O sutartyje numatyta kad iki laivo mokėjome brangiausiai už dujas Europoje, dabar mokame (beveik) pigiausiai?
Sutartyje buvo numatyta, kad kaina priklauso nuo naftos kainos, todėl kai ji kriti, krito ir mums dujų kaina. Čia AMB reiktų "padėkoti", jog turėjom tokią nelogišką sutartį.
Apie dabartinį padėtį nekalbu, dabar turim naują sutartį.
Lietuvos žinios atstovauja Achemos interesus.
Kaip ten bebūtų su interesais, bet su SGD terminalo ekonomika ir didėjančioms kainomis vartotojams kažkas netvarkoje
Lietuvos žinios 2018.11.23 Po melagingų pažadų – didėjantys SGD terminalo mokesčiai
Lietuvos pramonės dujų vartotojai šokiruoti – vietoj ilgai valdžios kartoto pažado sumažinti suskystintų gamtinių dujų (SGD) laivo-saugyklos „Independence“ infrastruktūros išlaikymo naštą priimti sprendimai dar labiau didins terminalo mokestį kitąmet.
Trečiadienį Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija suderino naują dujų tiekimo kainą, kuri galios nuo 2019 metų sausio 1 dienos. Suskystintų gamtinių dujų tiekėjo „Litgas“ maksimali tiekimo kaina kitąmet didės 14 proc. – iki 149,92 euro už megavatvalandę (MWh per parą/metus) be PVM. Ši padidinta tiekimo kaina bus įskaičiuota į dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją, kurią moka visi gamtinių dujų vartotojai Lietuvoje. (...)
Kainos augimą lėmė 2019 metais UAB „Litgas“ prognozuojamos patirti didesnės sąnaudos, susidarančios dėl kainų skirtumo, perkant gamtines dujas ir jas realizuojant reguliuojamiems šilumos ir elektros energijos gamintojams, bei kitąmet numatomi mažesni vartojimo pajėgumai.
Mat valstybinė dujų prekyba nuo pat SGD terminalo veikimo pradžios buvo ir yra nuostolinga – „Litgas“ dujas kasmet pirko brangiau, o pardavė pigiau.
Lietuvos žinios Verslui – dar vienas akmuo po kaklu.
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) sprendimas 14 proc. didinti dujų tiekimo kainą buvo netikėtas ne tik Lietuvos pramonės dujų vartotojams, bet ir parlamentarams. Jie pabrėžė neatsimenantys metų, kai energetikos išteklių tiekimo kainų šuolis būtų buvę toks didelis. (...)
Seimo Energetikos komisijos pirmininkui Virgilijui Poderiui VKEKK sprendimas didinti dujų tiekimo kainą buvo „didžiulis ir nemalonus siurprizas“. (...)
Seimo Energetikos komisijos nario Eugenijaus Gentvilo manymu, SGD terminalas tampa didžiule našta visiems dujų vartotojams. Tai, kad buvo žadėta verslui sumažinti terminalo išlaikymo sąnaudas, o iš tiesų nuo kitų metų jos tik didės, parlamentaras vadino „apgaule“ viena žadant, o kita darant (...)
Energetikos komisijos nario (...) Lino Balsio manymu, dėl šios kadencijos Vyriausybės pažadų „verslas turėtų būti atsargesnis ir lengvai jais netikėti“. Pasak jo, terminalo išlaikymo problema nenauja, visada ieškota galimybių, kaip sumažinti jo išlaikymo mokestį. Kaip teigė L. Balsys, išlaikymo mokesčio mažėjimo tikrai nereikėtų sieti su terminalo išpirkimu.
„Visiems reikia žinoti, kad tai bus tik mokesčio už laivą išdėstymas 30 metų laikotarpiui. Žinoma, kiekvienos dienos išlaikymo kaina iš tiesų bus mažesnė nei 10 metų laikotarpio“, – aiškino Seimo narys. Jis sakė abejojantis, ar verslas gali tikėtis mažesnio mokesčio. „Dujų vartojimas mažėja, vadinasi, mažėja ir mokančiųjų už laivo išlaikymą“, – priminė L. Balsys.
Dar viena didelė problema, jo akimis, yra ta, kad Vyriausybė neturi rimto strateginio plano, kaip terminalą padaryti komerciškai naudingą ir atsiperkantį.
Sutartyje buvo numatyta, kad kaina priklauso nuo naftos kainos, todėl kai ji kriti, krito ir mums dujų kaina. Čia AMB reiktų "padėkoti", jog turėjom tokią nelogišką sutartį.
Apie dabartinį padėtį nekalbu, dabar turim naują sutartį.
Sutartis gal ir nauja, bet ir kainos taip pat bus naujos.
Vyriausybė nerado chirurginių priemonių: nuo sausio brangs dujos ir elektra
Seimas antradienį pritarė, kad Lietuva turi nusipirkti suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivą-terminalą.
Už tai, kad SGD terminalas būtų perkamas, balsavo 99 parlamentarai, 1 balsavo prieš, 17 susilaikė.
Pritarus siūlytiems įstatymų pakeitimams, SGD terminalo operatorius „Klaipėdos nafta“ ne vėliau kaip iki 2024 m. gruodžio 31 d. nuosavybės teise įsigys plaukiojančiąją SGD saugyklą ir taps jos valdytoju.
Tiesa, tai nebūtinai reiškia, kad bus įsigyjamas būtent dabar iš norvegų kompanijos „Hoegh LNG“ nuomojamas laivas „Independence“. Kaip Eltai teigė energetikos ministro patarėja Aurelija Vernickaitė, „Klaipėdos nafta“ turės pasirinkti ekonomiškai naudingiausią tuo metu rinkoje esantį pasiūlymą.
„Tai gali būti tiek dabartinėje sutartyje esanti opcija dėl laivo-saugyklos „Independence“ išpirkimo, tiek įsigyjama kita plaukiojanti suskystintųjų gamtinių dujų saugykla, jei tai būtų ekonomiškai naudingesnis variantas“, - komentavo A. Vernickaitė.
Kaip ELTA jau rašė, 2014 metų spalį į Lietuvą atplukdytą SGD laivą-saugyklą Lietuva nuomoja iki 2024 metų iš norvegų „Hoegh LNG“. Tai leido panaikinti priklausomybę nuo vienintelio dujų tiekėjo iš Rusijos.
Tarptautiniai ekspertai, įvertinę, ar Lietuvai ekonomiškai labiau apsimoka nupirkti, ar toliau nuomotis Klaipėdos uoste esantį SGD laivą-saugyklą, pateikė išvadą, kad Lietuvai po 2024 metų labiausiai verta jį nusipirkti. Skaičiuojama, kad, nupirkus laivą, jo infrastruktūros išlaikymo kaštai per metus sumažėtų nuo dabartinių 66 mln. iki 43 mln. eurų.
Įstatymų pakeitimais sukuriamas teisinis pagrindas Vyriausybei ir SGD terminalo operatoriui priimti sprendimus iki 2024 m. pabaigos ekonomiškai naudingiausiu būdu nuosavybės teise įsigyti SGD laivą bei leisti nustatyti finansavimo mechanizmą SGD laivo įsigijimui ir SGD terminalo veiklos sąnaudų mažinimui.
Kaip pažymi Energetikos ministerija, šiuo metu Klaipėdos SGD terminalo veiklos sąnaudos siekia apie 66 mln. eurų per metus. Siūlomas ilgalaikis SGD tiekimo modelis leistų 23-25 mln. eurų sumažinti SGD terminalo metines veiklos sąnaudas.
Seime taip pat priimtos kitos SGD terminalo įstatymo pataisos, kuriomis reguliuojamiems energijos gamintojams bus suteikiama pasirinkimo galimybė diversifikuoti savo dujų tiekimo portfelį, dujas įsigyjant iš skirtingų šaltinių (50 proc. dujų įsigyti biržoje, o likusią dalį - savo pasirinkimu). Energetikos ministerija siekia liberalizuoti gamtinių dujų tiekimo tvarką, panaikinant prievolę reguliuojamiems energijos gamintojams pirkti gamtines dujas iš paskirtojo tiekėjo „Litgas“. Energetikos ministerijos teigimu, įgyvendinus šiuos pakeitimus, būtų padidinta konkurencija gamtinių dujų rinkoje ir jos likvidumas.
O už kokią kainą pirks? Koks jo garantinis laikotarpis(jei toks yra)? Kada numatyti planiniai remontai ir kokia jų kaina? Arba kokie galimi gedimai, vertinant tokių arba panašių SGD terminalų pasaulinę praktiką? Koks planuojamas tarnavimo laikas?
Pirmadienį suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) transportavimo ir bunkeriavimo laivas „Kairos“, kurio viena iš valdytojų yra naftos ir SGD terminalų operatorė „Klaipėdos nafta“ (KN), pradeda pirmąją krovos operaciją Klaipėdoje. Didžiausias pasaulyje bunkeriavimo laivas sustiprins KN plėtojamą SGD logistikos grandinę Baltijos jūros regione, praneša bendrovė.
Pietų Korėjoje esančioje „Hyundai Mipo“ laivų statykloje pastatytas laivas savo kelionę į Europą pradėjo praėjusių metų spalį, o Klaipėdą pasiekė gruodžio viduryje.
Klaipėdos uoste naujasis 117 m ilgio laivas, dviejose talpyklose galintis gabenti iki 7,5 tūkst. m3 SGD, bus naudojamas SGD perkrovai iš Klaipėdos SGD terminalo į prie Klaipėdos uosto vartų esančią SGD paskirstymo stotį. Šiandien pradedama SGD perkrova iš laivo-saugyklos „Independence“.
„Kairos“ pradėjus veiklą užtikrinsime konkurencingesnę paslaugų kainą SGD paskirstymo stoties naudotojams ir įtvirtinsime KN kaip bendrovę, klientams siūlančią visą SGD tiekimo logistikos grandį. Tai ne tik sumažins SGD tiekimo grandinės kainą, tačiau ir užtikrins sklandų ir operatyvų paslaugos teikimą paskirstymo stoties naudotojams“, - pranešime sako Mindaugas Jusius, KN generalinis direktorius.
Naujasis bunkeriavimo laivas priklauso bendrai „Babcock International Group“ ir „Bernhard Schulte“ bendrovei „Babcock Schulte Energy“ (BSE), o jį naudoja „Nauticor“ ir „Klaipėdos naftos“ bendra įmonė „Blue LNG“.
Planuojama, kad į uostamiestį SGD perkrovos operacijoms atlikti „Kairos“ užsuks bent kartą kas du mėnesius. Likusį laiką laivu rūpinsis ir naudosis Vokietijos bendrovė „Nauticor“, planuojanti aptarnauti kitus Baltijos bei Šiaurės jūrų uostuose esančius SGD terminalus.
„Kairos“ yra didžiausias pasaulyje bunkeriavimo laivas, pasižymintis ypatingomis savybėmis: jame nėra balastinio vandens tvarkymo sistemos ir yra įmontuota suslėgtų gamtinių dujų talpykla, kurioje surenkami iš klientų laivų grąžinami dujų garai.
Naujų SGD transportavimo ir bunkeriavimo laivų atsiradimas didina regiono SGD rinkos konkurencingumą bei prieinamumą, o šioje augančioje rinkoje KN tampa svarbiu žaidėju. Praėjusių metų pabaigoje veiklą pradėjusi SGD paskirstymo stotis leidžia efektyviau išnaudoti SGD terminalą. Galimybė iš SGD paskirstymo stoties bunkeriuoti SGD varomus laivus, krauti nedidelės apimties krovinius į laivus bei autocisternas užtikrina visapusišką SGD logistikos grandinę visame regione ir taip kuria pridėtinę vertę Lietuvai.
SGD bunkeriavimo ir perkrovimo infrastruktūra itin aktuali taps 2020 metais, kai visame pasaulyje įsigalios griežtesnės sieros dioksido išleidimo į aplinką normos. Taršų kurą naudojantys komerciniai laivai turės pereiti prie ekologiškesnių alternatyvų, iš kurių SGD laikoma viena efektyviausių.
Konsultavimo bendrovės DNV GL duomenimis, visame pasaulyje plaukioja 132 SGD varomi laivai, antra tiek yra užsakyti ir planuojami pastatyti iki 2022 metų. Didžiausia tokių laivų koncentracija šiuo metu fiksuojama Šiaurės ir Baltijos jūrose.
Tuo metu Rusijos dujų koncerno „Gazprom“ valdybos pirmininkas Aleksejus Milleris netikėtai pareiškė, kad Kaliningrado srityje pradėjus veikti SGD terminalui, nutraukiamas dujų tranzito per Baltarusiją ir Lietuvą į Rusijos anklavą prie Baltijos jūros
p.s. neturint savo terminalo ar neliktų Lietuva be dujų kaip atseit "sugedo" Družbos naftotiekis kai pardavė ne Lukoilui?
Rusijos naujienų agentūra „Interfax„ patikslino pranešimą: „Gazprom“ pristatė galimybę, o ne sprendimą. Iš pradžių buvo suprasta, kad dujų tranzitas per Lietuvą į Kaliningrado sritį nutraukiamas.
Tai potencialiai labai didelė problema. Putinas yra užpykęs, kad Baltijos šalys atsijungia nuo Rusijos elektros tinklų, t.y. BRELL žiedo. Užpykęs ne tik dėl to, kad tai dar vienas žingsnis, dėl kurio Rusija praranda įtakos svertus ir poveikio priemones savo kaimyninėms šalims, bet dar ir dėl to, kad Kaliningradui reikia išmokti dirbti izoliacinėmis sąlygomis, nes ir jis bus atjungtas nuo Rusijos BRELL žiedo. O tai reiškia, kad Kalinigradui reikia didelių investicijų ne tik į elektros tinklų perkonstravimą, bet ir į elektros gamybos pajėgumus, o tai reiškia naujas elektrines, kurios kurenamos dujomis, o nepriklausomam dujų importui reikia SGD terminalo. Taigi pastaruoju metu Kremlius sparčiai ir daug investavo į tuos pajėgumus, tiek naujas elektrines, tiek dujų terminalą/saugyklą ir pan. ir kai tik Kaliningradas bus pasiruošęs dirbti izoliacijos sąlygomis - labai didelė tikimybė, kad sulauksim nemalonios 'dovanėlės' - t.y. Kremlius pareikš, kad Baltijos šalys turi kompensuoti jo patirtas investicijas, arba kitaip ankščiau laiko bus atjungtos nuo BRELL žiedo. T.y. BRELL žiedui ir jo paslaugoms uždės kosmines kainas. Priminsiu, kad Baltijos šalys tą planuoja padaryti tik 2025 metais, aš labai tikiuosi, kad mes tokiam Kremliaus scenarijui ruoštasi.
Tai potencialiai labai didelė problema. Putinas yra užpykęs, kad Baltijos šalys atsijungia nuo Rusijos elektros tinklų, t.y. BRELL žiedo. Užpykęs ne tik dėl to, kad tai dar vienas žingsnis, dėl kurio Rusija praranda įtakos svertus ir poveikio priemones savo kaimyninėms šalims, bet dar ir dėl to, kad Kaliningradui reikia išmokti dirbti izoliacinėmis sąlygomis, nes ir jis bus atjungtas nuo Rusijos BRELL žiedo. O tai reiškia, kad Kalinigradui reikia didelių investicijų ne tik į elektros tinklų perkonstravimą, bet ir į elektros gamybos pajėgumus, o tai reiškia naujas elektrines, kurios kurenamos dujomis, o nepriklausomam dujų importui reikia SGD terminalo. Taigi pastaruoju metu Kremlius sparčiai ir daug investavo į tuos pajėgumus, tiek naujas elektrines, tiek dujų terminalą/saugyklą ir pan. ir kai tik Kaliningradas bus pasiruošęs dirbti izoliacijos sąlygomis - labai didelė tikimybė, kad sulauksim nemalonios 'dovanėlės' - t.y. Kremlius pareikš, kad Baltijos šalys turi kompensuoti jo patirtas investicijas, arba kitaip ankščiau laiko bus atjungtos nuo BRELL žiedo. T.y. BRELL žiedui ir jo paslaugoms uždės kosmines kainas. Priminsiu, kad Baltijos šalys tą planuoja padaryti tik 2025 metais, aš labai tikiuosi, kad mes tokiam Kremliaus scenarijui ruoštasi.
Jeigu BRELL žiedui uždės kosmines kainas, tada mes nebeimportuosim iš jų elektros, arba pakelsim įkainius už keleivių ir krovinių tranzitą į Kaliningradą ar už skrendančius Rusijos avialinijų lėktuvus virš mūsų oro erdvės (o jų labai daug praskrenda), tad kamuolys nėra tik vieno Putino rankose, mes taip pat jį laikom.
Jeigu BRELL žiedui uždės kosmines kainas, tada mes nebeimportuosim iš jų elektros, arba pakelsim įkainius už keleivių ir krovinių tranzitą į Kaliningradą ar už skrendančius Rusijos avialinijų lėktuvus virš mūsų oro erdvės (o jų labai daug praskrenda), tad kamuolys nėra tik vieno Putino rankose, mes taip pat jį laikom.
Po Družbos naftotiekio išjungimo panašūs svarstymai ir liko tik kalbomis. Gal ir gerai. O dėl lėktuvų tai iš viso neįmanoma be ES užnugario, o to tikrai nebus, nes jei Rusija uždraus per savo teritoriją skristi bus žymiai skaudžiau.
tai reiškia, kad Kalinigradui reikia didelių investicijų ne tik į elektros tinklų perkonstravimą, bet ir į elektros gamybos pajėgumus, o tai reiškia naujas elektrines, kurios kurenamos dujomis, o nepriklausomam dujų importui reikia SGD terminalo.
Viena iš tų naujų elektrinių specialiai yra suprojektuota kurenti anglimis.
Jeigu BRELL žiedui uždės kosmines kainas, tada mes nebeimportuosim iš jų elektros, arba pakelsim įkainius už keleivių ir krovinių tranzitą į Kaliningradą ar už skrendančius Rusijos avialinijų lėktuvus virš mūsų oro erdvės (o jų labai daug praskrenda), tad kamuolys nėra tik vieno Putino rankose, mes taip pat jį laikom.
Jeigu Rusijos lėktuvus blokuos tik Lietuva, jie galės nesunkiai skraidyti per Lenkiją.
Po Družbos naftotiekio išjungimo panašūs svarstymai ir liko tik kalbomis. Gal ir gerai. O dėl lėktuvų tai iš viso neįmanoma be ES užnugario, o to tikrai nebus, nes jei Rusija uždraus per savo teritoriją skristi bus žymiai skaudžiau.
Nemanau, kad Lietuvos aviakompanijas kažkaip paveiks draudimas skraidyti Rusijos oro erdvėje.
Jeigu BRELL žiedui uždės kosmines kainas, tada mes nebeimportuosim iš jų elektros, arba pakelsim įkainius už keleivių ir krovinių tranzitą į Kaliningradą ar už skrendančius Rusijos avialinijų lėktuvus virš mūsų oro erdvės (o jų labai daug praskrenda), tad kamuolys nėra tik vieno Putino rankose, mes taip pat jį laikom.
Kaip aš suprantu BRELL žiedas užtikrina nepertraukiamą elektros tiekimą, nes jinai turi tekėti ratu. jos tekėjimas yra nesustojantis ir neužtenka tiesiog 'nuleisti į kibirą' pertekliaus, dėl to ir rozetėje/baterijoje yra pliusas ir minusas - t.y. per vieną galą įeina, per kitą išeina. Kaip suprantu Baltijos šalyse bus bandymai ar mūsų elektros sistema yra pajėgi dirbti izoliaciniu režimu be BRELL - laikom kumščius, nes mano supratimu yra labai tikėtina, kad už BRELL'ą Putinas užkraus didelius mokesčius, kad atsipirktų Kaliningrado elektrinės ir SGD terminalas ir kad 'būtų pamokinta pribaltika'. Aviacijos neuždrausim - čia jau bendros su ES taisyklės, dujas jau gali importuoti, elektrą jau gali pasigaminti, tai belieka tranzitiniai kroviniai, bet ir tam Kremlius turi alternatyvą - berods keltų linija buvo paleista ir šiaip uostas Kaliningrade veikia, o jeigu Lietuva uždraus tranzitinius krovinius - tai Putinas lengva ranka gali uždrausti krovinius į Rusiją iš Lietuvos ir mums tai netgi bus skaudžiau. Mano supratimu pirmiausia kas turi būti daroma, tai ieškoma bendros pozicijos ir sprendinio su vakarais ir ES, nes jeigu uždės kosminius mokesčius - tai jau nebe komercija, o ataka. Kai Kremlius atakuoja kažkokią vieną ES šalį, turi sulaukti bendro atsako iš visos ES. Tik suprantam, kad ir šitas kelias nėra lengvas, dėl to jau dabar turi būti nuodugniai analizuojami ir ieškoma sprendimų visais keliais.
Aviacijos neuždrausim - čia jau bendros su ES taisyklės
O kodėl Lietuva negali pati uždrausti aviacijos? Rusija visai neseniai nesuteikė leidimo Norwegian skraidyti į rytų Aziją, nes "ten jau skraido kita Norvegijos kompanija - SAS".
Yra tam tikros sritys, kaip pvz. prekyba, kurias reguliuoja ES, nes ES yra lengviau susiderėti dėl muitų su trečiosiomis šalimis, nei tai galėtų padaryti viena Lietuva. Kiek aš žinau aviacijos normos, taisyklės ir susitarimai taip pat yra bendri, netgi oro erdvės stebėjimas berods yra sukolektyvintas ir vykdomas centralizuotai tam tikruose taškuose, o ne kiekvienoje šalyje atskirai. T.y. skrendančius per Lietuvos oro erdvę lėktuvus reguliuoja Lenkijos skrydžių centras. Mes negalim uždrausti importo iš Rusijos, norint jį uždrausti, tai reikėtų daryti per ES ir jį turėtų uždrausti visa ES, nes kitu atveju Rusiškos prekės galėtų atkeliauti iki Lenkijos ir po to per atviras sienas pasiekti Lietuvą. Panašiai yra ir su aviacija, kad mes galime uždrausti tam tikriems lėktuvams leistis Lietuvoje, bet negalime uždrausti jiems skristi per Lietuvos teritoriją, nes tą jau reikėtų daryti ES lygmeniu.
«Газпром» ввел в строй ключевой элемент альтернативной схемы газоснабжения Калининградской области — плавучий терминал регазификации СПГ и наземную инфраструктуру. Схема должна быть резервом на случай проблем с транзитом газа через Литву, но использовать ее на постоянной основе невыгодно, так как сжиженный газ значительно дороже трубопроводных поставок. Владимир Путин поручил правительству создать механизм, который предотвращал бы рост цен на газ в регионе при переходе на СПГ, но, по данным “Ъ”, правительство его еще продолжает обсуждать.
Сама возможная компенсация для «Газпрома» может оказаться довольно большой. Все инвестиции в новую систему газоснабжения региона будут стоить примерно 85 млрд руб., а ее полная загрузка, по оценкам “Ъ”, сделанным в ноябре 2018 года, обойдется монополии в дополнительные 27 млрд руб. в год. Речь идет о разнице между рыночной ценой СПГ и тарифом на газ в Калининградской области (в прошлом году 4,84 тыс. руб. за тысячу кубометров).
p.s. klausimas gudručiams, kodėl supervalstybė chuilostanas metė tiek pinigų į tokį nuostolingą terminalą. Atsiranda visokių mūsų terminalo kritikų.
Comment