Ačiū, railman!
Skelbimas
Collapse
No announcement yet.
Buv. geležinkelis Alytus-Varėna
Collapse
X
-
Stovint nugara į tiltą. Pėsčiųjų takas eina ne buvusia geležinkelio trasa. Geležinkelis ėjo tiesiai, kur krūmuose prasideda gili iškasa su gan mažo spindulio kreive į dešinę.
Kiek paėjus į priekį, jau kelių metrų gylio iškasa užpilta pylimu, jungiančiu abi iškasos puses. Nuo to pylimo Varėnos link. Gerai išsilaikiusi iškasa ir sankasa jos apačioje su šoniniais vandens nutekėjimo grioviais.
Kiek paėjus, iškasa nuo pėsčiųjų tako.
Iškasa žvelgiant Alytaus link nuo pėsčiųjų tako galo.
Ties pėsčiųjų tako galu iškasa baigiasi ir būta tiltelio ar pralaidos per griovį, kuriuo vanduo nuo šlaitų įteka į šalia tekantį Alytupį.
Už pralaidos ar tiltelio kiek paėjus pirmyn.
Ties sodų bendrija "Nemunas" geležinkelis vėl ėjo iškasa, kuri dabar paversta tvenkiniu.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 22:33.
Comment
-
Už tvenkinio paėjus kelis šimtus metrų. Iškasa baigiasi ir prasideda pylimas per daubą, kuria teka Motertis.
Ten pat, vaizdas atgal, Alytaus link.
Motertis teka per Alytuje liaudies (tie, kas apie jį žino, o žino ne visi) vadinamą tunelį.
Mūro kokybė labai labai gera. Praktiškai niekur pro skliautus dar neteka vanduo, nors nuo Pirmojo pasaulinio karo pradžios vargu ar pralaida buvo normaliai prižiūrėtas, kol dar veikė geležinkelis. Palei sienas galima pereiti į kitą pusę, bet ten išeiti be guminių batų nepavyktų - pralaidos dugno akmenys suirę ir vandens gylis apie 20-30 cm.
Atrodo, pastatyta prieš dešimtmetį ar du...
Kairėje (Varėnos link žiūrint) pylimo per Moterties slėnį pusėje buvo įrengtas šulinys ir nutekėjimo vamzdis vandeniui nuo pylimo viršaus į Motertį.
Keli metrai vamzdžio su šulinėliu vis dar atlieka savo funkciją. Bet žemiau vamzdis jau suiręs.
Atraminė sienelė. Vamzdžio galas jau po žeme ir dabar vanduo teka pro šoną.
Kita Moterties pralaidos pusė (žemupio).
Statybos data.
Ant pylimo galo, Daugų link.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 22:29.
Comment
-
Muiželėnų miške, Daugų link.
Už kelių šimtų metrų nuo anos nuotraukos vietos. Pymimas nepravažiuojamas. Priekyje prasideda kolektyviniai sodai, kurie prieina iki pat pylimo. Pylimas paverstas sodų gatve.
Tiltas per bevardį upelį soduose.
Ties kapinėmis (žr. žemiau esantį žemėlapį), Daugų link. Per šį lauką tiesiai ėjo geležinkelio linija. Už mano nugaros buvęs pylimas, dabar paverstas kolektyvinių sodų gatve ir keliu.
Alytaus - Daugų plentas kirto geležinkelį ne viename lygmenyje - ėjo virš geležinkelio. Kaip matyti 1947 m. žemėlapyje, viadukas virš geležinkelio pavaizduotas. Raudonai pažymėtas dabartinis kelias.
Namelis dešinėje atsirado po 1990-ųjų.
O keliukas eina maždaug buvusio užvažiavimo ant viaduko vietoje. Ir kalniukas dirbtinis - sankasos viadukui liekana. O akmenų krūvelės (jų ten buvo ir daugiau) tikriausiai nuo viaduko atramų.
Geležinkelis link Varėnos ėjo vieta nuotraukoje esančia dešinėje. Jis "kabintų" degalinės kraštą ir sandėlio kraštą, jei eitų dabar... Priekyje Alytaus - Daugų - Vilniaus kelias.
Tęsinys bus.Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 22:53.
Comment
-
1972 m. žemėlapyje ir ortofotonuotraukoje pažymėjau plento viaduko Alytus - Daugai virš geležinkelio vietą (V ortofotonuotraukoje, žemėlapyje nepažymėjau). Ortofotonuotraukoje žemiau V yra "Skirnuvos" teritorija (ir kitų įmonių). Ten pokaryje buvo įkurta rajoninė statybos organizacija, po 1990 m. virtusi "Skirnuva". Įmonės teritorija atsirado jau paruoštoje aikštelėje, į kurią geležinkelio egzistavimo metu buvo atvesta atšaka - žiūrėti žemėlapį. Kam buvo reikalinga šioje vietoje geležinkelio atšaka? Tuo labiau, kad čia jokios stoties nebuvo. Poteronių stotis už kelių kilometrų (ją pažymėjau tiek žemėlapyje, tiek ortofotonuotraukoje). Atsakymas galėtų būti toks - atšaka ir aikštė tikriausiai turėjo strateginę paskirtį. Neaišku, kokie šalimais buvo pastatais - jų seniai nėra. Alytus XIX a. pab. XX a. pradžioje buvo paverstas įtvirtintu miestu. Nutiestas geležinkelis taip pat turėjo strateginę karinę reikšmę. Tikriausiai ši atšaka buvo įrengta karo atvejui, jei geležinkelio tiltas per Nemuną būtų susprogdintas priešo, kariuomenė per Kaniūkų tiltą ar ties juo persikeltų per Nemuną ir pasiektų geležinkelį. Arba geležinkeliu būtų tiekiami ginklai ir kt., ko reikia mieste esančiai kariuomenei, kovų su priešais iš Vakarų pusės atveju, jei geležinkelio tiltu nebūtų galima naudotis ir traukinių eismas iš Rytų pusės iki miesto nevyktų.
Ortofotonuotraukoje gerai matyti išlikęs pylimas ir atšakos pylimas pietinėje "Skirnuvos" teritorijos riboje.
Dar viena iš versijų, turinti pagrindą (http://www.olitaorany.puslapiai.lt/p...y_istorija.htm) - tai pradėtos tiesti kitos trasos link Nemuno, kur piečiau Kaniūkų tilto turėjo būti pastatas geležinkelio tiltas, dalis. Ji nebuvo panaudota, nes galiausiai tiltui per Nemuną pasirinkta kita vieta. Kaip aikštelė statybinių medžiagų tilto statybai sandėliavimui šios atšakos mažai įtikinamos, nes per daug toli nuo tilto.
Visgi aš linkstu prie pirmosios versijos. Nes tam yra svarūs įrodymai - Alytaus - Varėnos plento viadukas (nuotraukos žemiau) buvo pastatytas per dvikelį geležinkelį (anga skirta dviems keliams). O ir visas pylimas ir iškasos nuo pat šio viaduko link Poteronių stoties yra skirtos dviems keliams.
Ortofotonuotraukoje vienetu (1) pažymėjau vietą, kur nuo magistralinės linijos atsišakojo atšaka. Pylimas ten gerai išlikęs, tik viskas apžėlę medžiais ir krūmais.
Kiek paėjus nuo tos vietos magistralinės linijos pylimu link "Skirnuvos". Nuotraukoje tolumoje matosi degalinė prie Alytaus - Vilniaus kelio ir sandėliai prie jo.
Alytaus - Varėnos senojo plento viadukas per geležinkelį nuo Alytaus pusės. Ortofotonuotraukoje jis yra Paupio g. ir pylimo susikirtimo vietoje, o žemėlapyje pažymėtas.
Iš kitos pusės. Viadukas yra naudojamas nors eismas ten menkas - tik prie kelių sodybų privažiavimas, jokio tranzito. Jokių apribojimų masei nėra.
Šlaitų sutvirtinimo sienelės iš visų pusių išardytos - išlupti tašyti akmenys.
Išlikę telefono ir telegrafo linijos laidų tvirtinimo kronšteinai. Ir kitame tos pačios pusės atramos krašte toks pats kronšteinas yra.
Važiuojamoji dalis. Kažkada būta mūrinių turėklų, ar kaip juos tiksliau pavadinti. Dabar visi jie nuvirtę.
Tarybiniais laikais tiltas buvo taisytas - turėklai remontuoti. Seni suirę visiškai, o tarybinis "lopas" dar išlikęs.
Iš šono. Kaip matyti, visa linija buvo statyta kapitališkai - visi pagrindiniai plentai kirto geležinkelį skirtinguose lygmenyse. Lenkijoje už Augustavo link Sokulkos yra išlikęs vienas veikiantis viadukas virš geležinkelio, o kito yra liekanos (atramos). Tik dabar nepamenu, kurioje vietoje.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 22:38.
Comment
-
Ortofotonuotraukoje raide S pažymėjau Skernės pralaidos vietą.
Einu nuo Alytaus - Varėnos plento viaduko link pralaidos. Žvilgsnis atgal.
Už kelių šimtų metrų. Gan aukštas pylimas dviems keliams. Jame yra pralaida Skernei.
Skernės žemupio pusėje.
Šlaitas nugriuvęs ir pralaidos sienelės dalis taip pat.
Upės pavadinimas - Скерневка.
Kitoje pralaidos pusėje pastatymo data - 1894 m. 120 metų jau.
Skliauto mūras taip pat dar labai kokybiškas ir neiširęs.
Iš aukštupio pusės bendras vaizdas.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 22:41.
Comment
-
Už maždaug 700 metrų nuo Poteronių stoties yra tiltelio liekanos. Anksčiau čia kažkas tekėjo, dabar niekas neteka. Nuo Poteronių stoties kelias geležinkelio vietoje yra, pravažiuojamas kai sausa, kai šlapia sunkiai (yra kelios kritinės vietos, ne visas keliukas). Tiltelio prieigose keliukas nusileidžia nuo pylimo. Pylimas.
Minėto tiltelio liekanos.
Varėnos link nuo tiltelio atramos. Tolumoje matyti, kad keliukas sugrįžta ant pylimo.
Kiek pavažiavus. Pylimas Varėnos link.
Vaizdas į kairę. Vagonas laukuose paverstas sandėliu.
Dar kiek pavažiavus. Tiltelio per Kamšą liekanos.
Už kelių šimtų metrų vėl tiltelio liekanos. Per Gedinmiškę.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 22:11.
Comment
-
Nors kelias ant pylimo nuo Šaukėnų per Novoplentą pravažiuojamas, tačiau dėl kiaulių maro ties Šaukėnais stovėjo draudžiantis juo važiuoti ženklas. Ir kaip tyčia ten stovėjo policija... Ką jie veikė tokioje skylėje, neaišku, bet teko apvažiuoti Novoplentą Alytaus - Vilniaus plentu. Ties Pocelonimis pasukau į rajoninį kelią ir grįžau prie buvusios geležinkelio trasos.
Stovint ant buvusios geležinkelio trasos. Vaizdas Varėnos link. Nuo čia geležinkelio vietoje nutiestas asfaltuotas kelias.
Ten pat. Vaizdas atgal.
Ortofotonuotraukoje 1 pažymėjau aukščiau esančių nuotraukų fotografavimo vietą.
Ortofotonuotraukoje taip pat pažymėjau Pavartėnų stotelės (pralankos, pusstotės) vietą. Nieko nėra išlikę, nors vokiškame žemėlapyje kažkokie pastatai yra. Varėnos link.
Alytaus link.
Tiltelis per Karmę.
Varėnos link.
Dar kiek pavažiavus, ties Dėliuko ežeru per bevardį upelį buvusio tiltelio liekanos.
Tęsinys bus.Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 22:29.
Comment
-
Daugų stotis. Buvusio kelyno vieta.
Mūrinis pastatas ir toliau medinis. Įdomu, kuris iš jų buvo stoties pastatu? Dabar abu nenaudojami. Mūrinis netgi parduodamas. Visgi mūrinis pastatas tai ne santykinai naujadaras, t. y. dalis jo tikrai ant betoninių pamatų (nuotraukoje priekinė dalis iki durų, o anas galas nuo durų ant tašytų akmenų pamatų). Vadinasi, tikriausiai stotis pastatas buvo medinis, arba tai buvo tas pastatas, irgi tikriausiai medinis, ant kurio pamatų dabar stovi pusė šio mūrinio pastato.
Kažkokio pastato pamatai tarp mūrinio ir medinio pastatų.
Sandėlis.
Šiukščių "dėžė"?
Rūsys. Betoninis priestatas prieš duris tarybinių laikų.
Paskutinis taisė Al1; 2018.05.16, 07:16.
Comment
-
Tiltelio liekanos prie Druckūnų.
Kiek paėjus, Varėnos link.
Ties Druckūnais buvo stotelė ar pralanka, kuri vadinosi Gojumi. Maždaug čia, Varėnos link.
Vaizdas Alytaus link. Čia matosi, kad būta negilios iškasos bent 3 keliams.
Kiek paėjus Varėnos link. Vaizdas atgal, Gojaus stotelės vieta.
Tilto per Varėnę liekanos.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.18, 22:49.
Comment
-
Įtariu, kad čia rampos liekanos.
Tokia pati kaip ir Dauguose gelžbetoninė neaiškios paskirties dėžė, tik labiau apirusi.
Vandentiekio bokštas.
Stoties pastatas žvelgiant nuo vandens bokšto pusės.
Nuo Varėnos pusės. Kažkokio pastato pamatai.
Tvora
Varėnos link. Už Artilerijos pylimas pilnai užžėlęs ir nepravažiuojamas.
Tęsinys bus.Paskutinis taisė Al1; 2014.04.18, 22:38.
Comment
-
Tęsiu toliau. Tilto per Merkį prieigose. Vaizdas tilto link - iškasa.
Į priešingą pusę, Artilerijos link.
Tiltas per Merkį. Dešiniojo kranto atrama stovint ant pylimo (iš Artilerijos pusės).
Užlipus ant atramos - vaizdas į kitame krante esančią atramą.
Labiau priartinus.
Dešiniojo kranto atramos liekanos.
Vėl į priešingą kranto pusę, tik nuo pakrantės.
Paskutinis taisė Al1; 2014.04.22, 17:41.
Comment
-
Derežnyčios pralaidos liekanos.
Vaizdas nuo Varėnos tvenkinio užtvankos.
Derežnyčia - menkas upelis ir pralaida buvo nedidelio skerspjūvio, lyginant su kitomis. Tačiau pylimo toje vietoje būta gan aukšto.
Pylimas dešiniajame Derežnyčios krante netoli pralaidos. Varėnos link.
Derežnyčios upelio link.
Tęsinys bus.Paskutinis taisė Al1; 2014.04.22, 18:02.
Comment
Comment