Istorija. Kadagi Stokholmo miestas yra įsikūręs salose, atskirtose ežero, įtekančio į Baltijos jūrą ir turi daug priemiečių (kurie ilgainiui tapo miesto dalimi), XX a. pradžioje buvo mąstoma apie susisiekimo mieste palengvinimą ir paspartinimą, o kartu ir miesto plėtrą ateityje. Realūs darbai pradėti 1941 metais, o pirmojoje "metro" linijoje važinėjo tramvajai. Ilgainiui požeminė infrastruktūra plėtės ir pirmoji tikrojo metro linija tarp Slusseno ir Hökarängen buvo atidaryta 1950 metais. 1952 buvo atidarytos dar dvi linijos, o 1957 po senamiesčiu, Gamla Stan, jos buvo sujungtos. Tai vainikavo žaliosios linijos pietinių atšakų statybų pabaigą. 1964 m. užbaigta raudonoji linija, kuri turėjo dvi atšakas į šiaurės rytus ir pietvakarius. Paskutinioji, mėlyna metro linija buvo atidaryta 1975 metais ir ji turėjo atšaką, pradžioje, tik į šiaurės vakarus nuo miesto centro, o vėliau buvo papildyta Skarpnäck stotele ir visos Stokholmo metro linijos buvo sujungtos miesto centre, T - centralen stotelėje.
Dabartis. Liakui bėgant, metro sistema tapo pagrindine transporto rūšimi susiekimui Stokholme, o kitos transporto priemonės (tramvajai, autobusai, priemiestiniai traukiniai) suderintos su metro.
Šiuo metu Stokholmo metro yra 110 km. ilgio, nutiestos 7 linijos (mėlyna, žalia ir raudona su atšakomis), yra 100 stotelių (47 po ir 53 virš žemės). Vidutiniškai dienos metu metro sistema pasinaudoja 1,1 mln žmonių. Visos metro linijos operuoja nuo 05:00 ryto iki 02:00 vakaro, o savaitgaliais visą parą. Mažiausias intervalas tarp reisų: 2-3 min., didžiausias - 10, rečiau 15 minučių.
Stokholmo metro sistemos žemėlapis atrodo taip:
Technika. Dabartiniu metu Stokholmo metro yra naudojamos dviejų tpų metro vagonai, t.y. naujesnės kartos C20 ir senesni Cx stock. Traukiniai dažniausiai būna suformuoti iš 3 C20 vagonų eilių arba 4, 6 arba 8 Cx vagonų eilių. Viso yra 270 traukinių. Vieno traukinio ilgis dažniausiai siekia 140 m. viename traukinyje telpa 1250 keleivių. Traukiniai valdomi automatika, bet juos yra mašinistai atlikti papildomiems darbams.
Naujesnės kartos C20 traukiniai atrodo taip (sistemoje nuo 2000 metų):
Menas po žeme. Nors Stokholmo metro skaičiuoja 60 - uosius gyvavimo metus, šio miesto metro stotelės, kaip ir pats miestas, išsaugojęs Viduramžišką architektūrą, slepia savotišką istoriją ir alsuoja tam tikra nuotaika. O tą nuotaiką įvairiais laikotarpiais kūrė tiek žymūs, tiek niekam nežinomi dailininkai, architektai, dizaineriai, architektai. Kadangi nuo miesto metro atidarymo pradžios pralėkė ne vienas dešimtemtis, įvairiais piešiniais, mozaikomis arba net grafitti ir vitrinomis išdailintų metro stočių vis daugėjo ir šiuo metu Stokholmo metro yra pripažintas ilgiausia paroda Pasaulyje.
T - centralen mėlynosios linijos stotelė:
Kungstradsgorden stotelė:
Ateitis. Kadangi miesto gyventojų skaičius sparčiai auga ir, nors Stokholmo viešasis transportas Pasualyje pripažįstamas kaip aukščiausiosk lasės, ateityje planuojama plėsti Stokholmo metro tinklą, papildant jį dviemis linijomis: Odenplan - Karolinksta/Norra ir Kungsträdgården - Nacka.
Pabaigai - dar keli Stokholmo metro vaizdeliai:
Būtų smagu sužinoti Jūsų įspūdžius keliaujant Stokholmo metro bei kaupti tunnelbana sistemos meno instaliacijų nuotraukas šioje temoje.
Dabartis. Liakui bėgant, metro sistema tapo pagrindine transporto rūšimi susiekimui Stokholme, o kitos transporto priemonės (tramvajai, autobusai, priemiestiniai traukiniai) suderintos su metro.
Šiuo metu Stokholmo metro yra 110 km. ilgio, nutiestos 7 linijos (mėlyna, žalia ir raudona su atšakomis), yra 100 stotelių (47 po ir 53 virš žemės). Vidutiniškai dienos metu metro sistema pasinaudoja 1,1 mln žmonių. Visos metro linijos operuoja nuo 05:00 ryto iki 02:00 vakaro, o savaitgaliais visą parą. Mažiausias intervalas tarp reisų: 2-3 min., didžiausias - 10, rečiau 15 minučių.
Stokholmo metro sistemos žemėlapis atrodo taip:
Technika. Dabartiniu metu Stokholmo metro yra naudojamos dviejų tpų metro vagonai, t.y. naujesnės kartos C20 ir senesni Cx stock. Traukiniai dažniausiai būna suformuoti iš 3 C20 vagonų eilių arba 4, 6 arba 8 Cx vagonų eilių. Viso yra 270 traukinių. Vieno traukinio ilgis dažniausiai siekia 140 m. viename traukinyje telpa 1250 keleivių. Traukiniai valdomi automatika, bet juos yra mašinistai atlikti papildomiems darbams.
Naujesnės kartos C20 traukiniai atrodo taip (sistemoje nuo 2000 metų):
Menas po žeme. Nors Stokholmo metro skaičiuoja 60 - uosius gyvavimo metus, šio miesto metro stotelės, kaip ir pats miestas, išsaugojęs Viduramžišką architektūrą, slepia savotišką istoriją ir alsuoja tam tikra nuotaika. O tą nuotaiką įvairiais laikotarpiais kūrė tiek žymūs, tiek niekam nežinomi dailininkai, architektai, dizaineriai, architektai. Kadangi nuo miesto metro atidarymo pradžios pralėkė ne vienas dešimtemtis, įvairiais piešiniais, mozaikomis arba net grafitti ir vitrinomis išdailintų metro stočių vis daugėjo ir šiuo metu Stokholmo metro yra pripažintas ilgiausia paroda Pasaulyje.
T - centralen mėlynosios linijos stotelė:
Kungstradsgorden stotelė:
Ateitis. Kadangi miesto gyventojų skaičius sparčiai auga ir, nors Stokholmo viešasis transportas Pasualyje pripažįstamas kaip aukščiausiosk lasės, ateityje planuojama plėsti Stokholmo metro tinklą, papildant jį dviemis linijomis: Odenplan - Karolinksta/Norra ir Kungsträdgården - Nacka.
Pabaigai - dar keli Stokholmo metro vaizdeliai:
Būtų smagu sužinoti Jūsų įspūdžius keliaujant Stokholmo metro bei kaupti tunnelbana sistemos meno instaliacijų nuotraukas šioje temoje.
Comment