Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

[DE-> RU. PL] Buvusieji Rytprūsių geležinkeliai

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    #21
    Noriu Sovijaus pasakojimą apie Tolminkiemio geležinkelio stotį papildyti 1915 m. atviruku. Apačioje, dešinėje matome geležinkelio stotį. Į šį miestelį geležinį kelią nutiesė 1907 m.; kitais metais galutinai įrengė stotį.



    nuotrauka paimta iš kažkokio vokiško internetinio puslapio
    http://www.stallupoenen.de/HB/HB39-Z...bEbenrode.html
    Paskutinis taisė digital; 2024.02.13, 00:55. Priežastis: atkurta foto
    www.dvylikakedziu.lt

    Comment


      #22
      Turiu keletą senesnių Rytprūsių krašto nuotraukų ar jų kopijų. Įdeju su jomis susijusias (pvz. geležinkelio tiltų) nuotraukas:

      Vėluva - Wehlau









      Tilžė - Tilsit











      Insterburg - Įsrutis






      Karkeln - lietuviško pavadinimo nežinau - Mysovka (rusiškai)




      Stalluponen - Stalupėnai





      Neu Skarduponen - Naujieji Skardupėnai



      Mollehnen - Molėnai




      Karaliaučiaus šiaurinė stotis





      Karaliaučiaus pagrindinė geležinkelio stotis




      Paskutinis taisė digital; 2024.02.13, 01:20. Priežastis: atkurtos nuotraukos
      www.dvylikakedziu.lt

      Comment


        #23
        Keliaujant Lenkijoje po Mozūrų kraštą (buv. pietinę Rytprūsių dalį) daug kur susiduri su buvusių geležinkelių likučiais.
        Stebina iki šiol išlikusių viadukų gausa. Ten yra ką veikti ir važiuojant žiūrėti tik vokiškų geležinkelių likučių


        Dėl orientacijos įkeliu porą žemėlapių
        Dabar Kaliningrado pasienyje veikia tik viena viena magistralinė linija Balstogė -Grajevo - Elkas - Gižycko - Korše - Olštynas - Ilava
        Iki stambaus Korše (Korsze) mazgo - buv. Bresto - Karaliaučiaus geležinkelio dalis, į pietvakarius nuo Korše - Tilžės - Įsruties - Berlyno geležinkelio dalis)
        Į pietus nuo jos yra pora veikiančių linijų Mozūrų ežeryno turistiniam ir vietiniam susisiekimui:
        Elkas - Mikolaikos - Mrongovas - Červonka - (Olštynas)
        Elkas - Piš - Ruciane-Nida - Olštynas
        Išlikusios dvi neveikiančios atkarpėlės:
        Kentšynas - Vengoževo (Kętrzyn - Węgorzewo) - uždaryta 1992 m., bandymai atgaivinti buvo 2008 m.
        Olecko - Geldapė (Gołdap)
        Krovininam eismui tebėra naudojama trasa Įsrutis - Girdava - Korše (Černiachovsk- Železnodorožnyj - Korsze). Ten bėgiai nesurūdiję ir žole neužžėlę


        Kitame žemėlapyje be fono geriau matysis ankstesnis Rytprūsių geležinkelių tinklas.
        Taškinis punktyras rodo išardytus geležinkelius, brūkšninis - neveikiančius


        Abu žemėlapiai iš http://mapa.kolej.one.pl/

        Labiausiai geležinkeliai nukelntėjo 1945 m., kai geležinkeliai buvo Sovietinės karinės administracijos žinioje - viskas, kas įmanoma, buvo plėšiama kaip karo trofėjus ir vežama į Rusijos gilumą.
        Tik 1945/1946 m. sandūroje Prūsijos geležinkeliai atitiko komunistinės Lenkijos vyriausybės žinion. Internete galima surasti 1946 m. gana objektyvų tuometinės geležineklių būklės aprašymą. Buvo siūloma nutiesti ir jungtis su likusios Lenkijos geležinkeliais. (Dabar toks daiktas būtų pavadintas "galimybių studija" ir už jį būtų paprayta ES pinigų, bet tai atskira tema).
        Rusijos pasienyje esantys geležinkeliai, aišku, buvo pasmerkti, net jei jų ir nebuvo išardę sovietų kariai.


        Įdedu ir vokišką tarpukario žemėlapį (iki 1938 m. lenkiškų ir lietuviškų vietovardžių vokietinimo).
        Pažymėjau apytikrę dabartinę PL-RU sieną ir tas vietas, iš kurių bus nuotraukos
        Paspaudus galima pamatyti geresnės rezoliucijos žemėlapio iškarpą

        Žemėlapis iš www.mapywig.org.
        Paskutinis taisė Romas; 2011.07.12, 10:19.

        Comment


          #24
          Aplankyti objektai Vengoževo apylinkėse (kai ten dažniau lankysis lietuviai, gal prigys senas lietuviškas Unguros pavadinimas).
          1 ir 5 objektai aplankyti specialiai, likę viadukai pasitaikė pakeliui
          1. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Oziorsk, vok. Angerburg - Darkehmen (po 1938 m. Angerapp)
          Atkarpa Olszewo Węgorzewskie - Ołownik, vok. Olschowen - Alt Eszergallen (1938 m. pervardinta Kanitz - Sandenwalde). Nuvažiuota dviračiu.

          2. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Železnodorožnyj, vok. Angerburg - Girdauen
          Viadukas vietiniame kelyje Prynowo - Brzozowo, vok. Prunowen - Brosowen (1938 m. pervardinta į Primsdorf - Hartenstein)

          3. Neveikiantis geležinkelis Węgorzewo - Kętrzyn, vok. Angerburg - Rastenburg
          Przystań (vok. Pristanien, po 1938 m. - Paßdorf). Sudėtinga sankryža ir viadukas 650 kelyje Węgorzewo - Srokowo - Barciany; vok. Angerburg - Drengfurth - Barten.

          4. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Giżycko, vok. Angerburg - Lötzen
          Pozezdrze; vok. Passessern, po 1938 m. - Großgarten.
          Viadukas kelyje Pozezdrze - Kruglanki (vok. Passessern - Kruglangken, po 1938 m. - Großgarten - Kruglangken)

          5. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Olecko; vok. Angerburg - Margrabowa (Oletzko), po 1928 m. - Treuburg.
          Kruklanki (Kruglangken). Susprogdintas geležinkelio tiltas.

          Žemėlapis iš: www.mapywig.org
          Paskutinis taisė Romas; 2011.07.12, 01:38.

          Comment


            #25
            1. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Oziorsk, vok. Angerburg - Darkehmen (po 1938 m. Angerapp)
            Geležineklio pylimas ir viaduko likučiai pačiame Rusijos pasienyje Ołownik-Wieś vietovėje; vok. Alt Eszergallen (1938 m. pervardinta į Sandenwalde).



            Bus daugiau nuotraukų


            2. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Železnodorožnyj, vok. Angerburg - Girdauen
            Viadukas vietiniame kelyje Brzozowo apylinkėse, vok. Brosowen (1938 m. pervardinta į Hartenstein)





            3. Neveikiantis geležinkelis Węgorzewo - Kętrzyn, vok. Angerburg - Rastenburg
            Przystań (vok. Pristanien, po 1938 m. - Paßdorf). Sudėtinga sankryža ir viadukas 650 kelyje Węgorzewo - Srokowo - Barciany; vok. Angerburg - Drengfurth - Barten.



            4. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Giżycko, vok. Angerburg - Lötzen
            Pozezdrze (vok. Passessern, po 1938 m. - Großgarten). Ištarti dabartinį vietovardį reikia [pozezd'že] - turbūt kilo iš kokių nors senovės baltų "pažiegždrių".
            Viadukas kelyje Pozezdrze - Kruglanki (vok. Passessern - Kruglangken, po 1938 m. - Großgarten - Kruglangken)





            5. Išardytas geležinkelis Węgorzewo - Olecko; vok. Angerburg - Margrabowa (Oletzko), po 1928 m. - Treuburg.
            Kruklanki , vok. Kruglangken. Susprogdintas geležinkelio tiltas per Sapinos upę.

            Bus daugiau nuotraukų

            Comment


              #26
              Bendras Unguros (Vengoževo) apylinkių žemėlapis iš http://mapa.targeo.pl/


              Išardytas geležinkeliu Węgorzewo - Oziorsk, vok. Angerburg - Darkehmen (po 1938 m. Angerapp)
              Nuvažiuota dviračiu atkarpa Olszewo Węgorzewskie - Ołownik, vok. Olschowen - Alt Eszergallen (1938 m. pervardinta Kanitz - Sandenwalde).
              Palydovinė geležinkelio atkarpos nuotrauka.

              Žemėlapis iš http://www.zumi.pl

              Palyginimui ~1925 ir 1942 m. vokiški žemėlapiai.
              1938 metais visi lenkiški (mozūriški) ir lietuviški vietovardžiai buvo pervardinti į vokiškus. Kai kurie išliko - prof. Gerulis įtikino valdžią, kad jų kilmė prūsiška.
              ..
              Žemėlapiai iš www.mapywig.org
              Paskutinis taisė Romas; 2011.07.12, 12:42.

              Comment


                #27
                Olszewo Węgorzewskie - Pochwałki - Ołownik Wieś

                Foto 2011 07
                Vaizdas į Vengoževo (Unguros) pusę nuo sankryžos su vietiniu keliu


                Olszewo (Olschowen) stoties neišliko, jos vietoje - "wysypisko" (uždarytas sąvartynas). Vieškelis aplenkia stotį iš kairės


                Vaizdas į Olszewo Węgorzewskie bažnytkaimį


                Tolesni vaizdai labai primena mūsų Alytaus - Varėnos geležinkelį




                Žvilgsnis atgal




                Kelių kilometrų trasoje buvo gal trys panašios vandens kliūtys


                Tolumoje matosi Pochwałki dvaro gyvenvietė (vok. Friedrichsfelde, 1938-1945 - Sandenfelde)


                Geležinkelis ėjo tiesiai, keliukas eina per kaimą


                Po lietaus ten nesinori važiuoti net dviračiu, sukame į dešinę


                Kryžkelė Pochwałki kaimo gale


                Keliukas grįžta link geležinkelio


                Medžiai dešinėje - buvęs geležinkelis


                Keliukas susilieja su geležinkeliu. Atpažinti galima tik pagal sankasos likučius


                Žvilgsnis atgal. Geležinkelio sankasa eina dešiniau




                Keliukas nepastebimai nusuka nuo geležinkelio ir išeina į Ołownik (PGR) - Ołownik Wieś plentą


                Medžiai žymi buvusio Unguros - Darkiemio (dab. Węgorzewo-Oziorsk, vok. Angerburg - Darkehmen / Angerapp) geležinkelio vietą


                Comment


                  #28
                  Ołownik Wieś

                  Buvęs Unguros - Darkiemio geležinkelis.
                  Viadukas Senuose Ežergaliuose (lenk. Ołownik Wieś, vok. Alt Eszergallen, 1938-1945 Sandenwalde)

                  Foto 2011.07






                  Rusijos siena - už kokio puskilometrio


                  Vaizdas nuo sienos pusės į viaduką


                  Vaizdas nuo viaduko link Unguros. Pylimas visas užžėlęs medžiais


                  Du viaduko galai




                  Vaizdas nuo viaduko į Kaliningrado pusę




                  Autobuso stotelė geležinkelio pylimo papėdėje.
                  Nesvarbu, kad ženklas nupuvęs, svarbiau, kad autobusai kasdien važinėja net vaikams baigus mokslus
                  Paskutinis taisė Romas; 2011.07.15, 14:39.

                  Comment


                    #29
                    Buvęs geležinkelis Rastenburg - Angerburg, lenk. Kętrzyn - Węgorzewo, liet. Raistapilis - Ungura)
                    Pervaža prie Hitlerio būstinės Wolfschanze (Vilko urvas) -Gierłoż (Görlitz) , netoli Kętrzyn (Rastenburg).
                    Kažkada čia buvusioje stotyje buvo lankėsi Vokietijos karo vadai ir Vokietijos sąjunginių valstybių vadovai.




                    Šis geležinkelis veikė iki 1993 metų.
                    Kartais dar surengiamos turistinės išvykos trasa Gierłoż - Węgorzewo

                    http://mazury.info.pl/foto/08-07-19-...loz/index.html

                    Comment


                      #30
                      Węgorzewo (Angerburg, Ungura)
                      Iki II pasaulinio karo čia buvo 5 geležinkelio linijos. Paskutinė linija iki Kętrzyn (Rastenburg) veikė iki 1993 metų.

                      Buvusi Vengoževo (Unguros) geležinkelio stotis iš miesto pusės


                      Comment


                        #31
                        Węgorzewo (Angerburg)

                        Geležinkelio stoties viduje veikia kukli geležinkelių istorijos ekspozicija








                        Ten buvo keletas žemėlapių iš ~1945-1956 metų.
                        Šitame žemėlapyje matosi Rusijai menamai priskirta didesnė dalis (apytikriai pažymėjau) dabartinę PL-RU sieną). Nors paieškojus galima rasti liudijimų, kai lenkų repatriantai būdavo iškeldinami kur nors prie Įsrūčio (Instenburg, Černiachovsk), o paskui išaiškėjus, kad ta teritorija atiteks Sovvietijai, vėl buvo sodinami į vagonsu


                        Šiaurės rytų Lenkijos kampas. Matosi, kuri dalis iki 1918 (Danciogo korodorius) ar 1945 m. (Rytprūsiai) priklausė vokiečiams


                        Vienas iš nedaugelio vokišką praeitį siekiančių eksponatų

                        Comment


                          #32
                          Węgorzewo (Angerburg)

                          Foto 2012.05
                          Unguros (Węgorzewo, Angerburg) stotis iš perono pusės
















                          Comment


                            #33
                            Kruklanki (Kruglanken)

                            Sugriautas tiltas geležinkelio linijoje Węgorzewo - Olecko (vok. Angerburg - Treuburg // Marggrabowa /Oletzko)
                            ..
                            Senas žemėlapis iš www.mapywig.org, naujas - iš www.targeo.pl

                            Krukliankų apylinkių žemėlapis
                            Ir praėjus po karo 66 metams matosi buvusi geležinkelio trasa

                            Žemėlapis iš www.zumi.pl

                            Tiltas pastatytas 1908 m.
                            Vienas tarpsnis buvo susprogdintas 1914, kai vyko I pasaulinio mūšiai su Rusijos armija prie Mozūrų ežerų.
                            Tiltas buvo greit atstatytas ir veikė iki II pasaulinio karo pabaigos.
                            Besitraukiant vokiečiams jis buvo užminuotas, bet kažkodėl nesusprogdintas. Tiltas išlėkė į orą 1945.09.08. Viena iš versijų - tiltą susprogdino lenkų naujakuriai - tam, kad sustabdytų viską grobiančios ir geležinkeliu turtą išvežančios Sovietų armijos siautėjimą.

                            http://mazury.info.pl/atrakcje/most-...nki/index.html

                            Comment


                              #34
                              Kruklanki (Kruglanken)

                              Foto 2011.07


                              Per upelį yra pėsčiųjų tiltas


                              Vasarą beveik viską užstoja medžiai
                              Vaizdai į tilto atramas nuo upelio




                              Einame apsidairyti toliau.
                              Geležinkelio pylimas iš Unguros (Węgorzewo) pusės


                              Žvilgsnis į vakarus, link Węgorzewo


                              Žvilgsnis į rytus, link tilto

                              Comment


                                #35
                                Sugriautas geležinkelio tiltas iš vakarų pusės


                                Vaizdas pritraukus


                                Įlipame į "lovį"


                                Upeliukas




                                Comment


                                  #36
                                  Kruklanki (Kruglanken)

                                  Persikeliame į kitą pusę


                                  Vakarinė atrama


                                  Rytinė atrama



                                  Rytinė atrama lipant šiaurine sankasos puse







                                  Pylimas į Olecko pusę. Kairėje matosi ugnies taškas, saugojęs tiltą

                                  Comment


                                    #37
                                    Kruklanki (Kruglanken)

                                    Rytinė sugriauto Krukliankų tilto (Zwalony most w Kruklankach) dalis








                                    Comment


                                      #38
                                      Kruklanki (Kruglanken)

                                      Tilto vaizdas iš pietryčių








                                      Comment


                                        #39
                                        Kruklanki (Kruglanken)

                                        Pabaigai - kelios vertikalios sugrauto Krukliankų tilto (zwalony most w Kruklankach) nuotraukos

                                        Foto 2011.07
                                        Vaizdas nuo rytinės atramos


                                        Vaizdas iš pietryčių


                                        Vaizdas nuo upelio



                                        Vaizdas nuo vakarinės atramos




                                        Comment


                                          #40
                                          Temų atskyrimas

                                          Kadangi neseniai sukurta atskira tema Kaliningrado srities geležinkeliams, šiek tiek pasikeičia temos struktūra:

                                          - Šioje temoje lieka senos Rytprūsių geležinkelių nuotraukos, žemėlapiai, muziejai, palyginimai su dabartimi Rusijoje ir Lenkijoje bei neveikiančių ruožų nuotraukos;
                                          - Esama veikiančių geležinkelių padėtis - atitinkamai temose:
                                          -- [RU-39] Geležinkeliai Kaliningrado srityje ir
                                          -- [PL] Geležinkeliai Lenkijoje

                                          Lietuvos teritorijoje esančio Klaipėdos krašto geležinkeliai turi atskiras temas
                                          - Klaipėda - Pagėgiai -Tilžė
                                          - Pagėgiai - Lauksargiai - (Radviliškis)
                                          - Klaipėda - Bajorai - (Šiauliai)
                                          - Buv. Klaipėdos krašto geležinkeliai (siaurieji, 1000 mm vėžės)
                                          - stočių nuotraukų gali būti temoje Mažoji Lietuva senuose atvirukuose ir nuotraukose

                                          Šioje temoje pageidautina rašyti ne tik dabartinius (nuo 1945 m.) rusiškus ar lenkiškus vietovardžius, bet ir vokiškus (dalis jų buvo vokietinama 1938 m.) ar tradiciškai vartojamus lietuviškus pavadinimus - tiek, kad būtų aišku, apie kokias vietoves eina kalba. Temoje buvusios diskusijos apie pasikeitusius tų kraštų vietovardžius iškeltos į atskirą temą - Vietovardžių pervardinimai

                                          Comment

                                          Working...
                                          X