Šią priklausomybę galime nagrinėti keliais aspektais: dujų ir naftos, Europos ir Lietuvos.
Naftos atžvilgiu situaciją Lietuvai vertinčiau kiek geriau. Jau minėjau, jog naftotiekio atšaka Lietuvoje neveikia, tačiau mes ir be jo sėkmingai verčiamės. Alternatyva šiam importo būdui yra Būtingės terminalas. Tiesa, nurodoma, kad esamos galimybės ir Būtingei pakeisti dėl klimato ar remonto darbų, tai kelių transportas ir galimybė panaudoti Klaipėdos Naftos terminalą.
Kitas saugiklis yra tai:
Šią priklausomybę galime nagrinėti keliais aspektais: dujų ir naftos, Europos ir Lietuvos.
Naftos atžvilgiu situaciją Lietuvai vertinčiau kiek geriau. Jau minėjau, jog naftotiekio atšaka Lietuvoje neveikia, tačiau mes ir be jo sėkmingai verčiamės. Alternatyva šiam importo būdui yra Būtingės terminalas. Tiesa, nurodoma, kad esamos galimybės ir Būtingei pakeisti dėl klimato ar remonto darbų, tai kelių transportas ir galimybė panaudoti Klaipėdos Naftos terminalą.
Kitas saugiklis yra tai:
Naftos žaliava yra prekė, kotiruojama pasaulinėse rinkose ir prieinama iš daugelio šaltinių.
Būtingė jau yra priėmusi ne rusišką naftą: 2006 metais buvo priimtas tanklaivis iš Venesuelos, 2000-2001 - iš Šiaurės jūros. Beje, yra pastebėta, kad naftos kainoms kylant jų transportavimo kaštų dalis, kuri didesnė plukdymo atveju, sudaro vis mažiau reikšmingą galutinėje kainoje dalį ir žaliavos plukdymas tanklaiviais nėra problema.
Šiuo metu Mažeikių Nafta importuoja žaliavą iš Rusijos Primorsko uosto. Tačiau teoriškai galėtume apsirūpinti nafta net Rusijai ir paskelbus ultimatumą. Vienintelės to pasekmės galėtų būti įtaką šio kuro kainai ir to išdava ekonomikai. Tačiau jos būtų santykinai mažos (minėta transportavimo dalis galutinėje kainoje) ir atsieitų pakankamai pigiai, lyginant su politine nepriklausomybe.
Naftotiekių situaciją mums gretimame Europos regione galite pamatyti čia:
Ką iš to galima įžvelgti Lietuvai? Galbūt, sujungus Ukrainos ir Lenkijos naftotiekius (reikalinga nutiesti atkarpą nuo Brodžio iki Plocko Lenkijoje), kaip ir numatoma žemėlapyje, ir taip iš Kaspijos jūros regiono sudarant galimybę naftai pasiekti Baltijos jūrą ją būtų galima tiekti į Lietuvą keliu:
tanklaivis(Supsa/Gruzija) - (Yuzhny/Ukraina)naftotiekis(Gdanskas/Lenkija) - (Būtingė/Lietuva)tanklaivis. Reikėtų svarstyti, ar įmanomas naftotiekio iš Lenkijos tiesimas į Lietuvą.
Kalbant apie dujas situacija yra kiek kitokia. Dujos vis labiau naudojamos elektrai gaminti bei būstams šildyti, skirtingai nė mazutas. Problemą dar labiau aštrina tai, jog Lietuva greitai nebeturės atominės elektrinės bent jau kuriam laikui. O ir alternatyva šios rūšies kuro importui kiek labiau miglota.
Alternatyvą galėtume turėti, jei pasistatytume suskystintų dujų importo terminalą. Tačiau tai brangus malonumas:
Lietuvoje bandoma šią idėją gretinti prie giliavandenio uosto galimybės.
Dar vienas neigiamas aspektas yra tai, kad Rusija aktyviai plėtoja veiklą su potencialiomis alternatyviomis rinkomis Europai, pavyzdžiui, Šiaurės Afrika. Su Kaspijos jūros regionu Rusijos santykius galima suvokti iš istorinės pusės bei žinant jos politinę įtaką ten.
Europa nestovi vietoje skaldant Rusijos dujų monopolį. Kaip atsvara buvo inicijuotas Nabucco dujotiekio projektas:
Šis dujotiekis įgalintų Europą naudotis Kaspijos jūros regiono, Irano ir kt. dujomis. Tačiau Rusija pateikė dvigubą atsaką - Šiaurės ir Pietų srautus.
Apie Šiaurės srautą turbūt mes, lietuviai, esame girdėję daugiau:
Juo Rusija gebės pasiekti ir išplėsti savo įtaką netgi Vakarų Europoje.
O štai taip atrodo Pietų srautas:
Pastarasis nutaikytas tiek į Centrinę, tiek į Pietinę Europą. Jis yra tiesioginis atsakas Nabucco.
Tiesa, kaip matyti, jis driekiasi tam tikrų valstybių teritoriniais vandenimis. Pavyzdžiui, Ukraina, galėtų šį projektą rimtai paklibinti.
Apskritai, vertėtų pagalvoti ir kiek kitaip. Kad ir kiek mėgintume pabėgti nuo rusiškų dujų priklausomybės, reikia prisiminti tai, kad būtent Rusija turi didžiausias jų atsargas pasaulyje gerokai lenkdama Iraną (skirtinga situacija naftos atžvilgiu). Todėl išvengti importo iš Rusijos yra beveik neįmanoma, galima kalbėti tik apie jo diversifikacijos lygį.
Šiai problemai spręsti būtų galima pasitelkti nebent alternatyviąją energetiką. O iki tol naudotis minėtomis alternatyvomis, kurių viena galėtų būti ir mums palanki Norvegija. Alternatyvia energetika naudotis būsime priversti bet kuriuo atveju, tad kam gaišti, geriau vystytis šioje abipusiai, tiek įprastinio kuro išeikvojimo, tiek jo monopolijos atžvilgiu, naudingoje srityje.
Bendrą situaciją gerai atspindi šis žemėlapis:
Gelsvame fone pažymėtos Rusijos dominuojamos linijos. Kaip matome, Europa suraizgyta jos pančiuose.
Mano manymu, tolimesnės galimybės Lietuvai yra tokios:
Be kita ko, šioje srityje Europa turi dirbti ne vien tik ES labui, tačiau ir tokių šalių, kaip Ukraina, Baltarusija, Moldova bei Balkanų pusiasalio ar Kaukazo regiono valstybės. Šitaip ji atitolins potencialias grėsmes, mažins bendrą Rusijos įtaką regione, sudarys galimybes ne ES valstybėms laisvai ir nevaržomai rinktis politinę valią.
Šiuo metu Mažeikių Nafta importuoja žaliavą iš Rusijos Primorsko uosto. Tačiau teoriškai galėtume apsirūpinti nafta net Rusijai ir paskelbus ultimatumą. Vienintelės to pasekmės galėtų būti įtaką šio kuro kainai ir to išdava ekonomikai. Tačiau jos būtų santykinai mažos (minėta transportavimo dalis galutinėje kainoje) ir atsieitų pakankamai pigiai, lyginant su politine nepriklausomybe.
Naftotiekių situaciją mums gretimame Europos regione galite pamatyti čia:
Ką iš to galima įžvelgti Lietuvai? Galbūt, sujungus Ukrainos ir Lenkijos naftotiekius (reikalinga nutiesti atkarpą nuo Brodžio iki Plocko Lenkijoje), kaip ir numatoma žemėlapyje, ir taip iš Kaspijos jūros regiono sudarant galimybę naftai pasiekti Baltijos jūrą ją būtų galima tiekti į Lietuvą keliu:
tanklaivis(Supsa/Gruzija) - (Yuzhny/Ukraina)naftotiekis(Gdanskas/Lenkija) - (Būtingė/Lietuva)tanklaivis. Reikėtų svarstyti, ar įmanomas naftotiekio iš Lenkijos tiesimas į Lietuvą.
Kalbant apie dujas situacija yra kiek kitokia. Dujos vis labiau naudojamos elektrai gaminti bei būstams šildyti, skirtingai nė mazutas. Problemą dar labiau aštrina tai, jog Lietuva greitai nebeturės atominės elektrinės bent jau kuriam laikui. O ir alternatyva šios rūšies kuro importui kiek labiau miglota.
Alternatyvą galėtume turėti, jei pasistatytume suskystintų dujų importo terminalą. Tačiau tai brangus malonumas:
Pirminiais skaičiavimais, pastatyti atskirą suskystintų dujų importo terminalą kainuotų ne mažiau kaip pusę milijardo eurų <...>
Dar vienas neigiamas aspektas yra tai, kad Rusija aktyviai plėtoja veiklą su potencialiomis alternatyviomis rinkomis Europai, pavyzdžiui, Šiaurės Afrika. Su Kaspijos jūros regionu Rusijos santykius galima suvokti iš istorinės pusės bei žinant jos politinę įtaką ten.
Europa nestovi vietoje skaldant Rusijos dujų monopolį. Kaip atsvara buvo inicijuotas Nabucco dujotiekio projektas:
Šis dujotiekis įgalintų Europą naudotis Kaspijos jūros regiono, Irano ir kt. dujomis. Tačiau Rusija pateikė dvigubą atsaką - Šiaurės ir Pietų srautus.
Apie Šiaurės srautą turbūt mes, lietuviai, esame girdėję daugiau:
Juo Rusija gebės pasiekti ir išplėsti savo įtaką netgi Vakarų Europoje.
O štai taip atrodo Pietų srautas:
Pastarasis nutaikytas tiek į Centrinę, tiek į Pietinę Europą. Jis yra tiesioginis atsakas Nabucco.
Tiesa, kaip matyti, jis driekiasi tam tikrų valstybių teritoriniais vandenimis. Pavyzdžiui, Ukraina, galėtų šį projektą rimtai paklibinti.
Apskritai, vertėtų pagalvoti ir kiek kitaip. Kad ir kiek mėgintume pabėgti nuo rusiškų dujų priklausomybės, reikia prisiminti tai, kad būtent Rusija turi didžiausias jų atsargas pasaulyje gerokai lenkdama Iraną (skirtinga situacija naftos atžvilgiu). Todėl išvengti importo iš Rusijos yra beveik neįmanoma, galima kalbėti tik apie jo diversifikacijos lygį.
Šiai problemai spręsti būtų galima pasitelkti nebent alternatyviąją energetiką. O iki tol naudotis minėtomis alternatyvomis, kurių viena galėtų būti ir mums palanki Norvegija. Alternatyvia energetika naudotis būsime priversti bet kuriuo atveju, tad kam gaišti, geriau vystytis šioje abipusiai, tiek įprastinio kuro išeikvojimo, tiek jo monopolijos atžvilgiu, naudingoje srityje.
Bendrą situaciją gerai atspindi šis žemėlapis:
Gelsvame fone pažymėtos Rusijos dominuojamos linijos. Kaip matome, Europa suraizgyta jos pančiuose.
Mano manymu, tolimesnės galimybės Lietuvai yra tokios:
- Užtikrinti Būtingės terminalo darbą bei plėtoti alternatyviam naftos importui reikalingą infrastruktūrą. Pavyzdžiui, naftotiekį, jungiantį Mažeikių naftą su Klaipėdos nafta. Jei neklystu, tokį siekį deklaravo pati PNK Orlen, reikėtų tam pritarti;
- Pagal galimybes įgyvendinti suskystintų dujų importo terminalo projektą;
- Tolimesnėje perspektyvoje, svarstyti naftotiekio/dujotiekio tiesimo galimybes Lenkijos link;
- Vystyti energetinių jungčių projektus su Švedija ir Lenkija;
- Vienas svarbiausių - itin ryžtingai užsiimti alternatyvios energetikos vystymu valstybės mastu;
- Inicijuoti arba skatinti ryžtingesnę vieningą Europos politiką energetinės nepriklausomybės ir demonopolizacijos link, kartu apimant santykius su potencialiais žaliavų tiekimo partneriais, kol šių santykių neišplėtojo ir savomis investicijomis neužgožė Rusija, bei vidinę Europos savisaugos politiką;
- Mėginti siekti didesnės nė numatyta paramos Lietuvos alternatyviai energetikai motyvuojant tuo, jog tai mūsų regionui yra ypač svarbu ne tiek ekologiniu, kiek politinio suverenumo požiūriu.
Be kita ko, šioje srityje Europa turi dirbti ne vien tik ES labui, tačiau ir tokių šalių, kaip Ukraina, Baltarusija, Moldova bei Balkanų pusiasalio ar Kaukazo regiono valstybės. Šitaip ji atitolins potencialias grėsmes, mažins bendrą Rusijos įtaką regione, sudarys galimybes ne ES valstybėms laisvai ir nevaržomai rinktis politinę valią.
Comment