O čia atsiminimai ar vis tik koks šaltinis yra?
Skelbimas
Collapse
No announcement yet.
Kiti Lietuvos siaurieji geležinkeliai (buv.)
Collapse
X
-
Parašė udrius Rodyti pranešimąO čia atsiminimai ar vis tik koks šaltinis yra?
1918 – 1919 m. daugelį „siaurukų“ perėmė Krašto apsaugos ministerija, o kiek vėliau – Susisiekimo ministerija. Miestuose tįsoję geležinkeliai atiteko savivaldybėms. Matyt, taip nutiko ir Marijampolės – Vilkaviškio geležinkeliui. Šios dvi neturtingos, karo nualintos savivaldybės geležinkeliu naudotis leido privatininkams. Ir viename, ir kitame mieste riogsojo eksploatacijai netinkami riedmenys su daline įranga kroviniams gabenti. Šį transportą privatininkai ir atgaivino: sukalė medinį karkasą, kurį uždengė savotiška būda. Kairėje būta dviejų langų, o dešinėje vagono pusėje – vieno; šalia šio lango – durys. Vežėjas, įsikirtęs į vadeles ir pasilaikydamas už medinio „trikampio“, stovėjo atvirame vagono priekyje, po nedideliu stogeliu. Sėdėti jis negalėjo. Virš galvos, kairėje pusėje, kabojo nemažas varpas, kurio gaudesys dažniausiai nuaidėdavo galiniuose punktuose. Vežėjas turėjo ir daugiau garsinių signalų, primenančių tikro traukinio skleidžiamus garsus, kuriais signalizuodavo ir nuo bėgių baidant paukščius. Tamsiu paros metu privalėjo uždegti žibintą, bet dažniausiai žibalą taupė ...
Iš keliauninkų prisiminimų, paskelbtų to meto spaudoje, galima atkurti ir daugiau tokio transporto ypatumų. „Tramvajų“ (taip jį vadino miestiečiai) sudarė pora arklių ir jų traukiamas „kibyklas“ arba „betliejus“. Pastarasis buvo padalintas į dvi klases, kurių kokybė ir kaina niekuo nesiskyrė; miestu kvepiantys keleiviai paprastai sėdėjo „geresnėse“, tačiau irgi vėjo košiamose, vietose. Vagonėlyje būta 16 sėdimų vietų, bet kartais „prikimšdavo“ ir daugiau keliautojų. Šalia jų sėdėjo ir konduktorius, kuris buvo reikalingas ne tiek bilietams pardavinėti, kiek, avarijos metu, talkinti įkaušusiam vėžėjui. „Kritiniu“ atveju konduktorius atsistodavo šalia vežėjo. Ant išorinės vagonėlio sienos kabojo kablys – jį vežėjas, konduktorius ir vienas kitas keleivis kišdavo po nuvirtusio „betliejaus“ ratais ir vėl pastatydavo „ant kojų“. Laimei, jokių didesnių nelaimių neįvyko.
„Tramvajus“ riedėdavo taip „greitai“, kad smarkesni kaimo bernai, eidami šalia, jį lenkdavo. Su traukiniu lenktyniavo ir naminės antys. Gižuose vėžėjas (dar kitaip furmanas) bei konduktorius, pasipuošęs specialia kepure su „snapeliu“, eidavo sušilti į karčemą arba alinę (jų būta dviejų); išraudę ir svirduliuodami grįždavo į darbo vietas. Keleiviai, neturėdami, ką veikti, irgi prisiglausdavo karčemoje, kurioje vyravo tik du gėrimai: alus ir tokios pačios temperatūros arbata. Tiesa, vėliau atsirado ir pienas bei ... degtinė. Inteligentai skundėsi, kad ten nepardavinėjami laikraščiai. Kelionės trukmė priklausydavo nuo aptarnaujančio personalo „formos“ ir nuotaikų – apie 4-5 valandas. Per dieną jie pirmyn – atgal važiuodavo tik kartą. Kelionės vykdavo ir žiemos metu, nors niekas „betliejaus“ ir nešildė. Vakare „tramvajus“ sustodavo Duonelaičio gatvėje (taip 1919 – 1928 metais vadino dabartinę Vilkaviškio gatvę), netoli tilto. Iki 1923 metų tokia „stotis“ veikė prie „Dirvos“ bendrovės būstinės pietvakariniame Piliečių aikštės kampe (dabar J. Basanavičiaus).
Comment
-
Parašė Beniux Rodyti pranešimąstraipsnis seniai parašytas, bet jis pats "neišsispausdina"
Nėra jokio poreikio leidėjams su juo (ar kita panašaus turinio medžiaga) "terliotis". Galiu tik čia fragmentus įmesti, bet tuomet ir mane ... išmes.
Comment
-
Parašė laimutis Rodyti pranešimąIgnalina - Naujasi Daugėliškis - Vidžiai geležinkelio ruožas šalia Kačergiškės Pirmojo pasaulinio karo metais
Atvaizdas
Šaltinis: http://postcards.delcampe.net/page/i...anguage,E.htmlKodėl "Apylanka"? Todėl, kad "Darbai"...
Comment
-
Parašė Mazgelis Rodyti pranešimąeiii juk yra tikrai kur publikuoti tokią medžiagą.. manau nevisur bandei kreiptis
Grįžtu prie temos - atrodo, 2006 metais vienam gerai žinomam verslininkui nurodžiau, kur to "betliejaus" platforma stovi. Jam nepavyko anos išsigabenti dėl svorio ir jokios kėlimo technikos panaudojimo negalimumo. Vis tik po keleto metų sužinojau, kad nugriauta ta daržinė, kurioje būta riedmenų. Aišku, jų ten irgi neliko, bet pas tą verslininką irgi neatsirado. Matyt, istorija baigėsi kažkur metalo lauže. Veiksmas vyko netoli Jūrės gyvenvietės.
Comment
-
Kas gali padėti rasti informaciją apie maršrutą Jašiūnai- Baltoji Vokė? Antro pasaulinio karo laiku tą siaurojo geležinkelio atkarpą vokiečiai naudojo miško išvežimui ir perkrovimui Jašiūnų geležinkelio stotyje. Dabar geležinkelis išardytas, bet liko sankasos. Teko man pačiam rasti prieš 20 metų kelis metalinius pabėgius
Comment
-
Tai buvo gan nemaža sistema, jungusi Jašiūnų stotį, Baltosios Vokės durpyną, Juodšilius bei Vaidotų stotį. Aišku, vienu metu ji tokia neegzistavo, tai buvo evoliucija. Viskas prasidėjo, bent jau žiūrint į žemėlapius nuo Jašiūnų - Rūdninkų miško geležinkelio, nutiesto berods dar Pirmojo pasaulino karo metais, o gal po jo, lenklaikiu. Tarpukario tarybiniame žemėlapyje jis pavaizduotas (žemėlapio fragmentas yra rar faile). Pokaryje geležinkelis nuo Jašiūnų pratęstas iki pradėto eksploatuoti 1952 m. Baltosios Vokės durpyno. Geležinkelis taip pat naudotas ir medienos išvežimui iš Rūdninkų apylinkių miško. Durpės buvo vežamos į Vilniaus TE, todėl netrukus iš durpyno nutiesta trumpesnė siaurojo geležinkelio linija iki perkrovimo stoties Juodšiliuose (laukuose į vakarus nuo Valčiūnų stoties). Plačiojo geležinkelio atšaka iki perkrovimo stoties nutiesta nuo neseniai pastatyto Vilniaus aplinkkelio - Vaidotų stoties. O linija iš B. Vokės iki Jašiūnų buvo išardyta.
Faile keli tarybiniai N35-51 1:25000 topografiniai žemėlapiai. Deja, jie maži. Bet geležinkelis matosi. Taip pat minėtas tarpukario tarybinio žemėlapio fragmentas ir devintojo XX a. dešimtmečio topografinio žemėlapio fragmentas.
zem.rar - 5.3 Mb
Jašiūnuose tarpukaryje būta ir kito siaurojo geležinkelio - popieriaus fabriko.
Comment
-
Dar vienas nežinomas siaurasis geležinkelis. Apie tai, kad vokiečiai pirmojo pasaulinio karo metais pradėjo tiesti platųjį geležinkelį Varėna - Lyda yra žinoma. Baltarusijoje nuo Lydos iki Gudų yra pradėto statyti geležinkelio į Varėną pylimas, juo buvo nutiestas siaurasis geležinkelis, veikęs ir tarybiniais metais.
1918 m. žemėlapyje pavaizduotas siaurasis geležinkelis nuo Varėnos iki netoli Barčių kaimo. Galbūt jis buvo naudojamas plačiojo geležinkelio tiesimui. Žiūrint į maps.lt ortofotonuotraukas nieko atsekti neišeina. Reikia patyrinėti vietoje. Visgi jei žemės darbai buvo nedidelių apimčių (ten gan lygios vietos) tai vargu ar kas išliko...
Žemėlapis iš http://www.mapywig.org/Paskutinis taisė Al1; 2012.04.21, 20:49.
Comment
-
Parašė Al1 Rodyti pranešimąDar vienas nežinomas siaurasis geležinkelis. Apie tai, kad vokiečiai pirmojo pasaulinio karo metais pradėjo tiesti platųjį geležinkelį Varėna - Lyda yra žinoma. Baltarusijoje nuo Lydos iki Gudų yra pradėto statyti geležinkelio į Varėną pylimas, juo buvo nutiestas siaurasis geležinkelis, veikęs ir tarybiniais metais.
1918 m. žemėlapyje pavaizduotas siaurasis geležinkelis nuo Varėnos iki netoli Barčių kaimo. Galbūt jis buvo naudojamas plačiojo geležinkelio tiesimui. Žiūrint į maps.lt ortofotonuotraukas nieko atsekti neišeina. Reikia patyrinėti vietoje. Visgi jei žemės darbai buvo nedidelių apimčių (ten gan lygios vietos) tai vargu ar kas išliko...
Atvaizdas
Žemėlapis iš http://www.mapywig.org/
Comment
-
Pohuliankos (Pažeimenės) siaurasis geležinkelis.
Bandžiau atrasti trasą. Nuo plačiojo geležinkelio linijos lyg ir kažką panašaus atradau. Bet nežinant vargu ar pasakytum, kad tai galbūt pylimo liekanos. Deja, nufotografuoti nebuvo kaip, nes kažin ar kas matytųsi nuotraukoje, jei jau ir vietoje vos įžvelgiama.
Ortofotonuotraukoje matyti iškirstas miškas netoli plačiojo geležinkelio, o tame plote lyg ir įžvelgiamas pylimas, sutampantis su lenkiško žemėlapio siaurojo geležinkelio linija. Deja, miškas dabar pradėjęs ataugti savaime, tai vietoje kažką aptikti buvo sunku. Siaurasis geležinkelis kirto Merą tiltu, kurios vietą pažymėjau. Tai buvo bendras geležinkelio ir kelio tiltas. Dabar beveik toje pat vietoje yra gelžbetoninis tiltas. O šalia jo vagoje matyti polių liekanos. Nuotrauka po ortofotonuotrauka.
Toliau kelias suko į dešinę (jei važiuoja nuo Pažeimenės), suka ir dabar. Tačiau buvusio geležinkelio iškasa dabar panaudota pagrindiniam keliui nuo Gužių iki Pažeimenės stotelės. Štai ta iškasa, tilto per Merą link.
Tolimesė trasa trasa pažymėta ortofotonuotraukoje. Geležinkelis antrą kartą kirto Merą vietoje, kuri yra dešiniajame apatiniame kampe. Šalia, už maždaug 400 m buvo kelio tiltas, jo poliai išlikę, o geležinkelio tilto neaptikau, nes nepriėjau prie upės - tankumynas. Pylimo liekanų miške aptikti nepavyko. Reikia ieškoti ankstyvą pavasarį ar vėlyvą rudenį. Buvusių kareivinių vietoje auga miškas, tik ant keliuko vietomis daug akmenų - matyt pastatų pamatų ar grindinio liekanos, nors ir išstumdytos buldozeriais. Manau, kad kareivinės buvo be pamatų, ant polių. Ir tik vienas kitas pastatas galėjo būti pastatytas kapitališkai.
Paskutinis taisė Al1; 2012.07.05, 20:32.
Comment
-
Parašė Al1 Rodyti pranešimąPohuliankos (Pažeimenės) siaurasis geležinkelis.
Tolimesė trasa trasa pažymėta ortofotonuotraukoje. Geležinkelis antrą kartą kirto Merą vietoje, kuri yra dešiniajame apatiniame kampe. Šalia, už maždaug 400 m buvo kelio tiltas, jo poliai išlikę, o geležinkelio tilto neaptikau, nes nepriėjau prie upės - tankumynas. Pylimo liekanų miške aptikti nepavyko. Reikia ieškoti ankstyvą pavasarį ar vėlyvą rudenį. Buvusių kareivinių vietoje auga miškas, tik ant keliuko vietomis daug akmenų - matyt pastatų pamatų ar grindinio liekanos, nors ir išstumdytos buldozeriais. Manau, kad kareivinės buvo be pamatų, ant polių. Ir tik vienas kitas pastatas galėjo būti pastatytas kapitališkai.
Atvaizdas
Comment
Comment